بخش اول/ سردار کوثری در گفت‌وگوی تفصیلی با دفاع پرس:

دشمنی آمریکا با ایران نتیجه درست بودن حرکت انقلاب است/ ملت‌های منطقه به انقلاب اسلامی امیدوارند

جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله گفت: اگر کار‌های شایسته و بزرگی در طول ۴۰ سال انجام نمی‌دادیم آمریکا، اسرائیل و عربستان کاری با ما نداشتند. نمی‌گوییم مشکلی نداریم به هرحال هر تیمی برد و باخت دارد؛ اما مهم روند رو به جلو و در حرکت است.
کد خبر: ۳۳۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۰ - 05February 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: رزمنده نام آشنای روزهای دفاع مقدس و نماینده مردم تهران در دوره‌های هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی «سردار محمد اسماعیل کوثری» کسی است که این روزها جانشینی فرمانده قرارگاه ثارالله تهران را عهده دار است. او در کارنامه خود پیش از انقلاب اسلامی عضویت در گروه توحیدی صف را دارد که فعالیت‌های ضد حکومت پهلوی را دنبال می‌کرد.

با آغاز جنگ تحمیلی در جبهه‌های دفاع مقدس حاضر شد و به افتخار جانبازی 55 درصد نائل آمد. از دیگر مسوولیت‌های کوثری می‌توان به فرماندهی لشکر 27 محمد رسول الله، مسوولیت عملیات سپاه 11 قدر در دفاع مقدس، جانشینی تیپ 20 زرهی رمضان، جانشینی سپاه یکم ثارالله، فرماندهی بسیج استان تهران و ریاست اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح اشاره کرد.

به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه 22 بهمن‌ماه به سراغ سردار کوثری رفتیم و با او در دفتر کارش به گفت‌وگو نشستیم. سردار کوثری در این مصاحبه به دستاوردهای انقلاب اسلامی، چالش‌های پیش رو و برخی خاطرات خود از دوران دفاع مقدس اشاره کرد که بخش اول آن را در ادامه می‌خوانید:

دفاع پرس: سردار کدام مؤلفه را در پیروزی انقلاب پررنگ‌تر می‌دانید؟

کوثری: مؤلفه‌ای که نقش پررنگی در پیروزی و تداوم انقلاب داشته، رهبری و مردم است؛ هم رهبری امام خمینی (ره) و هم مقام معظم رهبری که با همان سبک و سیاق امام راحل با روحیه‌ای برخاسته از اسلام ناب محمدی تداوم داشته است.

دفاع پرس: هدایت انقلاب اسلامی در زمان زعامت حضرت امام خمینی(ره) و جانشین خلف ایشان حضرت امام خامنه‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 

کوثری: اوایل انقلاب تجربه‌ای نبود و ریشه‌های انقلاب محکم نشده بود، انقلاب یک نهال نازک بود؛ اما الان یک سابقه 40 ساله داریم و آن نهال ریشه دوانده که از محدوده جغرافیای کشور نیز فراتر رفته است. هر مقطعی از زمان شرایط خاص خود و مسائل خودش را دارد.

ملت های منطقه به انقلاب اسلامی امیدوارند

دفاع پرس: از چه لحاظ می‌گویید که صدور انقلاب ریشه‌های آن را مستحکم‌تر کرده است؟

کوثری: از این نظر که ملت‌ها و مردم کشورهای دیگر نسبت به تفکر انقلاب اسلامی و تئوری آن بسیار امیدوار و علاقه‌مند هستند.

دشمنی آمریکا نتیجه حرکت درست در مسیر 40 ساله انقلاب است/////////////////////////////////////////////////////////////////

دفاع پرس: کشورهای دیگر چه نقشی در دفاع از انقلاب اسلامی دارند؟

کوثری: همین که علاقه دارند، حمایت هم می‌کنند و این حمایت 2 طرفه است. اولین کشوری که همه جوره از ایران حمایت می‌کرد مخصوصا رهبری آن، سوریه بود. خصوصا در هشت سال دفاع مقدس این مسئله در عمل دیده شد. همین حمایت سوریه از ایران در دوران دفاع مقدس باعث شد حمایت 2 طرفه باشد. این موضوع در ارتباط با دیگر کشورها نیز به همین صورت است. هم حمایت می‌کنند و هم حمایت می‌بینند. از دید برخی غربگرایان که سرشان در آخور آمریکا و اروپا است این کشورها شاید خیلی مهم نباشند در صورتی که کشورهایی همچون یمن، سوریه، عراق و غیره اصالتشان به مراتب از اروپا و کشورهای آمریکایی بیشتر است.

حمایت ما از سوریه مسئله‌ای 2 طرفه است

دفاع پرس: حضور ما در سوریه در سال‌های اخیر هم به همین دلیل بود؟

کوثری: بله، قطعا همینطور است، نمی‌توانیم یک طرفه و با دید کشورهای سلطه نگاه کنیم که همیشه کمک می‌خواهند؛ ولی وقتی کشوری کمک خواست او را رها می‌کنند.

دفاع پرس: اگر انقلاب نمی‌کردیم در چه وضعیتی بودیم؟

کوثری: کشوری عقب افتاده به تمام معنا، وابسته و زیر سلطه آمریکا. ما خیلی چیزها را قبل از انقلاب دیدیم. کوچکترین موردی را اگر کسی اختراع می‌کرد یا باید به اروپا، یا آمریکا می‌رفت و اگر نمی‌رفت سر به نیستش می‌کردند. به هیچ وجه اجازه نمی‌دادند اختراعش به ثمر برسد. با اینکه رسانه‌ها محدود بود و تلویزیون فقط 2 شبکه داشت؛ ولی بازهم اخبار مربوط به این مسائل را می‌شنیدیم و می‌دیدیم.

عملکرد 40 ساله ما در همه زمینه‌ها بی‌سابقه است. شاید مشکلات اقتصادی داشته باشیم؛ ولی بازهم یکی از کشورهای ثروتمند هستیم. اینکه این سرمایه خوب تقسیم شود هم خواسته حضرت آقا و هم خواسته‌ای اسلامی است، اینکه آنچنان که انتظار داریم مجلس و دولت نتوانستند عمل کنند حرف دیگری است.

دفاع پرس: نمونه عینی‌تری را برایمان مثال می‌زنید؟

کوثری: یک نمونه اینکه یکی از برادران ارتشی که در قید حیات است و تا جانشینی فرماندهی نیروی زمینی هم مسوولیت داشت، تعریف می‌کرد سال 51 دانشجو بودیم، دوره دانشجویی تمام شد و ما را تقسیم کردند که من به گروه 33 توپخانه اصفهان رفتم. یک روز پیش خودم گفتم این توپ‌های جنگی برای کشور خودمان است، خوب می‌شود اگر گریس کاری کنیم، این کار را کردیم و دیدیدم توپ نسبت به قبلش چقدر برق می‌زند. یک مستشار آمریکایی که درجه‌دار بود از ما پرسید چه کسی توپ گریس کاری کرده؟ فکر می‌کردیم الان به خاطر این کار تشویق می‌شویم؛ اما برعکس به من توهین کرد و گفت بیخود کردی این کار را کردی، گفت شما گریس کاری هم بلد نیستید. این یعنی تحقیر کردن، جوان ایرانی را عقب نگه داشتن و خود را برتر دانستن. الان ایران در بسیاری از مسائل علمی در منطقه حرف اول را می‌زند. اگرچه عقب افتادگی‌هایی داریم؛ اما دستاوردهای امروز در نظام اسلامی برگرفته از صدر اسلام است که برای آموزش و کسب علم ارزش قائل بودند.

قبل از انقلاب متوسط باسوادهای کشور که پهلوی ادعا می‌کرد ما به دروازه‌های تمدن رسیدیم، فقط 46 درصد بود. اکثر این آمار مردها بودند که بیشترشان تنها سواد خواندن و نوشتن داشتند. امروز این آمار را در بالاترین حد و در بالاترین سطح علمی می‌بینیم. قبل از انقلاب در این کشور اکثر پزشکان بنگلادشی و هندی بودند، الان ما آنقدر پزشک خبره متخصص داریم که گاهی پزشک هایمان را صادر می‌کنیم. این همان نشان دهنده خط پیامبر است که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری دنبال کردند.

در بحث چشم انداز 20 ساله چیزی که مقام معظم رهبری تاکید کردند این بود که در سال 1404 که می‌شود هشت سال دیگر باید از نظر علمی در منطقه حرف اول را بزنیم که همین الان در این جایگاه هستیم، این حرف اغراق نیست، بلکه همه اعتراف دارند. اگر کارهای شایسته و بزرگ انجام نمی‌دادیم آمریکا و اسرائیل و عربستان کاری با ما نداشتند. نمی‌خواهیم بگوییم مشکلی نداریم به هرحال هر تیم زمان‌هایی باخت هم دارد، ما هم در خودمان مشکلاتی مثل بیکاری و تورم داریم؛ اما موضوع اصلی قطار در حرکت است که به خوبی پیش می‌رود و ما در همه زمینه‌هایمان رشد داشتیم.

قبل از انقلاب کشورهای غربی ما را هدایت می‌کردند. بعد از جشن‌های 2500 ساله که شاه بسیار روی آن مانور داد، اعلام کردند که کشور قرار است صنعتی بشود؛ لذا کشاورزی را رها کردند و کشور صنعتی شد. در این شرایط ما گندم خود را از دست دادیم، اما الان کل سال تولید گندم داریم.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار