روحانی در آیین پایانی جایزه کتاب سال:

انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود/ امروز باید با کتاب و منطق‌ پاسخ دشمنان را بدهیم

رئیس جمهور گفت: انقلاب ما بی‌تردید قبل از سیاسی بودن یک انقلاب فرهنگی بود.
کد خبر: ۳۳۱۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴ - 05February 2019

انقلاب اسلامی قبل از سیاسی بودن یک انقلاب فرهنگی بودبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز (سه‎شنبه 16 بهمن) در آیین پایانی سی و ششمین کتاب سال و بیست و ششمین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران که در تالار وحدت برگزار شد اظهار داشت: درود، سلام و تحیت‌مان را تقدیم بزرگترین بانوی تاریخ حضرت صدیقه کبری علیها سلام می‌کنیم که یکی از آثار جاودانه آن بانو کتابی تحت عنوان صحیفه بود و این به عنوان یادگار در اختیار امامان معصوم به عنوان یک میراث گرانقدر قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بعضی از روایات ما آمده است که همه این کتاب املای مولایمان امیرالمؤمنین (ع) و به خط فاطمه اطهر علیها سلام بوده است و نشانگر همان است که در اسلام زنان در کنار مردان می‌توانند به بالاترین مقام و عظمت علمی و معنوی دست پیدا کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: همچنین سلام و تحیت به محضر امام راحل‌مان و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همه شهیدان دوران انقلاب و دفاع مقدس و خلف صالح ایشان عرض می‌کنم. بسیار خوشحالم که در ایام جشن‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در جمع شما صاحبنظران، اهل قلم، نویسندگان و اصحاب فرهنگ هستیم.

رئیس جمهور گفت: انقلاب ما بی‌تردید یک انقلابی قبل از سیاسی بودن یک انقلاب فرهنگی بود، انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بود و انقلابی که حتماً از کتاب آغاز شد و اگر آغاز نهضت اسلامی را نگاه کنیم با اعلامیه مراجع و علمای بزرگ و به ویژه امام راحل رضوان‌الله شروع شد. انقلاب اعلامیه نوشتار، کلام و کتاب و فرهنگ بود. با یک نوار کاست ما به جنگ تمام رسانه‌های قدرتمند شاه رفتیم.

وی بیان داشت: یک نوار کاست امام بود که از نجف یا از پاریس ملتی را به حرکت در می‌آورد و من فکر نمی‌کنم در تاریخ نهضت‌ها و انقلاب‌ها، رهبری تا این حد محبوب سراغ داشته باشیم. با یک فرمان، مصاحبه و سخنرانی و یک دعوت همه ملت را به خیابان می‌کشیم. این چه قدرت عظیم و بزرگی بود که 36 میلیون نفر را در ایران با یک سخن، اعلامیه، فریاد و ندا به خیابان می‌کشید و مردم از رژیم تا دندان مسلح هیچ هراسی نداشتند. رژیمی که از لحاظ قدرت مادی و ظاهری با مردان انقلابی آن روز از لحاظ قدرت مادی قابل مقایسه نبودند.

روحانی بیان داشت: همه قدرت‌های سیاسی دنیا تقریباً بدون استثناء پشت‌سر رژیم دیکتاتور گذشته بودند و این ملت بدون سلاح با دست خالی اما با روحی بلند و با امیدواری به پایان راه پیروزمند خود در برابر همه قدرت‌ها ایستادند و مقاومت کردند. آنچه ملت ما را پیروز کرد، پیروزی نور بر ظلمت بود.

رئیس جمهور با اشاره به آیاتی از قرآن خاطرنشان کرد: آن توصیفی که قرآن مجید در وصف خود دارد این است که کتابی است که با تابش نور ظلمت‌ها را کنار می‌گذارد،‌ در تاریکی راه رفتن با سرعت امکانپذیر نیست و هم مواجه نشدن با مانع آن هم تقریباً امکان‌ناپذیر است. چقدر راحت در ظلمت تله دشمن می‌تواند زندگی انسان را پایان دهد. این نور است که راه و طریق واقعی را به ما نشان می‌دهد و خطرات را برای ما بازگو می‌کند و بهترین مسیر را به ما نشان می‌دهد. مسیری کوتاه و بی‌خطر. این معنای کتاب است.

روحانی تأکید کرد: نویسندگان، اندیشمندان، فرهیختگان در برابر همه مردم و همه آنهایی که از اندیشه و کتاب آنها استفاده می‌کنند یک وام بزرگ بر دوش همه در سایه آن افتخاری که برای جامعه می‌آفریند.

وی خاطرنشان کرد: آنچه ما امروز از تاریخ گذشته داریم و می‌توانیم ببینیم اندیشه قرون گذشته، تاریخ قرون گذشته، مسیر و راه آنها و تمدن آنها تقریباً منحصر به کتاب است. البته آثار تمدنی دیگر هم است اما آنچه به زیبایی واقعیت را بازگو می‌کند نوشته اندیشمندان و صاحبنظران در گذشته است.

روحانی ادامه داد: ما انقلابمان را با کتاب و فرهنگ ادامه دادیم پس حتماً با فرهنگ و کتاب می‌توانیم این انقلاب را نگه داریم و راه دیگری نداریم آنها هم که می‌خواهند ما را به زمین بزنند درست است که از طریق اقتصادی جنگ را آغاز کرده‌اند اما نهایتاً از لحاظ فرهنگی می‌خواهند ما را به زمین بزنند. شدیدترین محاصره اقتصادی و بدترین حمله نظامی اگر باشد اما اگر روحیه و انگیزه بماند حتماً طرف پیروز نمی‌شود حتی اگر بهترین سلاح را داشته باشد اما طرف مقابل دارای روحیه، ایمان و رشادت یعنی همان فرهنگ باشد نمی‌تواند او را به زمین بزند.

روحانی اضافه کرد: ما هشت سال تجربه کردیم و دیدیم دنیا نتوانست رزمندگان ما را در میدان جنگ پشت‌شان را به خاک بمالد و ما توانستیم در جنگ هشت ساله در برابر انواع سلاح‌ها بایستیم. در آن هشت سال که سلاحی به ما نرسید و هر چه داشتیم از قبل بود که توانستیم تعمیر و آماده کنیم. کسی به ما سلاح جدید نداد حتی قطعه یک وسیله پدافندی را هم ندادند. این شما اصحاب قلم هستید که باید به نسل جوان ما بگویید که ما با ایمان، قدرت و وحدت‌مان و بدون امید به دیگران پیروز شدیم.

وی افزود: شوروی سابق همسایه ما بود. توپ 23 پدافندی را از او خریده بودیم و قرارداد داشتیم، می‌بایست قطعه‌اش را به ما می‌داد و در جنگ بودیم و سلاح تهاجمی هم نبود بلکه سلاحی بود که می‌خواست از آسمان و جان ایرانیان دفاع کند. قطعه این توپ را به ما ندادند. مدرن‌ترین هواپیماهای روزشان را به صدامیان دادند. به اروپا، آمریکا، منطقه و ارتجاع عربش همه چیز دادند و ما را در حصر کامل قرار دادند. اما نتوانستند پیروز شوند چرا، چون اعتقاد و امید.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تا روزی که چراغ امید است ظلمت نمی‌تواند ما را گمراه کند، گفت: امید به آینده و ایمان و روح بلند و قلب قوی به ما کمک می‌کند. بله فشار است ما در زمان جنگ مجروح، زخمی و ویرانی داشتیم، این آثار طبیعی جنگ است. در زمان حصر و فشار اقتصادی هم ما بی‌مشکل نیستیم. الان در این جایزه کتاب شما خوب پیام را گرفتید که تحریم آمریکا علیه ایران چگونه است. آمریکا می‌گوید که من به ملت ایران، فرهنگ ایران و کشور ایران قصد سوء ندارم پس چرا چهار نفر دانشمندی که می‌توانند جایزه کتاب را از ایران بگیرند شما مانع سر راهشان ایجاد کردید که آن چهار دانشمند نتوانند به تهران بیایند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شما تحریم‌تان در برابر علم و دانشمندان و قلم است، شما می‌خواهید قلم را بشکنید چرا نگذاشتید این چهار دانشمند به دعوت وزارت ارشاد ما پاسخ دهند و بیایند و جایزه کتاب سالشان را دریافت کنند. آنها را تهدید کردید و گفتید اگر ایران بروید و جایزه بگیرید و برگردید دیگر به شما ویزای ورود نمی‌دهیم. شما با چه کسی مبارزه می‌کنید. شما دارید با افکار و تمدن دنیای امروز مبارزه می‌کنید.

روحانی تصریح کرد: شما با ملت‌های منطقه ما در حال مبارزه هستید، شما با زبان سخیف و غیردیپلماتیک و غیرقابل قبول برای هیچ کس می‌گویید در عراق می‌مانید تا حالا می‌گفتید در عراق می‌مانید و برای مبارزه با تروریسم می‌مانید چقدر خوب شد حرف دلتان را گفتید و گفتید که ما نه در عراق هستیم، نه به خاطر تروریسم و نه هستیم به خاطر مردم عراق بلکه می‌خواهیم در عراق بمانیم که مواظب ایران باشیم. این منطق شد. منطقی که هیچ عراقی و ایرانی آن را نمی‌پذیرد. شما به صراحت می‌گویید بخشی از خاک عراق را برای جاسوسی علیه  این کشور اشغال کردید.

رئیس قوه مجریه اضافه کرد: این با هیچ منطقی در دنیا سازگار است؟ پس شما دارید واقعیت‌ها را می‌گویید در افغانستان هم برای همین حضور دارید، شما حضورتان در این منطقه برای این است که یا می‌خواهید مراقبقدرت ایران، یا روسیه، یا چین باشید. به چه مناسبت، شما که ناوگان و نیروی دریایی دارید بروید در دریاها مراقب باشید. شما که نیروی هوایی قدرتمند دارید چرا خاک کشورهای دیگر را اشغال می‌کنید و چرا دروغ می‌گویید. ما امروز باید با کتاب و منطق‌مان به اینها جواب دهیم. ما امروز باید انقلاب‌مان را با قلم و استدلال تضمین کنیم، فشار می‌بینید هر جنگی زخمی دارد. در جنگ اقتصادی هم زخمی دارد اما شما پیروز این راه نخواهید شد، ملت بزرگ ما برای آرمانش می‌ایستد.

وی خطاب به دشمنان جمهوری اسلامی خاطرنشان کرد: اگر شما می‌خواهید ایران را برگردانید به 40 سال قبل این ارتجاع امکان‌ناپذیر است. ما به دوره سلطه آمریکا بر ایران برنخواهیم گشت. ما به آن روزی که شما بر اقتصاد، فرهنگ، رادیوتلویزیون، ارتش ما، نیروی انتظامی ما و گمرکات ما حکومت می‌کردید و فکر می‌کردید ایران ابزاری در اختیار شماست آن دوران دیگر سپری شده است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: ملت ایران از شما اجازه نخواهد گرفت و در برابر شما سر فرود نخواهد آورد، ملت ایران در برابر خدایش و خواست ملی خودش و نه در مقابل شما خم نمی‌شود. شما نمی‌توانید ما را به عقب برگردانید، ما در مسیر پیش‌رو حرکت می‌کنیم و همه آمار و ارقام به ما می‌گوید در این 40 سال مسیر ما درست بوده است. ممکن است جایی کاستی داشتیم و اشتباه کردیم هیچ کس نمی‌تواند بگوید من بی‌ایراد هستم اما راه ما درست بوده است.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار