فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌ غربی:

پس از والفجر ۸ عملیات‌ها بر پایه غواصی طراحی شد/ نباید از نقش غواصان در اروند غفلت کرد

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: عملیات والفجر ۸ بسیار عظیم بود و عملیات پس از آن بر پایه غواصی طراحی شد.
کد خبر: ۳۳۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳ - 10February 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ارومیه، حبیب شهسواری عصر امروز (یکشنبه ۲۱ بهمن ماه) در مراسم یادواره ۵۶ شهید عملیات والفجر ۸ و گرامی‌داشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی که در سالن همایش‌های دانشگاه پیام‌نور ارومیه برگزار شد با تبریک ۲۲ بهمن اظهار داشت: به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، یاد دفاع مقدس و شهدا تا همیشه باید در بین ملت و جامه زنده باشد، چون شهدا زنده هستند.

وی تصریح کرد: هدف از برگزاری یادواره شهدا، جاری کردن فرهنگ شهدا در جامعه و یا ادای دین در مقابل آن‌ها و گرامی‌داشت یاد و نام آن‌ها با تجلیل از خانواده‌های آن‌ها است.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه شهدا، الگوی تما‌م‌عیار جامعه هستند، افزود: بی‌شک حرکت بدون شاخص و الگو سخت، اما حرکت با الگو سهل و آسان است.

وی با اشاره به اینکه در بین انبیای الهی الگو‌های فراوانی وجود دارد بیان کرد: حضرت ابراهیم (ع) الگوی خلیل‌الرحمان، حضرت موسی (ع) الگوی اخلاص، حضرت اسماعیل (ع) الگوی صدق و وفای عهد، حضرت داود (ع) توبه‌کننده، حضرت یونس (ع) الگوی پاکدامنی و حضرت محمد (ص) اسوه حسنه است.

شهسواری با بیان اینکه شهدا وظیفه خود را برای استمرار دین خدا انجام دادند افزود: وظیفه همگان این است که این راه را ادامه داده و وصایای شهدا را از ابتدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مرور کرده و این از مولفه‌های اثرگزار جامعه است. رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «اشاعه روحیه شهدا کشور را از آسیب و تهاجمات دشمن در امان نگه می‌دارد و فرهنگ شهادت گره‌گشای بسیاری از مشکلات انقلاب است» بنابراین جوانان باید امیدوارانه به راه و طریقه شهدا دقت کنند.

وی با اشاره به عملیات والفجر ۸ بیان کرد: در دوران دفاع مقدس، از عملیات حصر آبادان تا والفجر ۸، فراز و نشیب‌های فراوانی در راه توسعه و پیش‌برندگی و تکنیکی و تاکتیکی شاهد بوده‌ایم.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: بی‌شک در دوران دفاع مقدس، سیر تحول، پویایی، مهارت‌اندیشی و تجربه‌اندوزی داشته، اما هیچ‌گاه سیر نزولی حاصل نشد بلکه در طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌ها پیچیده‌تر عمل شد.

وی با بیان اینکه عملیات والفجر ۸ نخستین عملیات آبی دوران دفاع مقدس بوده و در واقع یک قله بود تصریح کرد: در این عملیات، زمانی که عراق برنامه تهاجم به جمهوری اسلامی ایران از طریق اروند به طول یک هزار و ۶۰۰ متر را برنامه‌ریزی کرد، اما نتوانست با وجود کمک و پشتیبانی ۳۶ کشور خارجی که با انواع تجهیزات نظامی، منابع مالی و نیرو‌های نظامی از آن حمایت می‌کردند، از اروند عبور کند.

شهسواری افزود: در عملیات آزادسازی خرمشهر زمانی که اعلام کرده بودند که اگر ایران خرمشهر را آزاد کند، کلید طلایی بصره را تقدیم می‌کنیم و زمانی که با اراده فرزندان امام خمینی (ره) و رسول خدا (ص)، خرمشهر آزاد شد، عراق ۹۰ هزار مجروح، مصدوم، اسیر و کشته داد، اما تجهیزات آن‌ها نتوانست از یک کیلومتری اروند عبور کند.

وی اظهارداشت: با وجود اینکه اروند، امکان عبور به دلیل ارتفاع جزر و مد هفت تا ۹ متر را نداشت، اما فرزندان امت، عملیات والفجر ۸ را فتح کردند و در این رابطه هم‌اکنون درس عبور نیرو‌های ایرانی از اروند در آکادمی‌های نظامی چند کشور غربی تدریس می‌شود.

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان‌غربی گفت: در عملیات والفجر ۸ از اصل غافلگیری استفاده شد، چون به ذهن دشمن خطور نمی‌کرد که از اروند عملیات انجام دهد و در این عملیات برای نخستین مرتبه هشت کیلومتر کابل در زمین خاک کردند که از بی‌سیم استفاده نشود.

وی با اشاره به اینکه در عملیات والفجر ۸ از نقش غواصان نباید غفلت کرد افزود: در این رابطه غواصان که حتی لباس غواصی نیز نداشتند، از چند ماه پیش از عملیات در استخر تبریز آموزش دیده و در تاریخ ۲۰ بهمن ماه سال ۶۴ و در ساعت ۱۰ صبح عملیات با رمز یا زهرا (س) آغاز شد؛ بنابراین عملیات والفجر ۸ بسیار عظیم بود و عملیات پس از آن بر پایه غواصی طراحی شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار