بخش پایانی/ سردار کارگر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس‌:

تلاش جهان سلطه برای «استیلای فرهنگی» بر دنیای اسلام/ «مقاومت» مؤلفه‌ جداناپذیر فرهنگ ملت ایران است

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: امروز جهان سلطه به دنبال استیلای فرهنگی بر دنیای اسلام است. سلطه‌گران از مسیر اندلسی کردن کشور‌های اسلامی و دزدیدن هویت آن‌ها، حمله‌ای را علیه سرمایه اصلی جهان اسلام یعنی «سرمایه انسانی» مسلمان آغاز کرده‌اند.
کد خبر: ۳۳۲۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳ - 13February 2019

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: انقلاب اسلامی ایران سرانجام ۴۰ سالگی خود را با وجود تمام سنگ‌اندازی‌هایی که دشمن ایجاد کرده بود، جشن گرفت. حضور گسترده ملت سرافراز ایران در جشن ۴۰ سالگی حکایت از عهد دیرینی دارد که مردم انقلابی هزینه‌های بسیاری برای آن پرداخت کرده‌اند. تجدید میثاق ملت با ولایت فقیه از بارزترین نکات جشن ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی است. اینک انقلاب با همه فراز و فرود‌هایی که در چند دهه گذشته پشت سر گذاشته، وارد دهه پنجم خود شده است؛ چیزی که دشمنان انقلاب هیچ‌وقت دوست نداشتند، آن را ببینند. ملت قهرمان ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را در عمل، معنا بخشیدند و علی‌رغم مشکلاتی که وجود دارد، همچنان امیدوار هستند که با بهره‌گیری از تجربه ۴۰ سالگی، روز‌های بهتری را در دهه آینده تجربه کنند.

در این راستا خبرنگار دفاع‌پرس، گفت‌وگویی با سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، انجام داده است که در بخش نخست به عوامل پیروزی انقلاب اسلامی اشاره شد و اینکه مهم‌ترین دستاورد انقلاب اصل «ولایت فقیه» در قانون اساسی است. در ادامه بخش دوم و پایانی این مصاحبه را می‌خوانید:

دفاع پرس: پیشرفت‌ کشور در حوزه‌های علمی و فناوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

جهان در حال تحولات بزرگ در حوزه علمی و فناوری است و اگر ما به خوبی و به درستی در جای خود قرار نگیریم به صورت تصاعدی عقب می‌افتیم و جبران آن سخت خواهد بود؛ البته در این زمینه فعلاً جایگاه خوبی در جهان داریم؛ ولی نباید از تحولات شگفت‌انگیز پیش رو غفلت کنیم. ایران قبل از انقلاب صنعتی، جایگاه خوبی در جهان داشت، اما در آن دوران غفلت کرد و حکومت‌های آن دوران مشغول خود بودند و در مدت یک دهه ما به جهت علمی و صنعتی ۱۰۰ سال عقب افتادیم و تا امروز تلاش می‌کنیم تا آن فاصله را جبران کنیم. هر کشوری در عصر تغییرات هوشیارتر باشد، آینده بهتری دارد.

نباید از تحولات شگفت‌انگیز پیش رو غفلت کنیم/ امروز جهان سلطه به دنبال استیلای فرهنگی بر دنیای اسلام است

دفاع‌پرس: مسیر پیشرفت آموزشی و تربیتی و دستگاه‌های متولی را در چند دهه اخیر چگونه می‌بینید؟ نقاط ضعف و قوت آن را تشریح بفرمایید.

اعداد و ارقام، پیشرفت‌های خوبی را در حوزه آموزشی نشان می‌دهد و این باعث مباهات و فخر است؛ اما نظام تعلیم و تربیت کشورمان در تربیت سرمایه انسانی در تراز انقلاب اسلامی و آینده کشور به اندازه کافی موفق عمل نکرده است. ما باید از دستاورد‌های این حوزه محافظت کنیم، اما اشکالات آن را هم رفع کنیم. این را باید باور کنیم که هرگونه تحول اساسی در یک کشور از مسیر آموزش و تربیت انسان‌ها به ویژه در آموزش و پرورش میسر خواهد بود. متاسفانه تا کنون توجه لازم و شایسته نظام اسلامی در این حوزه صورت نگرفته است؛ لذا به یک استراتژی و راهبرد ۵۰ ساله نیاز داریم.

دفاع‌پرس: فرهنگ ایثار و مقاومت چقدر در جریان‌سازی و بازتاب‌های فرهنگی و اجتماعی در ابعاد بین‌الملل تاثیرگذار است؟

امروز فرهنگ مقاومت و مقاومت امت اسلامی در منطقه به خصوص مقاومت و ایثار ملت بزرگ ایران به ویژه در دوران دفاع مقدس مورد توجه همه ملت‌هاست و این فرهنگ الهام‌بخش مردم مسلمان در منطقه و ملت‌های آزادی‌خواه در جهان شده است. امروز همه متفکرین و انسان‌های آزاده، ملت مقاوم ایران را برای این روحیه متعالی تحسین می‌کنند. این خود بسترساز جریان‌های بزرگ فرهنگی و اجتماعی در جهان و منطقه خواهد شد.

دفاع‌پرس: چشم‌انداز انقلاب اسلامی را در دهه آینده چطور ارزیابی می‌کنید؟

انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران در آستانه یک تحول بزرگ است و باید اندیشید که اگر این همه دستاورد‌های علمی و فناوری، تجاری‌سازی تبدیل به ثروت شود و دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی برای ایجاد صلح و امنیت در کشور و جهان اسلام به نتیجه برسد، چه خواهد شد. قابل تصور است که انقلاب اسلامی در زمان کوتاهی در مسیر رشد و تعالی قرار خواهد گرفت و تحولات بزرگی رقم می‌خورد.

دفاع‌پرس: جنگ نرم دشمن علیه کشورمان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ راه‌ مقابله با این جنگ چگونه باید باشد؟

امروز جهان سلطه به دنبال استیلای فرهنگی بر جهان اسلام است. سلطه‌گران از مسیر اندلسی کردن کشور‌های اسلامی و دزدیدن هویت آن‌ها، حمله‌ای را به سرمایه اصلی جهان اسلام یعنی سرمایه انسانی مسلمان آغاز کرده‌اند و بهترین راه مقابله با این جنگ مرموز، دشمن‌شناسی، بصیرت به زمان و تحولات، اراده مقابله با آن و تهاجم به مبانی فکری آن‌هاست؛ البته این باید همراه با توکل بر خداوند متعال و امید به نصرت الهی و پیروزی باشد.

دفاع‌پرس: دستگاه‌های متولی فضای مجازی باید به چه نحوی برنامه‌ریزی و عمل کنند تا ما بتوانیم از ظرفیت‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به نحو مطلوبی استفاده کنیم؟

به قول یکی از آقایان، ما در فضای مجازی دچار رهاشدگی هستیم، باید از این رهاشدگی خارج شویم و برای فضای مجازی طرح و برنامه مناسبی داشته باشیم؛ البته اقدامات خوبی انجام شده، اما کافی نیست. شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی هم تهدید است هم فرصت، بستگی دارد که ما با آن چگونه برخورد کنیم. ملتی موفق است که از فرصت‌های پیش رو استفاده و تهدیدات را تبدیل به فرصت کند.

دفاع‌پرس: راهبرد‌های مهم نظام و انقلاب اسلامی در حوزه‌های اجتماعی و فرهنگی را چگونه ارزیابی و تبیین می‌کنید؟

برای تبیین راهبرد‌های مهم نظام و انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگی و اجتماعی باید ده‌ها کتاب نوشت و نمی‌شود با یکی دو جمله از آن عبور کرد. سند مهندسی فرهنگی کشور مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی در این حوزه می‌تواند کمک زیادی کند. در آن سند راهبرد‌ها معین شده، اما باید اراده‌ای باشد که آن‌ها به اجرا در آید.

دفاع‌پرس: سردار شما مسئول یکی از نهادهای متولی حفظ فرهنگ ایثار و شهادت در کشور هستید، به نظر شما آیا این فرهنگ همچنان در جامعه ما تداوم دارد؟

یادمان نرود که حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه‌ای فرمودند: دفاع همچنان باقی است؛ لذا نهضت اسلامی و مبارزه با استکبار جهانی به سر کردگی آمریکای جنایتکار و صهیونیسم جهانی در منطقه و جهان در اول راه است و در مسیر رسیدن به اهداف والای خود با مسائل مختلفی روبه رو خواهد شد که حماسه مقاومت ملت بزرگ ایران گره گشای آن خواهد بود؛ لذا فرهنگ مقاومت و ایثار، مولفه‌ای جداناپذیر از فرهنگ ملت مسلمان ایران است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار