مدیرکل امور مرزی وزارت کشور:

خلأ حضور نیرو‌های مرزبانی پاکستان در حادثه زاهدان مشهود است

شهریار حیدری گفت: دولت پاکستان باید توجه بیشتر و مناسب‌تری به مرزهایش داشته باشد، چون خلأ وجود نیرو‌های پاکستانی در مرز‌ها مشهود است.
کد خبر: ۳۳۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵ - 20February 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، شهریار حیدری در گفتگو با آنا، با اشاره به مشکلات مرزی در شرق کشور و ورود و خروج عناصر گروهک‌های تروریستی اظهار داشت: دولت پاکستان باید توجه بیشتر و مناسب‌تری به مرزهایش داشته باشد، زیرا خلأ وجود نیرو‌های پاکستانی در مرز‌ها مشهود است و در خیلی از مناطق مرزی مشترک بین 2 کشور نیروی مرزبانی پاکستانی وجود ندارد.

وی افزود: این امر یک خلأ و نقض جدی است، زیرا بر اساس پروتکل‌های مرزی اگر یک فاصله‌ای ایجاد می‌کنیم، کشور مقابل هم باید یک فاصله ایجاد کنند که این امر در مرز مشترک با پاکستان دیده نمی‌شود.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور در پاسخ به این سؤال که دولت پاکستان در خصوص همکاری‌های دوجانبه با ایران در امور مرزی چه اقداماتی انجام داده است، گفت: دولت پاکستان قبول کرده است که یک هیئتی را برای رسیدگی به مشکلات اخیر مرزی و ورود و خروج عناصر تروریست به ایران بفرستد تا بحث‌های امنیتی را به مذاکره بگذاریم.

حیدری با بیان اینکه کانون اصلی شکل‌گیری گروهک‌های تروریستی در کشور پاکستان است، اظهار کرد: قطعاً اگر تروریست‌ها از یک پشتوانه مکانی و سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های معاند برخوردار نباشند، این اقدامات پیچیده تروریستی را انجام نمی‌دهند. بنابراین، چون از پشتوانه نظامی، اطلاعاتی و مکانی برخوردارند از کشور پاکستان انتظار داریم که به‌صورت جدی‌تر به این موضوع‌ها بپردازد.

وی با اشاره به اینکه اگر تروریست‌ها در داخل کشور حضور داشته باشند قطعاً ظرف یک هفته طومار آنان را در هم می‌پیچیم، گفت: به‌دلیل آن‌که خاک پاکستان محل اسکان آنان است بنابراین برخورد با تروریست‌ها تابع یک‌سری مقررات بین‌المللی است؛ گرچه مقررات بین‌المللی برای کشور ما این حق را قائل است که بتوانیم با تروریست‌ها برخورد کنیم، اما ملاحظات همسایگی، امنیتی و سیاسی با کشور پاکستان را رعایت می‌کنیم.

مدیرکل امور مرزی وزارت کشور از علاقه نخست‌وزیر جدید پاکستان و رغبت وی برای نزدیکی و تعامل با ایران خبر داد و افزود: عمران خان، خیلی راغب است که نسبت به گذشته با جمهوری اسلامی، ارتباط‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی داشته باشد و ما نمی‌خواهیم این آینده که رو به جلو و رو به گسترش است را تحت تأثیر چند اقدام تروریستی قرار دهیم؛ اگرچه هشدار رئیس جمهور به این موضوع و برخی از فرماندهان بی‌تأثیر نیست و اثرگذار است و ما هم اگر قرار باشد پاکستان توجه نکند، مجبور هستیم به‌گونه‌ای دیگر رفتار بکنیم.

وی ادامه داد: رفتار ما با این موضوع هم برای دولت پاکستان مشخص است که چه خواهد بود؛ بنابراین در این حوزه تمام سعی و تلاش ما این است که إن‌شاءالله از ظرفیت خود دولت پاکستان برای مقابله با گروهک‌های تروریستی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار