خبرگزاری فرانسه:

توافق هسته‌ای با ایران به احیای میراث فرسوده رئیس جمهور عاجز آمریکا کمک می‌کند

خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت که توافق جامع هسته‌ای با ایران به رئیس‌جمهور آمریکا کمک می‌کند تا میراث کهنه و فرسوده خود را حفظ کند.
کد خبر: ۳۳۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۳ - 17November 2014

توافق هسته‌ای با ایران به احیای میراث فرسوده رئیس جمهور عاجز آمریکا کمک می‌کند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، خبرگزاری فرانسه در گزارشی به مذاکرات جامع هستهای ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) اشاره کرد و نوشت که یک توافق هستهای با ایران یک ضربه کاری نادر برای یک رئیسجمهور عاجز است که به دنبال شکل دادن میراث کاخ سفید است اما تحلیلگران میگویند که تجدید روابط کامل با ایران زمان میبرد.

طبق این گزارش، ایران و آمریکا از سال ۱۹۷۹ تاکنون هیچ رابطه دیپلماتیکی مستقیمی با یکدیگر نداشتهاند و بعد از گذشت چند دهه، هر دو طرفدر یکسال گذشته در مذاکرات جدی با گروه ۱+۵ وارد تعامل جدی شدهاند تا با تلاش فراوان به توافق جامع هستهای برسند اما هر دو کشور با برنامههای مختص خود به میز مذاکره آمدهاند.

«علیرضا نادر» تحلیلگر سیاسی موسسه «رند» درباره توافق نهایی میگوید: «اگر توافقی وجود داشته باشد که ایران را از طریق راه دیپلماتیک و صلحآمیز از گسترش قابلیت تسلیحات هستهای بازدارد، یک دستاورد بزرگ برای دیپلماسی آمریکا و جامعه بینالملل است».

این گزارش میافزاید، در حالیکه جهان در انتظار نتیجه مذاکرات وین در آستانه مهلت ۲۴ نوامبر (۳ آذرماه) است، نادر هشدار داد که پیشبینی نتیجه این مذاکرات ممکن نیست.

خبرگزاری فرانسه سپس ادامه داد که توافقی که به طور دائمی تهدید ایران هستهای را حذف کند، یک پیروزی خیرهکننده برای اوباما است.

بر اساس این گزارش، در حالیکه دو سال تا پایان دوران ریاستجمهوری اوباما باقی مانده است، دموکراتها هم در داخل و هم خارج به دلیل سیاست خارجی پرهرج و مرج و بزدلانه اوباما به ویژه در رویارویی با اوضاع پرهرج و مرج خاورمیانه تحت فشار و انتقاد هستند.

«مارک فیتسپاتریک» یکی از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا با تمرکز بر روی موضوعات عدم گسترش سلاح که هماکنون در موسسه بینالمللی مطالعات استراتژیک لندن است، میگوید اگر توافقی صورت گیرد، لزوماً به دوستی بین ایران و دشمنان سابق این کشور منجر نمیشود.

طبق این گزارش، در واشنگتن نیز بسیاری از جمهوریخواهان که هماکنون بعد از پیروزی در انتخابات میاندورهای کنگره، کنترل کامل کنگره را به دست آوردهاند اوایل ماه جاری میلادی، تا حد زیادی از رویکرد اوباما که یک رئیسجمهور دموکرات است، در قبال ایران خشمگین شدند.

جمهوریخواهان، اوباما را متهم میکنند که نگرانیهای همپیمان کلیدی آمریکا یعنی رژیم صهیونیستی را در رویارویی با موضوع هستهای ایران نادیده میگیرد.

بر اساس این گزارش، نمایندگان جمهوریخواه کنگره همچنین منتظر تحمیل تحریمهای جدید علیه ایران هستند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان تأکید دارند که تحریمهای بیشتر ایران را از میز مذاکرات دورتر میکند و آمریکا را به یک حمله نظامی نزدیکتر میسازد.

خبرگزاری فرانسه ادامه داد که همپیمانان کلیدی آمریکا همچون عربستان سعودی نیز نگران احیای روابط ایران و آمریکا است اما این امید وجود دارد که توافق هستهای با ایران بتواند کانالهای ارتباطی دیگر برای بحث با ایران در خصوص موضوع سوریه و عراق را باز کند و دیپلماتهای آمریکایی اعتراف کردهاند که موضوع داعش را در حاشیه مذاکرات هستهای با ایران مطرح کردهاند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها