اسحاق جهانگیری:

توافقات ایران و عراق در جهت صلح و ثبات منطقه است

معاون اول رئیس جمهور ایران با اشاره به توافقات اقتصادی و تجاری ایران و عراق گفت: این توافقات نه تنها به نفع دو کشور است، بلکه آثار مثبتی در جهت صلح و ثبات منطقه خواهد داشت.
کد خبر: ۳۴۰۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۸ - 07April 2019

توافقات ایران و عراق در جهت صلح و ثبات منطقه استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، اسحاق جهانگیری در همایش اقتصادی تجاری جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران که با حضور عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق و هیات همراه وی برگزار شد، اظهار کرد: در سفر نخست وزیر عراق به تهران مذاکرات مهم و راهگشایی در جهت توسعه روابط دو کشور انجام شد و امیدواریم بخش خصوصی و فعالان اقتصادی 2 کشور این فرصت را برای استحکام روابط اقتصادی دو جانبه میان ایران و عراق مغتنم بدانند.

معاون اول رئیس جمهور کشورمان در ادامه ضمن خرسندی از پیروزی ملت عراق بر داعش و تروریسم و نقش ایران در کنار مردم و ملت عراق در این مبارزه گفت: ما خرسندیم که پس از پیروزی برادرانمان علیه داعش، امروز عراق در مسیر توسعه و بازسازی شهرهای این کشور گام برمی‌دارد و ایران نیز در این مبارزه به درخواست کشور عراق، تحت عنوان مستشار در کنار برادران عراقی حضور داشت و ما همواره از استقلال، تمامیت ارضی، ثبات امنیتی و توسعه و بازسازی عراق حمایت می‌کنیم.

وی با تاکید نسبت به ماندن ایران در کنار ملت عراق در دوران پسا داعش افزود: ایران، کشور عراق را به عنوان کشوری ثروتمند و برخوردار از اهمیت ژئوپولیتیک و در عین حال کشور دوست و برادر خود می‌داند.

جهانگیری گفت: بر همین اساس، ایران آمادگی همکاری 2 و چند جانبه برای سرعت بخشیدن به بازسازی عراق را دارد و شرکت‌های معتبر ایرانی و دارای تجربه نیز آماده تشکیل شرکت‌های مشترک با همتایان عراقی خود و طرف‌های سوم هستند.

معاون اول رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه فشارهای غیرقانونی و ظالمانه آمریکا برای محدود کردن مناسبات 2 کشور بر خلاف منافع 2 ملت ایران و عراق است، افزود: خوشبختانه همکاری‌های اقتصادی و تجاری ایران و عراق در سنوات اخیر رو به رشد بوده و مجموع مبادلات دو کشور به عدد 12 میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که راهبرد ما برای آینده این مبادلات، رسیدن به سطح 20 میلیارد دلار مبادلات تجاری و اقتصادی برای سال 1400 است که تحقق این مهم نقش بسزایی در ارتقاء مناسبات دو کشور دارد.

وی با تاکید بر اینکه محقق شدن این هدف تا سال 1400 نیازمند برطرف کردن موانع و مشکلات پیش‌ِروی توسعه اقتصادی و مشکلات بخش خصوصی دو کشور است، به راهپیمایی اربعین به عنوان نمادی از ظرفیت فرهنگی و دینی دو ملت ایران و عراق اشاره کرد و افزود: راهپیمایی اربعین نماد مهمی از ظرفیت فرهنگی و دینی دو ملت ایران و عراق است و ما صمیمانه از ملت و دولت عراق برای پذیرایی از زائران ایرانی در این راهپیمایی تشکر می‌کنیم.

جهانگیری اضافه کرد: در بخش گردشگری میان دو کشور ایران و عراق، سالانه 7 میلیون گردشگر از این دو کشور در تردد هستند که نیمی از این رقم مربوط به گردشگران عراقی است که به منظور زیارت، گردش و درمان به ایران سفر می‌کنند.

وی همچنین با اشاره به راهپیمایی بزرگ اربعین خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها باید بدانند که تلاش غیرقانونی آن‌ها برای محدود کردن روابط دو ملت ایران و عراق با اراده میلیونی دو ملت بی‌اثر می‌شود.

معاون اول رئیس جمهور کشورمان همچنین به سفر نخست وزیر عراق به تهران تنها یک ماه بعد از سفر رئیس جمهور کشورمان به بغداد گفت: انتظار این است بعد از سفر رئیس جمهور ایران به عراق و حضور نخست وزیر عراق در تهران، دو کشور در تمامی سطوح، روابط خود را ارتقاء دهند و الحمدلله توافقات خوبی در حوزه تجاری و اقتصادی نیز میان دو کشور حاصل شده است.

به گفته وی، لایروبی اروند بر اساس معاهده 1975 الجزایر، همکاری‌های بانکی، برنامه‌ریزی برای صادرات برق و گاز و تسهیلات در حوزه صدور روادید بخشی از توافقات صورت گرفته است.

وی ابراز امیدواری کرد که این توافقات با پیگیری سفرای دو کشور و ستاد پیگیری توسعه روابط ایران و عراق هرچه زودتر به صورت کامل اجرایی شود.

جهانگیری در ادامه با اشاره به خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های ایرانی در عراق و برخی مشکلات آن‌ها گفت: در حال حاضر بیش از 40 شرکت توانمند ایرانی در عراق مشغول فعالیتند و حجم قراردادهای آن‌ها بالغ بر 3 میلیارد دلار است ولی متاسفانه در برهه‌ای، مسئولان عراقی بنا به مصالحی دستور توقف ادامه این پروژه‌ها را دادند و از همین رو ما خواستاریم تا هرچه‌سریعتر این پروژه‌ها تعیین تکلیف شوند و اگر لازم است این پروژه‌ها ادامه یابد مشخص شود و اگر لازم است متوقف بمانند، خسارت‌های مربوطه مشخص شود.

وی همچنین خواستار بازگشایی مرز خسروی به عنوان یکی از گذرگاه‌های مرزی مهم میان دو کشور شد که برای اهالی استان کرمانشاه ایران و دیالی عراق دارای اهمیت است.

معاون اول رئیس جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به همکاری‌های نفتی، درمانی و همچنین اتصال خط آهن بصره، گفت: ما می‌توانیم از طریق کشور عراق، خلیج فارس را به دریای مدیترانه از نظر جاده‌ای و ریلی متصل کنیم.

جهانگیری همچنین رفع موانع گمرکی و موضوعات مرتبط با استاندارد کالاهای صادراتی ایران به عراق را یکی از دغدغه‌های بخش خصوصی ایران دانست و در ادامه با اشاره به توافقات حاصله در همه بخش‌ها گفت: این توافقات نه تنها به نفع دو کشور است، بلکه آثار مثبتی در جهت صلح و ثبات منطقه خواهد داشت و طرح‌های راهبردی دو کشور می‌تواند در امنیت و صلح ثبات منطقه بسیار اثربخش باشد.

وی ادامه داد: ایران با درک شرایط و تحولات سیاسی و اقتصادی منطقه معتقد است که ظرفیت چنین همکاری‌های جمعی میان کشورهای منطقه وجود دارد و ما آماده‌ایم تا ظرفیت‌ها و تجارب خود را با عراق به اشتراک بگذاریم.

معاون اول رئیس جمهور در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر این مسیرهای ترانزیتی ایران به عنوان کریدوری امن و ارزان در اختیار همه کشورهایی که خواستار بازسازی عراق هستند قرار دارد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار