دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

هدف ظریف از سفر به کره شمالی چیست؟

یکی از اهداف سفر ظریف به کره شمالی ارائه راهکارهای متقابل و استفاده از ظرفیت‌های دو کشور برای دور زدن تحریم‎هاست؛ کره شمالی قصد دارد با بهره‎گیری از تجربیات ایران در مذاکرات برجام، مذاکره خود با آمریکا را پیش ببرد.
کد خبر: ۳۴۴۱۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵ - 30April 2019

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، پس از تکیه ترامپ بر مسند ریاست جمهوری آمریکا، دولت ایالات متحده در سیاست‌ خارجی‌اش اقدامات یک سویه‌ای نسبت به توافقات دولت قبل پیرامون توافق هسته‎ای «گروه 1+5» گرفت؛ ترامپ همواره برجام را یک توافق بد قلمداد می‌کرد و همیشه اصرار داشت که باید از این توافق خارج شود و در آخر هم حرف خود را عملی کرد و از این توافق بین‌المللی خارج شد.

بعد از اینکه ترامپ یک سویه از برجام خارج شد، تلاش می‌کند که فشارهای مضاعفی به ایران وارد کند؛ در همین راستا چند روز پیش کاخ سفید اعلام کرد که  قصد دارد، صادرات نفت ایران را به صفر برساند.

ترامپ از زمانی‌که بر مسند ریاست جمهوری آمریکا تکیه زده است، بر روی چند کشور تمرکز کرده است که یکی از این کشورها، کره شمالی است؛ کشوری که مخالف سرسخت آمریکا محسوب می‌شود و سیاست‎هایش همسو با ایران است. رهبران کره شمالی رابطه خوبی با سران ایالات متحده نداشتند و دولت ترامپ تلاش بر این داشت تا بتواند با رهبر جوانی به نام کیم جونگ اون که تکیه بر جایگاه پدر زده، توان موشکی کره شمالی را کنترل کند؛ اما با توجه به انجام مذاکرات با آن‌ها هنوز نتوانسته اعتماد کره‌ای‌ها را به دست آورد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز گذشته اعلام کرد که به زودی با سران کره شمالی دیدار خواهد کرد؛  این خبر در حالی منتشر شد که دیدارهای رهبر کره‌شمالی در ماه‌های اخیر خبرساز بوده به طوری‌که در آخرین مورد آن، صبح روز پنج‎شنبه پنج اردیبهشت نخستین ملاقات رسمی میان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و کیم جونگ اون در شهر «ولادی وستوک» واقع در روسیه انجام شد و پیش از این هم در ماه فوریه گذشته نشست میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ بدون هیچ‌گونه نتیجه‌ای به پایان رسید. در آن زمان کیم جونگ اون خواستار لغو فوری تحریم‌ها علیه کره شمالی شد؛ اما دو طرف درباره آنچه کره شمالی باید در عوض برداشتن تحریم‌ها انجام دهد، به توافق نرسیدند. با این حال این کشور همواره بر روی ایران به عنوان یک دوست بین‌المللی حساب باز کرده است.

اتحاد دوستان قدیمی در برابر آمریکا

ایران و کره شمالی روابط خوبی باهم داشته‎اند، با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به‌طور رسمی روابط دیپلماتیک بین دو کشور آغاز و دو کشور همواره تعامل مثبتی با یکدیگر داشته‌اند. ایران و کره شمالی در مسائل آموزشی، علمی، حوزه‌های فرهنگی و نظامی و همچنین همکاری در برنامه هسته‌ای ایران با یکدیگر متعهد هستند.

کره شمالی از نخستین کشورهایی بود که در سال ۱۳۵۷ انقلاب ایران را به رسمیت شناخت و در اسفند ۱۳۵۷ وزیر امور خارجه کره شمالی در رأس هیأتی به تهران رفت و به منظور تبریک انقلاب اسلامی به دیدار امام خمینی(ره) در قم رفت؛ همچنین در دوران دفاع مقدس، کره شمالی موضع بی‌طرفی اتخاذ کرد. این کشور در تحریم تسلیحاتی علیه ایران شرکت نکرد و به تأمین کالا و تسلیحات و موشک‌های دوربرد مورد نیاز ایران پرداخت و نفت ایران را نیز خریداری می‌کرد.

کره

سفر مقام معظم رهبری به عنوان رئیس جمهور وقت به پیونگ یانگ در اردیبهشت ۱۳۶۸ فصل جدیدی در روابط دیپلماتیک دو کشور گشود و دیدگاه‌های مشترک دو کشور در زمینه امپریالیسم ستیزی، سیاسی و بین‌المللی و کشورهای عدم تعهد موجب تقویت روابط بین دو کشور شد.

آمریکا از سال ۱۳۵۸ تاکنون نسبت به رابطه ایران و کره شمالی و فروش تسلیحات کشتار جمعی کره شمالی به ایران و همچنین تکنولوژی هسته‌ای حساس بوده و آن را دنبال می‌کند. از زمان ریاست جمهوری بوش پسر هر دو کشور ایران و کره شمالی جزو کشورهای محور شر شناخته شده‌اند.

«محمدصادق کوشکی» کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‎پرس در مورد سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به کره شمالی اظهار داشت: کشور ایران و کره شمالی یک دشمن واحد به نام آمریکا دارند که در طول تاریخ آن را به عنوان یک استکبار می‎شناسند.

اتحاد دوستان قدیمی در برابر آمریکا

وی افزود: سیاست ایران و کره شمالی در مقابل آمریکا یکسان است و پیونگ یانگ با توجه به تجربه ایران در برجام و غیرقابل اعتماد بودن آمریکا در تعهداتش برنامه‌های موشکی خود را جلو می‌برد.

کوشکی با اشاره به سفر ظریف به کره شمالی گفت: این سفر می‎تواند در راستای تبادلات نظامی بین تهران و پیونگ‎یانگ صورت بگیرد و شاید ایران قصد دارد از چندوچون مذاکرات آمریکا با کره شمالی و همچنین توافقاتی که رهبران دو کشور در مذاکرات رو در رو با هم داشته‌اند مطلع شود و یا ایران بخواهد متحد قدیمی خود را از سیاست آمریکا مطلع کند.

این کارشناس مسائل بین‎الملل تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف این سفر ارائه راهکارهای متقابل برای مقابله و استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر برای دور زدن تحریم‎هاست. کره شمالی قصد دارد با بهره‎گیری از تجربیات ایران در مذاکرات منتهی به برجام، مذاکرات خود با آمریکا را پیش ببرد. در واقع، آن‎ها به دنبال گرفتن امتیازاتی در مذاکرات با آمریکا با استفاده از مدل مذاکرات ایران هستند. بنابراین این دیدار می‌تواند راهبرد دو کشور برای مذاکره یا تقابل با آمریکا را از فضای ابهام خارج و تصمیم‌گیری راهبردی را برای آن‌ها شفاف‌تر کند.

ترامپ امروز باید متوجه شده باشد که علاوه بر سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و روسیه کره شمالی هم در کنار ایران است و آمریکا هرروز منزوی‎تر می‎شود و یک روز دنیا بر سر یک دشمن واحد به نام آمریکا مقابله خواهد کرد.

گزارش از امیرمحمد زندی

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار