روحانی در جلسه هیات دولت:

دنیا بداند که برجام توافق برد - باخت نخواهد شد/ فروش «اورانیوم غنی‌شده» و «آب سنگین» متوقف می‌شود

رئیس جمهور با بیان اینکه توافق برجام به نفع مردم منطقه و حتی برای مردم جهان سودمند است، گفت:‌ دنیا بداند که برجام، توافق برد - باخت نخواهد شد.
کد خبر: ۳۴۵۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹ - 08May 2019

صهیونیست و ارتجاع از مخالفان برجام و دشمنان ایران هستندبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز (چهارشنبه 18 اردیبهشت) در جلسه هیات دولت ضمن سودمند برشمردن توافق برجام برای مردم منطقه و حتی برای مردم کشورهای جهان اظهار داشت: از ابتدای انعقاد توافق برجام، کشورهای ضد ایران مخالف برجام بودند، دشمنی با برجام مخصوص صهیونیست‌ها، ارتجاع و تندروهای آمریکا بود.

روحانی در ادامه با توجه به این نکته که رئیس جمهور آمریکا با شعارهای خروج سربازان کشورش از منطقه، افزایش امنیت در منطقه و تلاش برای رفاه حال ملت خود، در زمان انتخابات ریاست جمهوری رای آورد، افزود: امروز نه‌تنها رئیس جمهور آمریکا به وعده‌های دوران انتخاباتی‌اش عمل نکرد، بلکه درحقیقت از خود اختیارات چندانی ندارد و تندروهای کاخ سفید برای او تصمیم‌گیری می‌کنند.

رئیس قوه مجریه با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با جریان تکفیری داعش گفت: اگر مجاهدت‌های ایران در منطقه نبود، امروز پایتخت‌های کشورهای اروپایی جولانگاه جریان تکفیری بود.

وی گفت: ایران قادر است به خوبی کشور را اداره کند، نظام ما نظام پایدار است، اگر اختلاف سلیقه‌ای هم داشتیم به خاطر فشار آمریکا این اختلافات را کنار گذاشته‌ایم؛ اتحاد دولت، مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و ملت باید نسبت به هر زمان دیگر برای پیشبرد اهداف ملی کشور دوچندان باشد.

روحانی با بیان اینکه تصمیم امروز ما در خصوص برجام به معنای درگیری و جنگ نیست، تصریح کرد: راهی که ما امروز انتخاب کرده‌ایم، راه جنگ نیست بلکه راه دیپلماسی با یک زبان و منطق جدید است.

رئیس‌ جمهور افزود: البته هر کسی می‌تواند نسبت به موضوعی از جمله «برجام» نقد کند اما صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا با برجام دشمنی کردند درحالی‌ که برجام به نفع منطقه و کل جهان و به ضرر دشمنان ایران بود و لذا همه توان خود را از سال 93 تا امروز به کار گرفتند تا این بنای شکوهمند را فرو ریزند.

وی تصریح کرد: برجام یک توافق برد _برد بود، ما اجازه نمی‌دهیم که آمریکا این توافق را به برد - باخت تبدیل کند، دنیا بداند که برجام توافق برد - باخت نخواهد شد؛ یا برجام برد - برد است،‌ یا برجام باخت - باخت است.

روحانی با توجه به این نکته که اقدامات آمریکایی‎ها نه‎تنها باعث خشمگین شدن مردم منطقه، بلکه باعث نارضایتی مردم سایر کشورها از جمله کانادا، مکزیک و پاسفیک شده است، گفت: امروز حتی دوستان آمریکا نیز نسبت به سیاست‌های غلط این کشور در عذاب هستند.

روحانی گفت: ملت ما و حتی مردم جهان بدانند که این پایان توافق برجام نخواهد بود، امروز روز گام جدید در برجام طبق خود برجام و در چارچوب آن است.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه توافق برجام در بندهای 26 و 36 به ما حق داده است که اگر طرف مقابل ما تعهد خود را نقض کند ما آن را در کمیسیون مشترک مطرح کنیم، گفت: طبق قوانین مطرح شده، یک زمان‌بندی در این خصوص پیش‌بینی شده است که ما از امروز از آن زمان‌بندی نیز عبور کرده‌ایم.

وی افزود: امروز ما به سران پنج کشور اعلام کردیم از 2 اقدامی که تاکنون انجام می‌دادیم، صرف نظر خواهیم کرد. این 2 اقدام در واقع به یک بیان ساده، دو فروش بوده است، یعنی هرگاه مواد غنی‌سازی شده به 300 کیلوگرم می‌رسید اضافه بر آن را به کشوری می‌فروختیم و در عوض آن کیک زرد می‌گرفتیم. از امروز این فروش متوقف می‌شود.

حجت‌الاسلام حسن روحانی گفت: یکی از اقداماتی که ما در طول عمر برجام انجام می‌دادیم، فروش مازاد آب سنگین به کشورها بود، ما از این لحظه این فروش را متوقف می‌کنیم البته این اعلام ما برای 60 روز است و به طرف مقابل اعلام کردیم که اگر تا پایان 60 روز، پنج کشور پای میز مذاکره آمدند و با آنها مذاکره کرده و به نتیجه رسیدیم و منافع اصلی ما که نفت و بانک به عنوان دو منابع مهم کشورمان تامین شود، به نقطه اول برمی‌گردیم.

انتهای پیام/151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار