بخشی از سخنان مقام معظم رهبری در ارتباط با فتح خرمشهر؛

هنوز هم خیلی‌ها نمی‌‌دانند در فتح خرمشهر چه اتفاقی افتاد

مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود فتح خرمشهر را حادثه‌ای عظیم عنوان می‌کنند که هنوز خیلی‌ها از وقایع آن بی‌خبر هستند.
کد خبر: ۳۴۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰ - 26May 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مقام معظم رهبری در سخنان خود بارها به فتح خرمشهر و عملیات بیت المقدس اشاره کرده است، یکی از مهمترین صحبت‌های رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر اشاره ایشان به خرمشهر‌های پیش روست و آمادگی جوان‌ها برای مواجه با سختی‌ها و موانعی که دشمنان برای ضربه زدن به نظام به کار می‌بندند. در ادامه بخشی از صحبت‌های مقام معظم رهبری و اشاره ایشان به عملیات فتح خرمشهر و اتفاقات و موضوعات پیرامونی آن آمده است.

هنوز هم خیلی‌ها نمی‌‌دانند در فتح خرمشهر چه اتفاقی افتاد

رهبر معظم انقلاب فرمودند: «در مورد فتح خرّمشهر، اغلب شما جوانها آن روز نبودید یا اگر هم بودید کودک بودید خیلی، کوچک بودید؛ روز فتح خرّمشهر حادثه‌ی عظیمی بود. شاید هنوز چند ساعت از خبر نگذشته بود که بنده از [ساختمان‌] ریاست جمهوری می‌رفتم طرف بیت امام که خدمت امام (رضوان‌الله تعالی علیه) برسم. در این خیابان و سر راه، مردم غوغا کرده بودند؛ مثل یک راه‌پیمایی، مثل یک تظاهرات [بود]. ماشین ما را که می‌دیدند، می‌آمدند جلو تبریک می‌گفتند. در همه‌ی کشور یک جشن عمومیِ خودجوش به وجود آمد؛ مسئله این‌قدر مسئله‌ی مهمّی بود. البتّه مردم آن روز غالباً نمیدانستند چه اتّفاقی افتاده است که این فتح به وجود آمده. از آن فداکاری‌ها، از آن ریزه‌کاری‌ها، از آن تلاش‌های عجیب و باورنکردنی، مردم اطّلاع نداشتند؛ امروز هم خیلی‌ها اطّلاع ندارند.»

مقام معظم رهبری در توصیه‌ای نسبت به مطلع بودن از وقایع جنگ به ویژه فتح خرمشهر فرمودند: «من توصیه میکنم این کتابهایی که درباره‌ی جزئیّات عملیّات «الی‌بیت‌المقدّس» هست که به فتح خرمشهر منتهی شد، همچنین بقیّه‌ی عملیّات -«فتح‌المبین» و دیگر عملیّات را همه بخوانند؛ بخوانند و ببینند چه اتّفاقی افتاده.»

و یا در جایی دیگر عنوان کردند: «این کتاب‌هایی که نوشته‌اند، این جزئیّات را در واقع برای ما که از دور این تابلو را دیده‌ایم، تشریح می‌کنند. خب، حادثه‌ی بزرگی بود.»

ایشان تشبیه زیبایی از دفاع مقدس به کار برده و بیان کردند: «بنده یک وقتی تشبیه کردم دفاع مقدّس را به یک تابلوی خیلی بزرگ و باشکوهی که آن بالا نصب کرده‌اند؛ ما از این پایین آن تابلو را می‌بینیم و تحسین می‌کنیم؛ امّا اگر نزدیک برویم، ریزه‌کاری‌هایی که در این تابلو به‌کار رفته، هنرمندی‌هایی که به‌کار رفته، جزئیّاتی که در این تابلو هست، آن به‌هم‌آمیختگی رنگهای مختلف، نقش‌های مختلف، قلمهای مختلف را ببینیم، 10 برابر تحسین ما بیشتر خواهد شد.»

هنوز هم خیلی‌ها نمی‌‌دانند در فتح خرمشهر چه اتفاقی افتاد

رهبر معظم انقلاب در جایی دیگر از صحبت‌های خود به تاثیر فتح خرمشهر به دست رزمندگان اشاره کردند و گفتند: وقتی جوانان ما خرّمشهر را باز پس گرفته بودند، اوایل ریاست جمهوری بنده بود. یک هیأت جهانی به ایران آمد و رئیس آن - قریب به این مضمون - به من گفت: امروز در دنیا وضع شما با یک سال پیش از زمین تا آسمان تفاوت کرده است. او راست می‌گفت. دنیا باور نمی‌کرد جوانان ما، بسیجیان ما، سپاه نورسِ ما و ارتش ضربت دیده ما بتوانند خرّمشهر را با آن همه استحکاماتی که دشمن و پشتیبانانش درست کرده بودند، پس بگیرند. وقتی جوانان ما خرّمشهر را پس گرفتند، مرزها را پس گرفتند و توانستند خطّ آبی مشترک را هم پس بگیرند و با رفتن به فاو، دشمن را تحقیر کنند.

مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به مناسبت سوم خرداد در مراسم دانش آموختگی دانشجویان افسری در سال 95 نکته مهمی را یادآور شدند که تصویری از آینده را پیش چشم جوانان گذاشت. ایشان فرمودند: «آینده‌ی انقلاب متعلق به شما است و شما هستید که باید این تاریخ را با عزت حفظ کنید و بدانید در آینده، خرمشهرها در پیش است؛ البته نه در میدان جنگ نظامی، بلکه در میدانی که ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد و برعکس آبادانی نیز به‌دنبال دارد اما از جنگ نظامی سخت‌تر است.»

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار