دیدار ظریف با رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر خارجه و رئیس پارلمان عراق

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در سفرش به بغداد با نخست‌وزیر، رئیس جمهور، رئیس پارلمان و وزیر خارجه دیدار کرد و قرار است با سیدعمار الحکیم و هادی العامری نیز دیدار کند.
کد خبر: ۳۴۸۰۶۱
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷ - 26May 2019

به گزارش گروه سیاست‌خارجی دفاع‌پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که عصر دیروز (شنبه چهارم خرداد) در ادامه سفرهایش به تعدادی از کشور‌ها وارد بغداد شد، دیشب با مقامات ارشد عراق از جمله «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، «برهم صالح» رئیس جمهور و «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور مذاکراتی مفصل داشت و در مراسم ضیافت افطار نخست‌وزیر عراق شرکت کرد و تا نیمه شب با مقامات عالی‌رتبه عراقی در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات اخیر در منطقه به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (یکشنبه پنجم خرداد) نیز با «سید محمدعلی الحکیم» همتای عراقی خود دیدار و به رایزنی پرداخت و در پایان این دیدار در نشست خبری مشترک با الحکیم اظهار داشت که گفت‌و‌گو‌های خوبی با همتای عراقی در خصوص مسائل منطقه‌ای داشته است و ایران تمایل دارد روابط متوازنی با تمامی کشور‌های حوزه خلیج فارس برقرار سازد.

او در ادامه افزود: هیچ زمانی توافق هسته‌ای را نقض نکردیم و اقدامات آمریکا با قطعنامه شورای امنیت در خصوص استفاده از زور، تناقض دارد و ما با هرگونه تحرکی در راستای جنگ مقابله کرده و با قدرت و ایستادگی با آن روبرو خواهیم شد.

ظریف از اروپایی‌ها نیز خواست تا به جای سخن گفتن در باره اینکه به توافق هسته‌ای پایبند هستند، اقدام عملی انجام دهند.

الحکیم هم گفت که سفر وزیرخارجه ایران با هدف پیگیری تفاهمات و توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله مسائل مرتبط با اروند رود و ساخت شهرک‌های صنعتی و خط راه‌آهن بعلاوه بحث در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفته است.

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه دو طرف در خصوص ساخت راه‌آهن و مسائل مربوط به گذرنامه بحث و رایزنی کردند تأکید کرد: «عراق با تحریم‌های آمریکا مخالف و در کنار ایران ایستاده است و تحریم‌های آمریکا سودی ندارد و ما امیدواریم که بتوانیم به عنوان میانجی بین طرفین عمل کنیم.»

به گزارش فارس، دیدار و گفت‌وگو با سید عمار الحکیم و هادی العامری رؤسای دو ائتلاف مهم عراق از دیگر برنامه‌های امروز ظریف در بغداد است.

قرار است ظریف به زیارت عتبات عالیات در نجف و کربلا نیز برود.

وزیر خارجه ایران طی سه هفته اخیر سفر‌هایی به مسکو، عشق‌آباد، دهلی‌نو، توکیو، پکن و اسلام‌آباد داشته است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران 23 دی ماه سال گذشته (1397) سفری پنج روزه به عراق داشت و به سلیمانیه و اربیل هم رفت. او همچنین 18 اسفند ماه به منظور آماده سازی سفر 20 اسفند حسن روحانی به عراق، به بغداد سفر کرد.

سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز پنجم اسفند 1397 برای برگزاری دور سوم گفت‌وگو‌های سیاسی به بغداد سفر کرده بود.

عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق 17 فروردین ماه سال جاری در پاسخ به دعوت حسن روحانی سفری دو روزه به جمهوری اسلامی ایران داشت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار