معاون اسبق سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و هند:

فاجعه کشمیر حاصل فتنه‌انگیزی آمریکاست

محسن روحی‌صفت گفت: اگر بخواهیم پشت‌پرده تحولات اخیر در کشمیر را واکاوی کنیم مربوط به تعامل جدید ترامپ با پاکستان است؛ زمانی که ترامپ سعی کرد به پاکستان در رابطه با موضوع افغانستان بهای بیشتری دهد موجب نارضایتی هند از این موضوع شد.
کد خبر: ۳۵۷۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰ - 13August 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، برنامه «بدون خط خوردگی» «رادیو گفت‌وگو» در خصوص تماس تلفنی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با رئیس جمهور پاکستان برای ممانعت از کشتار گسترده مردم کشمیر توسط دولت هند و راهکار‌های پیش رو با محسن روحی صفت معاون اسبق سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و هند به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

محسن روحی صفت با بیان اینکه همواره حذف ماده ۳۷۰ از قانون اساسی هند در دستور کار حزب بی.جی.پی که حزب حاکم بر دهلی نو است، بوده اظهار داشت: این حزب در شرایط فعلی زمان را مناسب دید که اقدام به لغو این ماده از قانون اساسی کند هرچند این ماده از قانون اساسی برای مسلمانان کشمیر بسیار اهمیت داشته و دارد و لغو آن می‌تواند عواقب منفی برای جامعه هند در پی داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه در رابطه با کشمیر در سازمان ملل قطعنامه‌ای داریم، گفت: البته هند علاقه‌مند به بین المللی شدن موضوع کشمیر نیست و پاکستان بالعکس موافق است و همیشه خواستار دخالت سازمان ملل در موضوع کشمیر بوده و هست، ولی هند امتناع می‌کند.

معاون اسبق سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاکستان و هند افزود: اگر بخواهیم پشت پرده تحولات اخیر را واکاوی کنیم مربوط به تعامل جدید ترامپ با پاکستان است؛ زمانی که ترامپ سعی کرد به پاکستان در رابطه با موضوع افغانستان بهای بیشتری دهد موجب نارضایتی هند از این موضوع شد و در عکس العمل به این موضوع هندی‌ها اقدام به لغو این ماده قانون اساسی خود کردند تا بتوانند یک برتری در این زمینه نسبت به پاکستان داشته باشند.

وی افزود: برخی از تصمیمات نادرست و نابخردانه‌ای که برخی قدرت‌های بزرگ مثل آمریکا می‌گیرند، چون همه جوانب موضوع مورد بررسی و تحلیل قرار نمی‌گیرد، عواقبی را در پی دارد که منطقه را دچار مشکل می‌کند و درگیری بین هند و پاکستان، موضوعی است که همه کشور‌های اسلامی و ایران را متاثر می‌کند و موضوع حساسی است که رئیس جمهور ایران هم در تماس با نخست وزیر هند سعی کردند تا این دو کشور را خویشتنداری دعوت کند.

روحی صفت با اظهار اینکه این ظرفیت وجود دارد تا سازمان همکاری اسلامی در این رابطه نشست فوق العاده‌ای را برگزار کند، در عین حال گفت: اخیرا هند در آخرین اجلاس این کنفرانس که در امارات متحده عربی تشکیل شده بود به عنوان مهمان دعوت شد چراکه یخ بین روابط هند و سازمان کنفرانس اسلامی مدتی پیش شکسته شد. این ظرفیت وجود دارد هرچند چندان موثر نخواهد بود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار