لاریجانی:

رسیدگی به امور کشور ربطی به گرایش های سیاسی روزمره ندارد

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: بسیاری از امور کشور ربطی به گرایش های سیاسی روزمره ندارد و برای حل آن نیاز نیست که جریان های سیاسی سر کار باشند یا نباشند.
کد خبر: ۳۶۱۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۴ - 15December 2014

رسیدگی به امور کشور ربطی به گرایش های سیاسی روزمره ندارد

به گزارش خبرنگار پارلمانی دفاع پرس، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در سومین همایش ملی نقش پژوهش در فرایند قانونگذاری روز پژوهش را روز مهمی دانست و گفت: مرکز پژوهش های مجلس باید خود را در معرض فعالیت های عمیق پژوهشی قرار دهد و از این جلسه به بعد راه آینده خود را دقیق تر بپیماید.

وی مرکز پژوهش های مجلس را نهادی با حرکت تکاملی برشمرد و تصریح کرد: مرکز پژوهش ها که به عنوان نهاد و سازمان شناخته می شود باید به موضوعات و موارد مورد نیاز مجلس شورای اسلامی توجه کند و نکته مهمی که اینجا باید به آن اشاره کرد این است که مرکز پژوهش ها خود را در معرض پرسش اساسی قرارد هد که چرا بوجود آمده است که اگر اشکالی در مسیر انسان ها است با پرسش های مکرر به دنبال رفع مشکل شود  و بر آن مشکل تسلط یابد.

وی افزود: مرکز پژوهش باید از خود سوال کند که چرا به وجود آمده است زیرا اگر نهاد ها و سازمان ها و حتی انسان ها ندانند که چرا بوجود آمده اند قطعا در ادامه مسیر با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

لاریجانی در ادامه با بیان این مطلب که ممکن است مجلس در یک برهه ای از زمان دیگر نیازی به مرکز پژوهش ها نداشته باشد گفت: شاید زمانی برسد که مجلس دیگر نیازمند وجود مرکز پژوهش ها نباشد و گاهی باید در این مسیر شکل و ماموریت خود را تغییر دهد زیرا که مجلس مظهر حکمت و اداره کشور است.

رییس مجلس بیان داشت: لازم است در کشور تشکیلات و حزب ایجاد شود. ما باید تشکیلات داشته باشیم اما مجلس محضر حکمت و ریل گذاری است و باید بر اساس شناخت کارها صورت گیرد و تکلیف متاخر از شناخت است و اگر کسی شناخت نداشته باشد انجام تکلیفش سخت است. تکلیف مقابل شناخت نیست بلکه متاخر از شناخت است.

وی افزود: اداره کشور جز مشکل ترین شناخت ها است. مهندس و پزشک محدوده خاصی را رصد می کند اما اداره کشور نیاز به شناخت جهان و تحولات آن در داخل کشور دارد.

لاریجانی شناخت سیاسی را سخت ترین شناخت دانست و اظهار داشت: شناخت های سیاسی باید به گونه ای انجام شود تا بتواند بر اداره مردم معکوس گردد. مرکز پژوهش های مجلس باید چنین ماموریتی را انجام دهد زیرا که شناخت امر تکاملی است و مراحلی دارد که باید آن مراحل به درستی اجرا شود و مرکز پژوهش ها زمانی می تواند شناخت کافی پیدا کند که از همه اندیشمندان در حد معقول استفاده کند.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: همکاری مرکز استراتژیک پیام خوبی است که ولایتی امروز آن را به مرکز پژوهش ها داد زیرا که مرکز پژوهش ها در ادامه مسیر و اجرای صحیح باید با مراکز دیگر در کشور ارتباط برقرار کند.

وی مجلس را محل آرای سیاسی دانست و گفت: در مجلس هر نوع تفکر عقلانی وجود دارد و باید در این مرکز از همه ظرفیت ها و آرای سیاسی استفاده شود زیرا که مجلس بر خواسته از تفکرات و جریان های عقلانی است.

وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که بسیاری از امور کشور ربطی به گرایش های روزمره ندارد گفت: بسیاری از امور کشور ربطی به گرایش های روزمره ندارد و برای حل آن نیازنیست که جریان های سیاسی سر کار باشند یا نباشند.

لاریجانی درادامه بیان داشت: مشکل مهم کشور مشکل کم آبی است  وفرقی نمی کند که کدام گرایش امروز بر سر کار باشند و هر گرایشی که بر روی کار باشد به فکر حل این مشکل باشد و نیز بهره وری در کشور و رشد تولید نیزاز این گونه مشکلات است.

لاریجانی ادامه داد: بسیاری از قوانینی که ما در کشور داریم زمانی تدوین شده که سیاستهای کلان وجود نداشته است، باید نوعی وارسی در قوانین موجود انجام شود که کدام یک در چارچوب سیاستهاست و کدام باید اصلاح شود. این غیر از کاری است که معاونت تنقیح قوانین مجلس انجام میدهد. قوانینی هستند که نه به شکل صریح و نه به شکل ضمنی نسخ نشدهاند اما مخالف سیاستهای کلی هستند و باید اصلاح شوند.

وی گفت: یک ماموریت مهم این است که مرکز پژوهشها گروههایی را برای مطالعه در بخشهای مختلف مامور کند که قوانین موجود چقدر در تعامل و یا در تضاد با سیاستهای کلی هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قیمت نفت، تصریح کرد: با تهدید آمریکا برخی کشورهای منطقه قیمت نفت را سرازیر کردهاند، آنها اگرچه خودشان هم از این امر متضرر میشوند اما نیم نگاهی به وضع ایران داشتند که شرایط اقتصادی ایران را سختتر کنند.

وی با اشاره به تفاوت شرایط فعلی با شش ماه گذشته، خاطرنشان کرد: حتی لایحه بودجه 94 که دولت به مجلس ارائه کرده نیز با وضع فعلی متفاوت است، ما باید کاری کنیم که شرایط کشور به لحاظ بیماری اتکا به نفت که سالها استمرار داشته سامان یابد، در همین راستا باید اولویتها را درست تشخیص بدهیم.

رییس مجلس شورای اسلامی، خروج از رکود و افزایش بودجه عمرانی برای فعال شدن تولید را از جمله راهکارهای رونق اقتصادی کشور عنوان و خاطرنشان کرد: وقتی بودجه جاری متورمی داریم کارشناسان باید بگویند که چطور میشود بودجه عمرانی را حرکت داد. تعداد زیادی پروژه نیمه کاره مانده، چطور میتوانیم هم از رکود خارج شویم و هم این پروژهها را اجرایی کنیم؟ یک راه واگذاری پروژهها به بخش خصوصی است. شاید مخالفانی داشته باشد اما ما نمیخواهیم یک پروژه بیمارستانی پنجاه سال به طول بینجامد بلکه باید ظرف پنج تا شش سال به اتمام برسد.

لاریجانی با اشاره به وجود 650 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور، اظهار کرد: ما هر سال در بودجه اوراق مشارکت پیشبینی میکنیم اما چرا اجرایی نمیشود، دلیلش این است که در سیستم دیوانی، بانکها مقررات عجیب و غریبی نوشتند که واگذاری اوراق مشارکت امکانپذیر نیست، باید تسهیلاتی در نظر بگیریم و امکان توفیقش را فراهم کنیم که نقدینگی به این سمت جذب شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم پیشبینی مشوقهایی برای افزایش صادرات، گفت: بازارهای زیادی در اطراف کشور ما هستند، اما چرا ما به اندازه ظرفیتمان در این بازارها حضور نداریم، اگر ما میخواهیم تولید رونق بگیرد باید به صادرات بپردازیم، به عنوان مثال ظرفیت تولید مرغ در کشور ما 5/2 میلیون تن است در حالیکه نیاز کشور یک میلیون تن است پس ظرفیت ما بالاتر از نیازمان است و کشورهای اطراف نیازمند این محصول هستند.

وی با تاکید بر لزوم فراهم کردن مشوقهایی برای صادرات، اظهار کرد: در گذشته بخش مهمی از سرمایه بانکها صرف خدمات شد در حالیکه امروز تولید و صنعت در اولویت قرار دارد و باید راههایی برای افزایش سرمایه در گردش واحدهای تولیدی پیدا کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات برخی کارخانجات و واحدهای تولیدی در پی تلاطم قیمت ارز نیز گفت: معوقات بانکی به وجود آمده بخشی مربوط به کارخانجات و بخشهای تولیدی است که در اثر تلاطمها دچار مشکل شدهاند و بخشی مربوط به کسانی است که تسهیلات را گرفتند و آن را جای دیگری خرج کردهاند. قطعا باید بین این دو موضوع تفکیک قائل شد.

لاریجانی با بیان اینکه معادن در کشور ما دچار احتکار دولتی شدهاند، گفت: دولتها روی معادن دست گذاشتهاند و نمیگذارند بخش خصوصی از آن استفاده کند در حالیکه باید معادن را باز کرد تا رونق به وجود بیاید، اگر ما میخواهیم تحولی در شرایط امروز کشور رخ دهد باید از معادن استفاده کنیم و این با آینده کشور هم راستا است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار