عراقچی:

هنوز در موقعیتی نیستیم که درباره نتایج نهایی مذاکرات قضاوت کنیم

عراقچی پس از پایان مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو، اعلام کرد: در نشست کارشناسی پیرامون موضوع تحریم‌ها بحثهای مفصلی در سطح معاونان و کارشناسان صورت گرفت.
کد خبر: ۳۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۵ - 16December 2014

هنوز در موقعیتی نیستیم که درباره نتایج نهایی مذاکرات قضاوت کنیم

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت مذاکره کننده هستهای ایران دوشنبهشب از فضای حاکم بر مذاکرات هستهای در ژنو ابراز رضایت کرد.

سید عباس عراقچی پس از پایان مذاکرات ایران و آمریکا در ژنو که شش ساعت و نیم به طول انجامید، در گفتوگو با واحد مرکزی خبر اعلام کرد: در این نشست، درباره تمامی مسائل مطرح بهخصوص موضوع تحریمها، بحثهای مفصلی در سطح معاونان و کارشناسان صورت گرفت.

عراقچی ادامه داد: عصر سهشنبه گفتوگوهای دوجانبه با سایر کشورهای عضو 1+5 ادامه مییابد و چهارشنبه نیز جلسهای با همه اعضا خواهیم داشت.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه بحثها اکنون بسیار جزیی و ریز شده است، خاطرنشان کرد: در برخی از موارد راه حلهایی وجود دارد و در بعضی از مراحل باید بیشتر تلاش و بحث شود.

وی با اعلام "هنوز در موقعیتی نیستیم که درباره نتایج نهایی آن قضاوت کنیم" گفت: فضای جلسات بسیار خوب است اما برای رسیدن به راه حل هنوز فاصله وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش "آیا باز هم در این سفر با هیئت آمریکایی مذاکره خواهید داشت؟" گفت: صبح سهشنبه ــ امروز ــ گفتوگوها دوباره شروع میشود.

عراقچی و مجید تختروانچی معاونان وزیر امور خارجه ایران و وندی شرمن قائممقام موقت و معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا دور جدید گفتوگوهای هستهای خود را از عصر دوشنبه در شهر ژنو آغاز کردند.

در این دور از مذاکرات که نخستین دور مذاکرات جامع در دوره تمدید هفتماهه است و احتمالاً آخرین دور مذاکرات در سال 2014 میلادی خواهد بود، ریاست هیئت ایرانی را «سید عباس عراقچی» و «مجید تختروانچی» بهترتیب معاونان حقوقی و بین الملل و اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه بهعهده دارند.

ریاست هیئت آمریکایی را نیز «وندی شرمن» بهعهده دارد.

علاوه بر عراقچی و روانچی، «حمید بعیدینژاد»، «داود محمدنیا»، «محمد امیری»، «حسین زمانینیا» و یک کارشناس حقوقی اعضای تیم هستهای ایران را در این مذاکرات تشکیل میدهند.

اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا نیز در این دور از مذاکرات علاوه بر شرمن، عبارتند از: مدیرکل ارشد شورای امنیت ملی آمریکا در امور ایران، عراق و کشورهای خلیج فارس، مشاور ارشد معاون وزارت امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین المللی، مدیرکل شورای امنیت ملی آمریکا در امور عدم اشاعه، مشاور حقوقی وزارت امور خارجه، مدیرکل دفتر ایمنی و امنیت اتمی وزارت انرژی، مشاور ارشد وزارت خزانه داری در امور تحریمها، مشاور ارشد معاون وزارت امور خارجه.

دور قبلی مذاکره ایران و 1+5، 26 آبان تا سوم آذرماه در شهر وین اتریش در سطح وزیران امور خارجه برگزار شد ولی طرفین نتوانستند در سوم آذرماه (24 نوامبر) که دومین ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی بود، به تفاهم برسند.

از این رو، وزیران امور خارجه 1+5 با وجود تأیید پیشرفت مذاکرات اعلام کردند که برای رسیدن به توافق جامع نیاز به زمان بیشتری است و تهران با پیشنهاد تمدید مذاکرات برای هفت ماه دیگر موافقت کرد.

مذاکرات برای هفت ماه و هفت روز دیگر تمدید شد تا طرفین در چهار ماه نخست به توافق سیاسی یا کلی دست یابند و در سه ماه دیگر، جزئیات تفاهم را مکتوب کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار