روحانی در دیدار رئیس‌جمهور ونزوئلا:

همکاری ونزوئلا در اوپک می‌تواند برنامه‌های برخی قدرت‌ها را خنثی کند

رئیس‌جمهور ایران تاکید کرد: همکاری کشورهای همسو در اوپک می‌تواند ضمن خنثی کردن برنامه‌های برخی قدرت‌ها علیه اوپک، به تثبیت قیمت قابل قبول برای نفت، در سال ۲۰۱۵ کمک کند.
کد خبر: ۳۸۱۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۸ - 10January 2015

همکاری ونزوئلا در اوپک می‌تواند برنامه‌های برخی قدرت‌ها را خنثی کند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور روز شنبه و در نشست مشترک با رئیسجمهوری ونزوئلا با اشاره به روابط صمیمی و راهبردی دو کشور، گفت: توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین از جمله ونزوئلا، از سیاستهای دولت یازدهم است.

وی با ابراز خرسندی از حضور "نیکلاس مادورا" رئیسجمهور ونزوئلا در تهران، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای صدور کالا، خدمات فنی و مهندسی و سرمایهگذاری در ونزوئلا اعلام کرد و گفت: امیدوارم با توافقات انجام شده در این سفر شاهد توسعه تجارت و سرمایهگذاری، صادرات خدمات فنی و مهندسی، ایجاد صنایع دارویی، ادامه همکاریهای دوجانبه در حوزه کشتیسازی و راهاندازی خط پرواز مشترک به منظور توسعه گردشگری باشیم.

رئیسجمهور اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران میتواند در زمینه مسکن، راهسازی، صنعت و محصولات غذایی و دارو ،همکاریهای لازم با ونزوئلا به منظور رفع نیازهای این کشور داشته باشد.

رئیسجمهور با تأکید بر اینکه در مسایل سیاسی و بینالمللی، افکار و مواضع دو کشور نزدیک به یکدیگر است، خواستار همکاریهای بیشتر دو کشور در عرصه سازمانهای بینالمللی، نظیر سازمان ملل متحد و سازمان کشورهای غیرمتعهد شد.

روحانی تصریح کرد: همکاری تهران و کاراکاس در این سازمانها به نفع منطقه خاورمیانه و آمریکای لاتین است و در عرصه بینالمللی نیز میتواند به استقرار امنیت و توسعه منجر شود.

رئیسجمهور با اشاره به وضعیت بازار نفت، گفت: بدون تردید همکاری کشورهای همسو در اوپک میتواند ضمن خنثی کردن برنامههای برخی قدرتها علیه اوپک، به تثبیت قیمت قابل قبول برای نفت، در سال 2015 کمک کند.

روحانی گفت: هر دو کشور با تروریسم و افراطیگری در جهان مخالف هستند و در جهت برقراری ثبات و امنیت در سراسر جهان به یکدیگر کمک میکنند.

وی بر تنظیم مبادلات مالی و بانکی و زمینهسازی برای توسعه همکاریهای اقتصادی میان دو کشور در نشست مسئولان دو جانبه تأکید کرد و گفت: ونزوئلا میتواند پایگاهی مناسب برای صدور کالا و خدمات ایران به آمریکای لاتین باشد.

رئیسجمهور ونزوئلا نیز با اشاره به روابط خوب دو کشور در عرصه بینالمللی و دوجانبه گفت: ونزوئلا به دنبال گسترش روابط زیربنایی در همه زمینهها بویژه در عرصه اقتصادی و سیاسی با جمهوری اسلامی ایران است و این سفر میتواند روابط دوجانبه را در همه سطوح به بالاترین مرحله برساند.

نیکلاس مادورا با بیان اینکه تهران و کاراکاس در مبارزه با استکبار و تقویت بنیه اقتصادی دو کشور راهبردهای مشترکی دارند، خواستار تداوم حضور شرکتهای ایرانی در حوزه ساخت مسکن، ایجاد صنایع دارویی و خودروسازی در کشورش شد.

مادورا با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی ایران، گفت: ایران سردمدار مبارزه با خشونت و افراطیگری است و ونزوئلا نیز در مقیاسی کوچکتر در همین چارچوب حرکت میکند.

رئیسجمهور ونزوئلا با اشاره به نقش سازمان کشورهای غیرمتعهد در مسایل منطقهای و بینالمللی در زمان ریاست ایران بر این سازمان، گفت: ونزوئلا رییس دوره آتی این سازمان است و از ایران میخواهم تا تجربیات خود را در این زمینه به ونزوئلا منتقل کند.

مادورا با اشاره به تحولات بازار نفت، خواستار همکاری کشورهای صادرکننده نفت برای بازگرداندن ثبات قیمت به این محصول استراتژیک شد.

وی ونزوئلا همچنین خواستار برقراری مجدد خط پروازی کاراکاس – تهران شد و گفت: این خط پروازی میتواند زمینه آشنایی بیشتر ملتهای دو کشور و نیز گسترش صدور محصولات را بیش از پیش فراهم آورد.

مادورا افزود: بازار ونزوئلا بسیار بزرگ است و کشور ما می تواند سکوی اتصال شرکتهای ایرانی به بازار آمریکای لاتین باشد.

پیش از این نشست، روسای جمهور دو کشور نشست خصوصی داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار