غلامرضا جمشیدیها:

انقلاب اسلامی یک انسان جدید معرفی کرد/ قاسم سلیمانی جهانی شده است

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: انقلاب اسلامی یک انسان جدید و نو معرفی کرد و به لحاظ انسان شناسی یکی از شاهکارهای انقلاب معرفی انسان جدیدی است که متأسفانه تا به حال روی آن کار نشده است.
کد خبر: ۳۸۲۴۲۶
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵ - 03February 2020

انقلاب اسلامی یک انسان جدید معرفی کرد/ قاسم سلیمانی جهانی شده استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نشست عقل سرخ به عنوان اولین نشست از سلسله نشست‌های اصحاب علوم انسانی در باب فهم و تبیین جهان مقاومت پس از شهادت سردار سلیمانی صبح امروز در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

غلامرضا جمشیدی‌ها استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران در این نشست اظهار داشت: منطقه ما همیشه تحت تأثیر سرمایه داری غربی و آمریکا بوده است.

وی افزود: پیش از انقلاب هم، هم نظام شاه و پهلوی به آمریکا وابسته بود و هم مارکسیست‌ها توسط آمریکا حمایت می‌شدند. در این میان فقط نیروهای مذهبی و مستضعف بودند که دیده نمی‌شدند. در حوالی انقلاب هم فضای سیاسی کشور اینگونه بود و هم فضای فرهنگی؛ که نوعی دوگانگی بود. البته نهادهایی مثل انجمن اسلامی فعالیت می‌کرد، ولی هنوز بسیج به وجود نیامده بود. در این میان مردم و نیروهای مذهبی نه در فضای سیاسی و نه در فضای فرهنگی، دیده نمی‌شدند.

حتی یادم است در آن زمان که بنده دانشجو بودم، فکر انقلاب هم از سرمان نمی‌گذشت، ولی با این حال انقلاب اتفاق افتاد در حالی که هیچکس فکرش را هم نمی‌کرد. دلیل آن هم این بود که در این انقلاب گزاره‌هایی وجود داشت که در هیچ انقلاب دیگری نبود.

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران اظهار داشت: انقلاب اسلامی از لحاظ انسان شناسی یک انسان جدید و نو معرفی کرد. علاوه بر این، انقلاب اسلامی توانست با گزاره‌های مذهبی ایجاد شود. یکی از شاهکارهای آن هم معرفی انسان جدیدی است که متأسفانه تا به حال روی آن کار نشده است.

ضمن اینکه در شکل‌گیری این انقلاب، گزاره‌های دینی مطرح شد که فراتر از گزاره‌های دینی‌ای بود که پیش از آن مطرح شده بود. مثل اینکه گفته می‌شد دین، افیون توده‌ها است، در حالی که انقلاب اسلامی این گزاره را رد کرد. داشتن رهبر دینی هم نقطه قوت انقلاب است. چون داشتن این رهبر به معنی آن است که انسان‌ها را رها نکرده است.

جمشیدی‌ها خاطرنشان کرد: در ورای همه بحث‌های انقلاب اسلامی از لحاظ معرفتی با هیچیک از انقلاب‌ها همخوانی نداشت. با دو بلوک موجود آن زمان همسانی نداشت، بنابراین دولتی به وجود آمد که نه شرقی و نه غربی بود. بر همین اساس مدعیان حقوق بشر شروع به ایجاد مزاحمت‌هایی برای چنین دولتی کردند. به راه افتادن ۸ سال جنگ یکی از همین مزاحمت‌ها بود، اما پس از این ماجراها نهادهایی مثل بسیج، سپاه و … شکل گرفت و جنگ تمام شد. در آن زمان امریکا متوجه شد که دیگر نمی‌تواند به ایران بازگردد.

وی یادآور شد: اما در مورد پدیده داعش باید بگویم که بنده در سال ۱۳۷۵ که در منچستر دانشجو بودم، در یکی از میدان‌های اصلی شهر دیدم کتاب عراق و شام را می‌فروختند. در آن زمان متوجه شدم که دولت انگلستان اجازه داده که مسلمانان مجرمین را مسلمان کنند. به این ترتیب داعشی ها، جز مجرمین مسلمان بودند. با نمایان شدن پدیده داعش نیروهایی مثل حشدالشعبی و نیروهای نظامی شکل گرفت و امریکا در این پروژه هم شکست خورد. نیروهای نظامی ما هم که امروز در مقابل آمریکا ایستاده‌اند.

استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران گفت: اما در مورد قاسم سلیمانی باید بگویم که ایشان دست آموز مکتب امام خمینی بود و توانست اندیشه و روش امام را جهانی کند. جریان مقاومت باعث شد که آمریکا در برنامه‌های خود موفق نباشد. عکس العمل های متفاوتی که بعد از شهادت سردار سلیمانی به وجود آمد نشان می‌دهد که اندیشه قاسم سلیمانی جهانی شده است و شهادت او باعث شد که اندیشه‌های دینی جهانی شود.

منبع: مهر

انتهای پیام/900

نظر شما
پربیننده ها