یادداشت/

مطالبات بر زمین مانده امام خمینی (ره) از حوزه‌های علمیه

امام خمینی (ره) وصیت‌نامه خود خطاب به حوزه‌های علمیه چند نکته مهم را یادآور می‌شود که توجه به آنها بسیار سودمند و اثرگذار است.
کد خبر: ۴۱۴۲۴۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۴ - 05September 2020

مطالبات بر زمین مانده امام خمینی (ره) از حوزه‌های علمیهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدحسین شریفی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در یادداشتی به مطالبات بر زمین مانده امام خمینی (ره) از حوزه‌های علمیه پرداخته است:

امام خمینی (ره) در بند (ط) وصیت‌نامه (صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۲۴-۴۲۶) خود خطاب به حوزه‌های علمیه چند نکته مهم را یادآور می‌شود:

۱. از مهم‌ترین شگرد‌های مخالفان اسلام، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه خواهد بود: «یکی از راه‌های با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و حوزه‌های اسلامی نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزه‌های علمیه است، که خطر بزرگ کوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزه‌ها با اعمال ناشایسته و اخلاق و روش انحرافی است و خطر بسیار عظیم آن در دراز مدت به مقامات بالا رسیدن‏ یک یا چند نفر شیاد که با آگاهی بر علوم اسلامی و جا زدن خود را در بین توده‌ها و قشر‌های مردم پاکدل و علاقه‏‌مند نمودن آنان را به خویش و ضربه مهلک زدن به حوزه‌های اسلامی و اسلام عزیز و کشور در موقع مناسب می‌باشد.»

۲. خطر روحانی‌نمایان برای اسلام به مراتب از خطر ملی‌گرا‌ها و روشنفکران مصنوعی بیشتر است؛ اینان «اگر مجال یابند از همه پرخطرتر و آسیب رسانترند».

۳. نفوذی‌ها ممکن است ده‌ها سال با مشی اسلامی و مقدس‌مآبی در حوزه‌های علمیه و در میان مردم با صبر و حوصله زندگی کنند «و در موقع مناسب مأموریت خود را انجام می‌دهند.»

۴. هر چند خطر نفوذ منحصر در حوزه‌های علمیه نیست، و باید نسبت به همه بخش‌های جامعه حساسیت ویژه وجود داشته باشد؛ اما «از همه لازم‌تر حوزه‌های علمیه است که تنظیم و تصفیه آن با مدرسین محترم و افاضل سابقه‏ دار است با تأیید مراجع وقت.»

۵. یکی از راه‌های لازم و ضروری خنثی‌کردن نقشه‌ها و توطئه‌های دشمنان علیه اسلام و حوزه‌های علمیه در عصر حاضر «قیام برای نظام دادن به حوزه‌ها … است؛ که علما و مدرسین و افاضل عظیم الشأن صرف وقت نموده و با برنامه دقیق صحیح حوزه‌ها را و خصوصاً حوزه علمیه قم و سایر حوزه‌های بزرگ و با اهمیت را در این مقطع زمانی از آسیب حفظ نمایند.»

۶. اهتمام به فقه و فقاهت و محافظت از میراث سلف و تلاش در جهت افزودن دقت‌ها و ابتکار‌ها و تحقیق‌ها بر میراث فقهی گذشتگان؛ و جلوگیری از انحراف از فقه سنتی که موجب سست شدن ارکان تحقیق و تدقیق خواهد شد.

۷. افزون بر فقه در سایر رشته‌های دیگری که مورد نیاز اسلام و جامعه اسلامی است باید افرادی تربیت شوند؛

۸. در رأس همه علومی که تعلیم و تعلم آن‌ها لازم است علوم معنوی اسلام است: «از بالاترین و والاترین حوزه‌هایی که لازم است به طور همگانی مورد تعلیم و تعلم قرار گیرد، علوم معنوی اسلامی است، از قبیل علم اخلاق و تهذیب نفس و سیر و سلوک الی اللَّه- رزقنا اللَّه و إیاکم- که جهاد اکبر می‌باشد.»

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار