مروری بر عملیات «فتح ۳»؛

عملیات رزمندگان قرارگاه «رمضان» در عمق ۳۰۰ کیلومتری خاک عراق

عملیات «فتح ‌۳» در ادامه سلسله عملیات‌های «فتح»، توسط قرارگاه «رمضان» طراحی و در ‌۲۴ آبان سال‌ ۱۳۶۵ در منطقه «زاخو - دهوک» واقع در عمق‌۳۰۰ کیلومتری خاک عراق اجرا شد که در این عملیات، نیروهای عمل‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معارضین عراقی، توانستند به تمام اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست یابند.
کد خبر: ۴۲۶۲۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ - 14November 2020

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: تشکیل قرارگاه برون‌مرزی «رمضان» در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به‌دنبال آن «تشکیل تیپ‌های مرزی متشکل از پاسداران و نیرو‌های مبارز عراقی»، موجب افزایش همکاری معارضان کُرد عراقی به‌ویژه «اتحادیه میهنی کردستان عراق» به‌رهبری «جلال طالبانی» با جمهوری اسلامی ایران شده که این همکاری، اقدام پیش‌دستانه ایران برای نفوذ آمریکا در کردستان عراق نیز شناخته می‌شود.

قرارگاه «رمضان» پس از آن، توانست با همکاری «اتحادیه میهنی کردستان عراق» دست به انجام عملیات‌هایی در عمق خاک عراق بزند که در این راستا می‌توان به سلسله عملیات‌های «فتح» اشاره کرد. بر این اساس عملیات «فتح یک»، ۱۹ مهر سال ۱۳۶۵ در شهر «کرکوک» واقع در عمق ۱۵۰ کیلومتری خاک عراق، با تمهیدات «اتحادیه میهنی کردستان عراق» و دو یگان از نیرو‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد که در نتیجه آن، خسارات فراوانی را به تأسیسات اقتصادی و نظامی دشمن وارد آمد. (بیشتر بخوانید)

همچنین در این راستا، عملیات «فتح ۲» نیز در چهارم آبان سال ۱۳۶۵ توسط قرارگاه «رمضان» طراحی و اجرا شد که در نتیجه آن، رزمندگان اسلام توانستند، تأسیسات صنعتی واقع در سد «دوکان» را به‌طور کامل منهدم کردند و حتی بعد از حدود دو سال از اجرای این عملیات، رزمندگان در قالب عملیات «بیت‌المقدس ۶» توانستند با تقویت سیستم پدافندی خود در این منطقه، سد «دوکان» را کاملاً تحت نظر خود بگیرند. (بیشتر بخوانید)

عملیات «فتح ‌۳» نیز در ادامه سلسله عملیات‌های «فتح» توسط قرارگاه «رمضان» طراحی و در ‌۲۴ آبان سال‌ ۱۳۶۵ در منطقه «زاخو - دهوک» واقع در عمق‌۳۰۰ کیلومتری خاک عراق اجرا شد که در این عملیات، نیروهای عمل‌کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با همکاری معارضین عراقی، توانستند به تمام اهداف از پیش تعیین‌شده خود دست یابند.

عملیات رزمندگان قرارگاه «رمضان» در عمق ۳۰۰ کیلومتری خاک عراق

بر این اساس، در مرحله اول عملیات «فتح ۳»، پس از هدف قرار دادن جاده عراق - ترکیه واقع در ۴۰ کیلومتری سوریه، یک فروند بالگرد متعلق به ارتش بعث عراق منهدم و سپس مقر لشکر ۳۸ عراق که مسئولیت حفاطت از جاده ترانزیتی و خط لوله نفتی عراق - ترکیه را بر عهده داشت نیز در هم کوبیده شد.

در ادامه این عملیات، رزمندگان قرارگاه «رمضان» در ارتفاعات مشرف به شهر «زاخو» مستقر شده و منطقه دره گل‌اسبی این شهر را به محاصره درآوردند. همچنین جاده ترانزیتی عراق - ترکیه و دره «اسکیله» نیز توسط آن‌ها مسدود و پایگاه‌های دشمن در این محور منهدم شدند.

ارتش بعث عراق در واکنش به همکاری معارضان کُرد عراقی با رزمندگان ایرانی در این عملیات، شهر «زاخو» و روستا‌های اطراف آن را هدف قرار داده و تعدادی از غیرنظامیان را به خاک و خون کشید که همزمان با این اقدام، پیشمرگان کرد عراق نیز با انجام یک عملیات درون شهری در منطقه «حی صدام»، یک مرکز دولتی را منهدم کردند. همچنین بر اساس برنامه‌های از پیش تعیین‌شده عملیات «فتح ۳»، پایگاه‌های ارتش بعثی در منطقه دشت اربیل مورد هجوم قرار گرفت که در این حمله نیز دشمن متحمل ۷۰ کشته شد.

رزمندگان قرارگاه «رمضان» توانستند در مرحله دوم عملیات «فتح ۳» با بستن کامل جاده ترکیه - عراق و منهدم کردن چندین دستگاه تانک و نفربر، شهر «زاخو» واقع در شمال عراق را به محاصره کامل خود در آورده و با نفوذ به داخل شهر، مخازن سوخت، پایگاه‌های بنزین، گمرک و ترمینال بارگیری نفت را به آتش بکشند.

از سویی دیگر، در عملیات «فتح ۳» قسمتی از تأسیسات اقتصادی شهر «دهوک» منهدم شد و یک ساختمان دولتی نیز تحت کنترل رزمندگان درآمد که در نهایت همه پایگاه‌های بعثی‌ها در این محور درهم کوبیده شد و بیش از ۳۰۰ تن از نیروهای دشمن به هلاکت رسیده و عده‌ای هم به اسارت در آمدند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار