سهم سینمای ایران در به تصویر کشیدن شهدا

فیلم های «تیرباران»، «شب واقعه»، «به کبودی یاس»، «شورشیرین»، «بزرگمرد کوچک»، «زیباتر از زندگی» و «چ» از معدود آثار ساخته شده در سینمای ایران هستند که در آنها یکی از شخصیت‌های شهید دوران انقلاب و دفاع مقدس به تصویر کشیده شده است.
کد خبر: ۴۳۲۳۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۲ - 14March 2015

سهم سینمای ایران در به تصویر کشیدن شهدا

به گزارش دفاع پرس، سینمای ایران با وجود ساخت فیلم های زیادی درباره انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی اما کمتر به زندگی شهدا موثر در این رویدادهای مهم تاریخ معاصر پرداخته است و ساخت اندک تولیدات سینمایی در این حوزه هم به سالهای اخیر مربوط میشود.

همزمان با گرامیداشت روز شهید به آثار سینمایی می پردازیم که داستان آنها بر محوریت یکی از شهیدان روایت شده است.

«تیرباران» به کارگردانی علی اصغر شادروان از معدود فیلمهایی است که زندگی یکی از شهیدان دوران انقلاب را به تصویر کشیده است.

این فیلم محصول سال 65 درباره شهید محمد اندرزگو با بازی مجید مجیدی است که در بهمن ماه سال 1343 به همراه چند تن دیگر روبروی ساختمان مجلس منتظر میشوند تا حسنعلی منصور را ترور کنند. ترور با موفقیت انجام میشود، اما مأموران با تجسس بسیار همهی عاملین ترور به جز سیدعلی اندرزگو را دستگیر و اعدام میکنند. مأمورین ساواک به دنبال اندرزگو هستند چرا که او را از طراحان اصلی ترور میدانند، اما سیدعلی اندرزگو در لباس مبدل به مبارزه ادامه میدهد و چند بار تا مرز دستگیری میرسد، ولیکن باز نجات مییابد و هر بار مجبور میشود به همراه خانواده به شهری یا روستایی دیگر برود. آخرین بار مأمورین ساواک محل زندگی او را محاصره میکنند و سیدعلی اندرزگو بعد از یک درگیری مسلحانهی سخت، به شهادت میرسد.

«شب واقعه» ساخته شهرام اسدی تولید شده در سال 87 به شهید دریاقلی سورانی از موثران شکست حصر آبادان با بازی حمید فرخ نژاد میپردازد.

«چهلمین روز بعد از آغاز جنگ تحمیلی، دریاقلی سورانی پس از آن که خانوادهاش را از شهر آبادان راهی میکند، به اوراق فروشی خود در حاشیه بهمن شیر برمیگردد و با ماجراهایی روبرو میشود...».

«به کبودی یاس» تولید سال 87 به کارگردانی جواد اردکانی روایتی از زندگی شهید برونسی از سرداران دوران دفاع مقدس در مشهد است.

برونسی با بازی محمد تقینژاد فرماندهای است که لحظهای در اصول خود تردید نمیکند، برونسی از جبهه به شهر میآید تا همزمان عملیات خیبر را جمع کرده و برای عملیات بدر به جبهه بروند اما هر یک از آنها مسائلی دارند که برونسی باید حل کند.

«شورشیرین» تولید سال 88 دیگر فیلم اردکانی مقاطعی از زندگی شهید کاوه، یکی از فرماندهان کردستان را با بازی حمیدرضا عمارلو به تصویر میکشد.

«بزرگمرد کوچک» ساخته صادق صادق دقیقی در سال 90 به رشادتهای شهید بهنام محمدی نوجوان 13 ساله خوزستانی میپردازد.

داستان فیلم به اوایل جنگ و حمله عراق به خرمشهر باز میگردد. این نوجوان با بازی پرهام دلدار در ابتدا به دست نیروهای عراقی میافتد و مورد ضرب و شتم قرار میگیرد اما اعتماد عراقیها را جلب کرده و مواد غذایی، مهمات و گرای دشمن را به نیروهای ایرانی میرساند.

«زیباتر از زندگی» به کارگردانی انسیه شاه حسینی در سال 90 بخشهای از زندگی شهید حسین علم الهدی را با بازی حامد کمیلی روایت میکند.

با شروع جنگ تحمیلی ، حسین علم الهدی فرمانده سپاه هویزه، به همراه نیروهای مردمی به کمک مردم روستاها میشتابند. اما با دست خالی... ولی نیروهای مخلص ارتش، علی رغم مخالفت بنی صدر، به کمک آنها شتافته و ضمن ارائه کمکهای تسلیحاتی، در یک عملیات مشترک ، دوش به دوش هم بر دشمن متجاوز یورش می برند. تا اینکه...

«چ» آخرین ساخته سینمایی ابراهیم حاتمی کیا مطرحترین اثرساخته شده درباره یکی از شخصیتهای دوران دفاع مقدس است که به شهید چمران با بازی فریبرز عربنیا میپردازد.

همزمان با بحران شهر پاوه در مرداد ماه 1358، دکتر مصطفی چمران به عنوان معاون دولت موقت در امور انقلاب به همراه سرتیپ فلاحی فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش وارد شهر پاوه می شوند تا به اوضاع و امور سرکشی نمایند. در این میان گروه اصغر وصالی به عنوان فرمانده نیروهای مردمی تنها مدافعین شهر پاوه محسوب میشوند. فیلم روایت 48 ساعت از زندگی دکتر مصطفی چمران در قائله محاصره شهر پاوه توسط نیروهای ضدانقلاب است.

اما «ابراهیم در آتش» از جمله آثاری است که قرار است در این حوزه توسط رضا میرکریمی ساخته شود و به شهید ابراهیم همت میپردازد.

سهرابی قائم مقام انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس چندی پیش درباره این پروژه به ایسنا گفت: با توجه به آماده شدن فیلمنامه پیگیر هستیم تا در اولین فرصت موانع پیش روی تولید فیلم «ابراهیم در آتش» به عنوان یک اثر بزرگ سینمایی رفع شود تا این پروژه عملیاتی شود.

 

منبع:ایسنا

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار