با حضور ایزدی، کوشکی، محمدی و زیباکلام؛

نشست مطبوعاتی «توافق لوزان؛ کدام استقلال، کدام پیروزی؟» برگزار شد

نشست مطبوعاتی «توافق لوزان؛ کدام استقلال، کدام پیروزی؟» با حضور چهار تن از صاحبنظران مسائل بین الملل در پاتوق مطبوعات تهران برگزار شد.
کد خبر: ۴۴۰۵۶
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶ - 05April 2015

نشست مطبوعاتی «توافق لوزان؛ کدام استقلال، کدام پیروزی؟» برگزار شد

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، نشست مطبوعاتی «توافق لوزان؛ کدام استقلال، کدام پیروزی؟» با حضور سعید زیباکلام، فواد ایزدی، منوچهر محمدی و محمدصادق کوشکی از صاحبنظران مسائل بینالملل امروز (یکشنبه) به همت کمیته صیانت از منافع ملی در پاتوق مطبوعات تهران برگزار شد.

در این نشست مطبوعاتی، فؤاد ایزدی کارشناس مسایل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، خط قرمز نظام در خصوص لغو همه تحریمها را که باید در این بیانیه رعایت میشده را مد نظر قرار داد و گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات ابتدای سال خود بر این موضوع تاکید کردند که رفع تحریمها جزء مذاکره است، نه نتیجه آن و اینکه آمریکا میگوید ما بعد از اینکه ایران به تعهدات خود عمل کرد تحریمها را برمیداریم، غیرقابل قبول است.

به گفته ایزدی، این خط قرمز مورد اشاره رئیس جمهور و وزیر خارجه کشورمان نیز بود.

وی در ادامه افزود: رئیس جمهور در سخنرانی روز جمعه خود بیان داشت که همه تحریمها در همان روز اجرای توافق لغو میشود، حال اگر بیانات مقام معظم رهبری را کنار سخنان رئیس جمهور قرار دهیم، این گونه تصور میشود که خطوط قرمز رعایت شده اما چیزی که در متن بیانیه مشاهده میکنیم این گونه نیست و بدیهی است که خطوط قرمز ما نقض شده است.

در ادامه این نشست خبری، سعید زیبا کلام استاد دانشگاه تهران گفت: باید نشست و این پیماننامه را با دقت خواند، ما بعد از توافق ژنو گامهای زیادی برداشتیم و امروز نیز در این بیانیه مانند توافق ژنو اتفاقاتی افتاده است که شباهتهای بسیاری با هم دارند.

زیباکلام ادامه داد: در توافق لوزان آمده است که ایران در قبال انجام تعهداتش یک سری گشایش های تحریمی را دریافت خواهد کرد و چنانچه به تعهداتش به نحو راستی آزمایانه ای وفا نکند، تحریم ها برداشته نخواهد شد.

این کارشناس ارشد صلحشناسی افزود: اما از طرف دیگر این در متن توافق نیامده است که در صورت انجام تعهدات از سوی ایران کدام تحریم در کدام زمان و به چه مقدار برداشته می شود. در واقع یک نهاد بین المللی که بخواهد به روند اجرای این گشایش های تحریم ها نظارت کند، وجود ندارد.

همچنین منوچهر محمدی معاون اسبق وزارت امور خارجه نیز در ادامه این نشست بیان کرد: ما به تیم مذاکرهکننده میگوییم شما که قدرت مذاکره و به چالش کشاندن وزرای خارجه کشورهای بزرگ را دارید چرا از نشستن بر سر میز دانشگاه طفره میروید؟ بیایید و ما را قانع کنید که اگر اینگونه شود ما نیز برای شما کف میزنیم.

بر پایه این گزارش، محمدصادق کوشکی  عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نیز در ادامه به ابهام در رفع تحریمها پرداخت و اظهار داشت: کلید رفع، توقف، تعلیق یا لغو تحریمها در دست آژانس بینالمللی انرژی اتمی است. ابهام در اینجاست که اگر ما تمام تعهداتمان را که بسیار سخت است انجام دادیم، چه تضمینی وجود دارد که آژانس اغنا شود، ما به دشمنانمان اعتماد نمیکنیم، چراکه در یک سال گذشته عدم وفای به عهد آنان را کاملاً لمس کردیم و حال باید چند بار دیگر تجربه کنیم که آمریکا به عهد خود وفادار نمیماند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار