کارشناس کُرد عراقی:

صفاتی که انقلاب ایران را با سایر انقلاب‌ها متمایز می‌کند/پشتوانه جهادی جنبش‌های آزادیخواه منطقه

گلپی اعلام کرد که انقلاب اسلامی ایران توانست پشتوانه محکمی برای جنبش‌های آزادیخواه در منطقە و جهان باشد.
کد خبر: ۴۴۱۶۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۱ - 08February 2021

صفاتی که انقلاب ایران را با سایر انقلاب‌ها متمایز می‌کند/پشتوانه جهادی جنبش‌های آزادیخواه منطقهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، امروز انقلاب اسلامی ایران چهل و دومین سالگرد پیروزی خود را در حالی جشن می‌گیرد که منطقه غرب آسیا و جهان در شرایط متفاوت و حساس، اما با همان ویژگی سناریو‌های تکراری به سر می‌برد.

همواره این پرسش مطرح می‌شود که چرا غربی‌ها که تجربه چندین انقلاب در اروپا، روسیه و آمریکا را داشته‌اند باید نگران انقلاب در ایران باشند؟ اساساً کدام ویژگی انقلاب ایران است که آن‌ها را نگران کرده است؟ بی تردید پاسخ اصلی در ویژگی اسلامی بودن، ایدئولوژیک و فرامرزی بودن این انقلاب است. انقلابی که اگر چه خواسته‌های سیاسی و اقتصادی را مطالبه می‌کرد، اما اساس شکل‌گیری آن بر تفکری استوار بود که راه چاره رهایی ملت‌های منطقه و جهان را در رهایی از اردوگاه استعماری غرب و اسرائیل می‌دانست.

در آستانه چهل و دومین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، «عثمان گلپی» کارشناس مسائل سیاسی منطقه در گفت‌وگویی درخصوص انقلاب اسلامی ایران گفت: انقلاب اسلامی مردم ایران از نظر معنوی، مشوقی قدرتمند برای جنبش‌های مبارزە با ستم و استکبار بود تا این جنبش‌ها بدانند شکست قدرت‌های ستمکار و نابودی آن‌ها آنقدر هم دشوار نیست.

وی در پاسخ بە سوالی دربارە تأثیر انقلاب اسلامی ایران بر جنبش‌هایی که با صدام دیکتاتور وقت عراق مبارزه می‌کردند، گفت: انقلاب اسلامی ایران در شرایطی بود که رژیم طاغوتی ایران به جنبش‌های آزادیخواه کُرد عراق پشت کرده بود و قیام ایلول نیز به همین دلیل شکست خورد. انقلاب اسلامی ایران توانست پشتوانه محکمی برای جنبش‌های آزادیخواه آن زمان بە ویژە جنبش‌های کُرد عراقی در مبارزە با ظلم و ستم صدام باشد و از نظر معنوی هم پیروزی این انقلاب، مشوقی قدرتمند برای این جنبش‌ها بود.

انقلاب اسلامی ایران خون تازه برای مقابله با ظلم

عثمان گلپی اظهار داشت: این انقلاب پشتوانه‌ای قدرتمند برای گفت‌وگو و ایجاد قدرت اسلامی جهادی مانند جنبش اسلامی ضد رژیم بعث بود چرا که پیشتر چنین قدرتی وجود نداشت. انقلاب اسلامی ایران خونی تازه در رگ جنبش‌های اسلامی بود که در برابر ظلم و ستم و بی عدالتی ایستادگی می‌کردند.

استکبار جهانی ایران را فرمانپذیر می‌خواهد

عثمان گلپی در پاسخ به این پرسش که چرا غربی‌ها ۴۲ سال است که ایران را تحت فشار قرار داده و برای نابودی ایران توطئه‌چینی می‌کنند؟ گفت: در واقع ابرقدرت‌ها به دنبال منافع خود هستند و کشور‌ها و قدرت‌هایی را می‌خواهند که فرمانبر و حافظ منافع آن‌ها باشد. آشکار است که آن‌ها به ثروت و دارایی کشور‌ها چشم دوخته‌اند به همین خاطر مخالف استقلال کشور‌ها بوده و هر کشوری که منافع خود را ترجیح دهد، با او مخالفت خواهند کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: ایران تا زمانی که تحت فرمان آن‌ها نباشد، با همه این ظلم‌ها روبروست و چنانچه نخواهد این را بپذیرد، کشور‌های غربی برای مخالفت با ایران دست به هر اقدامی می‌زنند.

این کارشناس کُرد عراقی تاکید کرد کە ابرقدرت‌ها هر چه را در توان داشتند در اختیار صدام قرار دادند. وقتی صدام عملیات انفال را با سلاح‌های ابرقدرت‌ها انجام می‌داد، آن‌ها علیرغم اطلاع از ستمکار بودن صدام، همچنان پشتیبان او بودند، اما وقتی نفعی برایشان نداشت، در سال ۲۰۰۳ او را نابود کردند و این اقدام ثابت کرد که مبنای از بین بردن یا ماندن حکومت‌ها، منافع است نه سیاست‌های انسان‌دوستانه و آزادی و دموکراسی.

تفاوت انقلاب اسلامی ایران و سایر انقلاب‌ها

این تحلیلگر مسائل سیاسی در رابطه با تفاوت انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها نیز اعلام کرد: انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌ها تفاوت‌های زیادی دارد، انقلاب ایران علاوه بر تغییر در ساختار حکومت، در همه ابعاد تغییر ایجاد کرد به همین دلیل می‌توان آن را انقلابی سیاسی، اجتماعی، فکری و فرهنگی دانست. این انقلاب به خارج از مرز‌های ایران نیز توسعە پیدا کرد و اکنون می‌تواند علاوه بر تهران بر تصمیمات چهار کشور دیگر نیز مستقیم یا غیرمستقیم تأثیر بگذارد و از نظر فکری نیز جایگاهی را به خود اختصاص داده که بسیاری از کشور‌ها تهران را مرجعی برای تصمیمات خود می‌دانند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار