«العربیه» و مشروعیت‌بخشی به حزب منحله «بعث»/ راز یک گفت‌وگوی جنجالی

شبکه سعودی «العربیه» اخیرا در اقدامی خارج از اصول رسانه‌ای و حرفه‌ای و به دور از موازین دیپلماتیک با دختر صدام گفتگو کرده است؛ اقدامی که مشروعیت بخشی به حزب منحله «بعث» محسوب می شود.
کد خبر: ۴۴۳۰۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۰ - 15February 2021

«العربیه» و مشروعیت‌بخشی به حزب منحله «بعث»/ راز یک گفت‌وگوی جنجالیبه گزارش گروه سایر رسانه‎های دفاع‌پرس، شبکه سعودی «العربیه» اخیراً اقدام جنجالی جدیدی را در عرصه رسانه‌ای انجام داده است. این شبکه سعودی با یکی از اعضای حزب منحله «بعث» یعنی «رغد صدام» دختر صدامِ معدوم گفت‌وگویی را انجام داده است. طبق آخرین گزارش‌ها، قرار است مشروح گفت‌وگوی شبکه العربیه با دختر صدام معدوم امروز دوشنبه پخش شود.

این اقدام شبکه العربیه جنجال زیادی را در صحنه سیاسی عراق به راه انداخته است. در همین ارتباط، «فادی الشمری» عضو جریان «حکمت ملی» عراق از اقدام شبکه العربیه در گفت‌وگو با دختر صدام به شدت انتقاد کرد. او گفت که گفت‌وگوی شبکه سعودی با رغد صدام درحالی انجام شد که هنوز هیچکس فراموش نکرده است دستِ صدامِ معدوم به خون بسیاری از مردم بیگناه عراق آلوده است.

این اقدامِ خارج از اصول حرفه‌ای و رسانه‌ای همچنین واکنش یکی از کمیسیون‌های پارلمانی عراق را به دنبال داشت. در همین راستا، «عبدالاله النائلی» رئیس کمیسیون «شهدا، قربانیان و زندانیان سیاسی» پارلمان عراق نامه‌ای را خطاب به وزارت خارجه این کشور نوشت. وی در این نامه از وزارت خارجه عراق خواسته است تا سفیران اردن و عربستان را احضار و یادداشت اعتراض آمیزی را به آن‌ها علیه شبکه العربیه تحویل دهد.

در این نامه خطاب به دفتر وزیر خارجه عراق آمده است: «با توجه به اقدام شبکه العربیه در تعرض آشکار به عراق از طریق مصاحبه با دختر دیکتاتور سابق و نیز با توجه به اینکه او یکی از عناصر حزب ممنوعه بعث و از حامیان تروریسم بوده است، لازم است که سفیر سعودی فراخوانده شود. همچنین از آنجایی که رغد صدام در کشور اردن اقامت دارد، لازم است که سفیر اردن در عراق نیز احضار گردد».

از آنجایی که «رغد صدام» دختر دیکتاتور سابق و معدوم عراق از جمله اعضای ارشد حزب منحله بعث بوده است و در جریان یورش داعش به عراق از حامیان تروریسم بوده است، اقدام شبکه العربیه در ترتیب دادن گفتگو با او نقض حاکمیت عراق محسوب می‌شود. این اقدام شبکه العربیه نشان از آن دارد که عربستان سعودی کوچک‌ترین ارزشی برای قوانین سیاسی و امنیتی عراق قائل نشده است.

از سوی دیگر، دختر دیکتاتور سابق عراق تاکنون بار‌ها و در مناسبت‌های مختلف به اقدامات جنایتکارانه صدام معدوم افتخار کرده و با این اقدام خود احساسات عراقی‌ها را جریحه دار کرده است. بدیهی است که پخش گفتگوی رغد صدام با شبکه العربیه بیش از پیش مردم عراق را آزرده خاطر خواهد کرد.

دختر صدام معدوم همچنین یکی از حامیان اصلی تروریسمِ تکفیری در عراق بوده است. در همین ارتباط، روزنامه آلمانی «اشپیگل» پیشتر با انتشار مطلبی اعلام کرده بود که گروه تروریستی داعش از سوی رغد صدام مورد حمایت مالی قرار گرفته است.

کما اینکه خود رغد صدام نیز در جریان گفتگو با شبکه CNN عربی صراحتاً اعلام کرده بود که از تسلط داعش بر تعدادی از مناطق عراق خشنود شده است.

بر این اساس، به نظر می‌رسد که هدف اصلی و اساسی شبکه سعودی العربیه از انجام گفتگو با رغد صدام تلاش برای نقش آفرینی در پروژه آمریکایی احیای داعش در عراق بوده است؛ کما اینکه العربیه از این رهگذر تلاش می‌کند تا ضمن مشروعیت بخشی به حزب منحله بعث، زمینه برای این حزبِ جنایتکار در عراق را بار دیگر فراهم آورد.

درست به همین دلیل است که پارلمان عراق احضار سفرای عربستان سعودی و اردن را خواستار شده است. دختر صدام به عنوان یکی از چهره‌های باقی مانده از حزب منحله بعث در حال حاضر در اردن به سر می‌برد و دولت عراق تاکنون بار‌ها از امان خواسته است تا او را تحویل دهد، اما مقامات اردن تاکنون به بهانه‌های مختلف از این کار خودداری کرده اند.

آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که عربستان سعودی تلاش خود برای احیای عناصر حزب منحله بعث در عراق از جمله رغد صدام را آغاز کرده است. هدف سعودی‌ها از این اقدام، آن است که بتوانند هدفی را که در جریان یورش داعش به عراق در تحقق آن ناکام ماندند، از رهگذر احیای حزب منحله بعث، محقق سازند و بتوانند نفوذ گسترده‌ای در خاک عراق پیدا کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار