کنعانی مقدم در گفتگو با دفاع پرس:

تحریم سفر حج عمره از سوی ایران، بالاترین تنبیه برای آل سعود خواهد بود

کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه عربستان را باید به خاطر هتک حرمت و بی‌اخلاقی نسبت به زائران حرم امن الهی در تنگنا قرار داد، گفت: بالاترین تنبیه برای مقابله با رفتارها و اقدامات سعودی ها، تحریم حج عمره از سوی ایران است.
کد خبر: ۴۴۹۶۲
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵ - 18April 2015

تحریم سفر حج عمره از سوی ایران، بالاترین تنبیه برای آل سعود خواهد بود

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، با اشاره به اقدام شنیع ماموران فرودگاه جده در تعرض به دو زائر نوجوان ایرانی و لغو پروازهای ایرانی عمره مفرده که از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت، گفت: سناریویی از زمان ترومن طراحی شده است مبنی بر اینکه ایران و عربستان نباید در یک جبهه در کنار هم قرار بگیرند و همواره باید مخالفت و دوگانگی میان این دو کشور وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: دشمنان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در راستای ایجاد تفرقه میان کشورهای مسلمان، تنش میان ایران و عراق را رقم زدند و با ایجاد جنگ هشت ساله سعی کردند نفوذ ایران در جهان اسلام را مهار کنند، متاسفانه این تفکر همچنان وجود داشته و وهابیت بر طبل تفرقه میان مسلمانان می کوبد و تلاش دارد تا از طرق گوناگون آنان نسبت به یکدیگر موضع داشته و بدبین باشند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با حمایت از لغو پروازهای عمره در پاسخ به مسئله پیش آمده در جده اظهار داشت: یکی از راههایی که میتوان عربستان را به خاطر هتک حرمت و بیاخلاقی نسبت به زائران حرم امن الهی در تنگنا قرار داد، تحریم حج عمره است که مراجع تقلید نیز بر این مهم تاکید کردهاند.

کنعانی مقدم بیان کرد: باید در پی این باشیم که نگذاریم عربستان در محور غربی-عربی به متحد و هم پیمان رژیم صهیونیستی در منطقه غرب آسیا تبدیل شود چرا که قطعا به ضرر منطقه بوده و موجب پیچیده تر شدن اوضاع خواهد شد.

به گزارش دفاع پرس، اواسط فروردین ماه امسال، خبر رسید که دو نوجوان ایرانی پس از شرکت در حج عمره و در حال بازگشت به ایران در فرودگاه جده مورد تعرض واقع شدهاند.

حسن قشقاوی معاون وزیر امور خارجه در امور کنسولی، پارلمانی ایرانیان درباره تعرض به دو ایرانی از سوی پلیس سعودی گفت: "متاسفانه این اقدام شبهتجاوز برای دو نفر از هموطنان که به عمره مشرف شده بودند پیش آمد."

به گفته قشقاوی، "در هفته دوم تعطیلات، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، مأموران متخلف مذکور به بهانه مشکوکشدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند که در اثنای بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که مأموران خاطی قصد آزار و اذیت جنسی آن دو نوجوان را داشتهاند و مسئولان امر را از این موضوع مطلع میکنند. مسئولان مربوطه بلافاصله موضوع را به سرکنسولگری جمهوریاسلامی ایران در جده اطلاع داده و با حضور کنسول آن سرکنسولگری، مقامهای ذیربط کاروان و مسئولان فرودگاه جده بررسیهای میدانی به عمل آمده و پس از شناسایی دو مأمور متخلف، پس از انجام مقدمات قانونی طرف سعودی اقدام به بازداشت آنها میکند."

بر همین اساس و پس از گذشت چند روز از وقوع این رویداد، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از تعلیق سفرهای عمره مفرده تا مجازات خاطیان سعودی خبر داد.

وی گفت: پس از مطالعات و بررسی های انجام شده، به سازمان حج دستور داده شد تا زمانی که این افراد مجرم (متجاوزان به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده) محاکمه بشوند و مورد مجازات قرار بگیرند، فعلا عمره متوقف می شود و پروازهای ایران تعلیق خواهد شد.

به گفته وزیر ارشاد بسیاری از مراجع عظام تقلید ابراز نگرانی کردند، مخصوصا اینکه در گذشته هم برخی برخوردها با زائران و روحانیون کاروان ها صورت گرفته بود؛ به همین دلیل با توجه به بررسی های صورت گرفته تصمیم بر توقف عمره گرفته شد.
 
وی همچنین اظهار کرد: درباره حادثه تاسف باری که در فرودگاه جده اتفاق افتاده، از طریق دیپلماتیک با مقامات سعودی صحبت شده و آنها قول دادند که این افراد دستگیر شده را مجازات کنند. آنها حتی تصریح کردند که آنها را اعدام می کنند، اما در عمل هنوز اتفاقی نیفتاده است. به این ترتیب خدشه دار شدن حیثیت عمومی ملت ایران ما را بر این داشت که تصمیم بگیریم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار