به‌مناسبت سالگرد شهادت سپهبد صیاد شیرازی؛

جالی خالی نابغه‌ی نظامی ارتش در تلویزیون و سینما

باوجود محبوبیت و اقبال عمومی نسبت به شخصیت مردمی و مخلص شهید صیاد شیرازی اما هنوز هنوز هیچ اثر سینمایی و تلویزیونی برای معرفی این چهره تاثیرگذار سال‌های انقلاب و دفاع مقدس تولید نشده است.
کد خبر: ۴۵۰۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵ - 10April 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «علی صیاد شیرازی»، صیاد دلها، نابغه‌ی نظامی ایران. مردی مقتدر که با اقتداری مثال زدنی نیروی زمینی ارتش ایران را در دوران دفاع مقدس هدایت می‌کرد. موفقیت در فرماندهی نیروی زمینی ارتش در چندین عملیات نظامی از جمله فتح المبین، بیت المقدس، رمضان، مسلم ابن عقیل، مطلع الفجر، محرم، والفجر ۱ و ۲ و ۳ و ۴ و ۸ و ۹ عملیات خیبر، بدر، قادر و مرصاد از افتخارات این شهید والا مقام بوده است. شهید صیاد شیرازی از ارکان اصلی ایجاد وحدت و همبستگی بین نیرو‌های مسلح خصوصا ارتش و سپاه پاسداران بود.

«علی صیاد شیرازی» در سال ۱۳۲۳ در درگز خراسان دیده جهان گشود. در سال ۱۳۴۶ با درجه‌ی ستوان دومی از دانشکده‌ی افسری فارغ التحصیل و در ارتش مشغول به خدمت شد. به موجب تسلط بالایی که به زبان انگلیسی داشت به عنوان استاد زبان در ارتش تدریس می‌کرد. در همان زمان به علت لیاقتی که از خود نشان داد از طرف ارتش برای گذراندن دوره‌ی تکمیلی به آمریکا اعزام شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به فرماندهی منطقه‌ی عملیاتی کردستان منصوب شد. در دوران ریاست جمهوری بنی صدر از این پست عزل شد. جالب است بدانید بنی صدر علت اصلی عزل این نابغه‌ی نظامی را ناکامی در عملیات اعلام کرده بود. پس از عزل بنی صدر خائن «صیاد دلها» مجددا به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب شد و نتیجه‌ی اعتماد به این نابغه‌ی نظامی ایران، خلق موفقیت‌های پی در پی در مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس بود.

علی صیاد شیرازی یکی از ارکان مهم نظامی ایران در دوران دفاع مقدس بود. صیاد دل‌ها عاشق بود؛ مانند همه‌ی دلاوران دوران دفاع مقدس. عاشقانی که برای دفاع از کیان کشورشان و اعتقاداتشان با هیچ قدرتی مذاکره نکردند و معاهده‌ای را امضا نکردند. دلاوران آن دوران با ایمان راسخ به ذات اقدس الهی و استعانت به آیات نورانی قرآن مجید و چنگ زدن به ریسمان وحدت الهی و در نظر داشتن این آیه که واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا در صحنه‌های نبرد حق علیه باطل آماده شدند و آن دوران پر افتخار هشت ساله را خلق کردند.

جنگ هشت ساله‌ی ایران و عراق فقط یک جنگ هشت ساله نبود زمینه ساز فرهنگی شد که تا سال‌ها بعد به نام فرهنگ دفاع مقدس در سرزمین ما ماندگار شد. سیره، منش، رفتار، کردار و وجنات قهرمانانی مانند «صیاد دلها» بوده است که امروز روز فرهنگ دفاع مقدس پا بر جاست و به نسل‌های بعدی انتقال پیدا کرده است. شهدای مدافع حرم در دهه‌ی نود خورشیدی گواه این ادعاست که فرهنگ دفاع مقدس همچنان با قدرت در کشور ما در بین نسل‌های جوان در حال اشاعه است.

سرانجام سرلشکر علی صیاد شیرازی در روز بیست و یکم فروردین ۱۳۷۸ به دست منافقین کور دل رو به روی منزل شخصی و در برابر دیدگان خانواده‌اش به فیض شهادت رسید.

بیش از دو دهه از شهادت سپهبد شهید علی صیاد شیرازی می‌گذرد اما باوجود محبوبیت و اقبال عمومی نسبت به شخصیت مردمی و مخلص صیاد شیرازی اما هنوز هنوز هیچ اثر سینمایی و تلویزیونی برای معرفی این چهره تاثیرگذار سال‌های انقلاب و دفاع مقدس تولید نشده است و جای خالی آثار سینمایی با رویکرد بین‌المللی برای معرفی این شخصیت الگو احساس می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها