دفاع مقدس در آیینه ی مطبوعات (2)

نقش ارتش جمهوری اسلامی در شکل گیری انقلاب و 8 سال دفاع مقدس در منطقه غرب

بیست و نهم فروردین، مصادف با روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و بزرگداشت حماسه آفرینی‌های دلاور مردان نیروی زمینی ارتش است.
کد خبر: ۴۵۱۷۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۴ - 21April 2015

نقش ارتش جمهوری اسلامی در شکل گیری انقلاب و 8 سال دفاع مقدس در منطقه غرب

به گزارش دفاع پرس، به همین مناسبت جانشین قرارگاه عملیاتی منطقه غرب کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به تشریح نقش ارتش جمهوری اسلامی در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس پرداخت.
امیر سرتیپ دوم ستاد علی حاجیلو در ابتدا گفت: لازم میدانم 29 فروردین ماه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران را که به حق از طرف حضرت امام (ره) در آن زمانی که دشمنان آگاه و دوستان نادان بر طبل انحلال ارتش در کشور میکوبیدند و نامگذاری این روز از سوی رهبر فقید انقلاب خط بطلانی بر تمامی این افکار بود، را به محضر فرماندهی کل قوا حضرت آیتالله خامنهای و آحاد مردم ایران اسلامی تبریک عرض کنم. اگر اجازه بدهید قبل از اینکه نقش ارتش جمهوری اسلامی در 8 سال دفاع مقدس را بیان کنم که اصلیترین محور آن نقش قرارگاه عملیاتی منطقه غرب در غرب کشور میباشد، مختصری هم به نقش نیروهای ارتش در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی اشاره داشته باشیم تا خوانندگان شما بهتر بدانند که از ابتدای شکل گیری انقلاب اسلامی ارتش چه نقش موثری داشته است.
امیر حاجیلو تصریح کرد: برای اینکه برسیم به این موضوع که چطور شد 29 فروردین ماه بنام روز ارتش از طرف حضرت امام (ره) نامگذاری شد لازم است یک مروری کوتاه بر نقش ارتش در تاریخ شکل گیری انقلاب اسلامی در زمان شاه
داشته باشیم.
قبل از انقلاب که ارتش ایران شکل گرفت، سه قدرت در اصل روی مالکیت و تصاحب ارتش فعالیت داشتند. بحث اول آمریکا بود، آمریکا به هر حال تلاش میکرد چون ایران در منطقه دارای موقعیت استراتژیکی بود و به لحاظ اینکه آخرین نقطه بحری و خشکی آسیا ایران بود و تنگه هرمز را در اختیار داشت تلاش میکرد در ایران یک پایگاه مهم و اساسی را ایجاد کند و ایران را بعنوان یک ژاندارم و حافظ منافع خود داشته باشد. لذا با نفوذ زیادی که در ژریم شاه داشت بر آن شده بود که بر روی شکل گیری نیروهای سه گانه ارتش اثرگذار باشد و تلاش میکرد که قالب و زیر ساخت و شکل گیری ارتش ایران را به شکل غربی و امریکائی در بیاورد.
از طرف دیگر شوروی هم آن زمان در منطقه بود و تلاش میکرد که نفوذ امریکا را در منطقه کمرنگ کندو اقداماتی هم در رابطه با نفوذ افراد وابسته به خودش در ارتش انجام داده بود به گونهای که برخی از گردانهایی که مسئولیت حفاظت گارد شاه را بر عهده داشتند فرماندهانشان از همان نیروهای شوروی و یا عوامل نفوذی بودند.
در مقابل کسی که تلاش میکرد و ذی حق هم بود در ارتش نفوذ پیدا کند بحث حضرت امام (ره) بود و به این خاطر بود که ارتش ایران را از نفوذ سلطه گران و استعمار غرب و شرق خارج نماید و ارتش در خدمت ایران و برای ملت ایران باشد.
حضرت امام(ره) از سال 1338 دقیقاً 3 الی 4 سال قبل از اینکه قیام خرداد 42 آغاز شود سعی داشتند با نیروهای انقلابی و وطن دوستی که در ارتش وجود داشت از جمله شهید گرانقدر سپهبد قرنی که در زمان شاه رئیس اداره رکن دو ارتش و یا همان رئیس اطلاعات وقت ارتش بودند ارتباط
برقرار کند.
شهید قرنی به لحاظ ارتباطات قوی که با حضرات آیات عظام میلانی، طالقانی، دکتر شریعتی، آقای تولیت، شهید نامجو، شهید شهرام فر و شهید کلاهدوز داشتند یکی از موثرترین نیروهای انقلاب در ارتش بودند. و این افراد توانسته بودند هستههای مقاومتی را در درون ارتش تشکیل بدهند و اعلامیهها و نشریات و دستورات حضرت امام (ره) را در بین نیروهای مورد اطمینان در بدنه ارتش پخش میکردند یعنی قالب اصلی بدنه ارتش میتوان گفت که از نیروهای انقلابی تشکیل شده بود.
حضرت امام نفوذ بسیار خوبی در ارتش داشتند و همچنین شناخت بسیار خوبی از ارتش پیدا کرده بودند. به گونهای که در سالهای شکل گیری انقلاب اسلامی و اولین روزهای پیروزی مردم بر رژیم شاه، وقتی از یک کارشناس نظامی امریکا در جلسه میخواهنددر اظهار نظری نقش مقابله ارتش در برابر مردم در دفاع از رژیم را بگویید، بیان میکند با شناختی که از پیکره ارتش ایران دارم بعید میدانم در حفاظت از رژیم شاه مقابل مردم بایستد و این اتفاق نخواهد افتاد، و تاکید میکند اگر انقلابی در ایران شکل بگیرد ارتش در کنار مردم قرار خواهد گرفت نه در مقابل مردم.
انقلاب اسلامی با هدایتهای حضرت امام (ره) و حضور روحانیت و مردم و نقش اثر گذار ارتش در سر پیچی از فرامین رژیم شاه، به پیروزی رسید و شکل گرفت بخصوص بیعت تاریخی نیروی هوایی ارتش ایران در 19 بهمن 1357 با حضرت امام نقش ارتش را در شکل گیری و پیروزی انقلاب بیشتر برای همه ملموس کرد.
لذا این اتفاق که میافتد در این دوره نیز سه گروه مخالف ماندن ارتش برای انقلاب بودند. گروه اول؛ همان گروههای راستی و سلطنت طلبها بودند که این ارتش را به زعم خودشان برای این بوجود آورده بودند که از رژیم و نظام شاهنشاهی دفاع بکنند نه از انقلاب اسلامی.
گروه دوم؛ گروههای مخالفین و معاندین و چپیها بودند که با ماندن ارتش مخالف بودند. متاسفانه گروه سوم، دوستان ناآگاه سیاسی که در دولت موقت در آن زمان وجود داشتند. این سه گروه مخالف ماندن ارتش در دوران انقلاب اسلامی بودند و به همین خاطر حرکت بسیار خطرناک و هجمه بسیار سنگینی را برای انحلال ارتش شروع کرده بودند و بعد از پیروزی انقلاب، حضرت امام(ره) شهید قرنی را به عنوان رئیس ستاد مشترک ارتش منصوب کردند،که خود یک اقدام دور اندیشانه و قابل تحسین ایشان بود.
برخی افراد اقدامات بسیار نسنجیدهای در اوایل انقلاب برای انحلال ارتش انجام دادند که متاسفانه این اقدامات به سمت و سویی میرفت که به انحلال ارتش منجر میشد. شهید سپهبد قرنی در اول فروردین ماه سال 1358 یک نامهای خدمت حضرت امام (ره) مینویسد و گلایه میکند از معاون نخستوزیر وقت و عنوان میکند که ایشان دارد در امور نظامی دخالت میکند و قرار است که پایان فروردین ماه اعلام کند سربازها پادگانها را ترک و به خانههای خودشان بروند، ما سرباز لازم نداریم! با این نامه که خدمت حضرت امام (ره) مینویسد
از سمت خود هم استعفاء میدهد.
در اینجا حضرت امام (ره) با درایت و دور اندیشی که داشتند و چون مسائل مربوط به انقلاب را بصورت دقیق و کامل رصد میکردند به همین خاطر، خطر را کاملاً احساس میکنند و لذا 29 فروردین سال 1358 را بعنوان روز ارتش جمهوری اسلامی نامگذاری میکنند. این اعلام روز ارتش در اصل مایوس شدن دشمنان ایران و نادانایان داخلی را به دنبال داشت و این کار بزرگ حضرت امام (ره) تمامی طرح های
این افراد را که نقشه مصادره انقلاب را در سر خود میپروراندند را نقش بر آب کرد. که متاسفانه تقریبا 3 الی 4 روز بعد از این قضیه شهیدسپهبد قرنی توسط گروهک فرقان ترور میشود و اولین شهیدی است که توسط گروههای ضد انقلاب ترور و به شهادت میرسد. دشمن شهید قرنی را به این خاطر ترور میکند که میدانستند اعلام روز ارتش توسط حضرت امام(ره) با درایت ایشان انجام شده بود. در این بحث میبینیم که درایت و دوراندیشی حضرت امام(ره) سالها بعد از انقلاب اسلامی و در 8سال دفاع مقدس چگونه خود را نشان داد.
در اولین روزهای شکل گیری انقلاب اسلامی، ارتش بدون اینکه مسئولیتی داشته باشد و همچنین شایعه انحلال آن در روحیه پرسنل خیلی اثرگذاشته بود. ولی با این حال ارتش در غائله ترکمن صحرا و مقابله با گروههای چپی که از طرف شوروی هم تحریک میشدند درگیر شد، این درگیریها گسترش پیدا کرد درمنطقه غرب، خوزستان و سیستان و بلوچستان. در تمامی این درگیریها ارتش با توجه به اینکه هنوز سپاه پاسداران و بسیج شکل نگرفته بود بعنوان بازوی انقلاب محسوب میشد و با گروههای معاند و ضد انقلاب درگیر و آنها را بر سر جای خودشان مینشاند. حتی در اوایل انقلاب بحث حفاظت از مراکز حساس و علمی کشور از جمله صداوسیما و نخست وزیری به عهده ارتش بود.
لازم میدانم این مهم را بگویم که راهبرد دفاعی و نظامی حضرت امام (ره) در این قضایا خیلی مهم و اثرگذار بود. که مهمترین این راهبردها اعلام 29 فروردین 58 بنام روز ارتش و همچنین شعارهایی که در سخنرانیهای خود در وصف ارتش جمهوری اسلامی بیان میکردند. که مهمترین آنها این بود « هرکس با ارتش مخالف باشد با انقلاب اسلامی مخالف است.» « ارتش برای انقلاب است.» یا اینکه « هر کس با ارتش مخالفت کند خائن است. » اینها باعث شد که نیروهای ارتش هم هر چه در توان دارند برای تثبیت انقلاب اسلامی بکار بگیرند.
یکی دیگر از راهبردهای حضرت امام(ره) در حمایت از ارتش جمهوری اسلامی تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود و همچنین پنجم آذر همان سال نیز بسیج مستعضفین به فرمان ایشان شکل گرفت. این راهبرد نظامی حضرت امام یک راهبرد عظیم در راستای حمایت از انقلاب اسلامی بود که تا الان هم همچنان میبینیم موثر بوده است و این راهبرد حضرت امام باعث شد نظام و انقلاب اسلامی حفظ شود.
در سال 1358 در روز 26 فروردین که امام (ره) هنوز 29 فروردین را بعنوان روز ارتش معرفی نکرده بودند تیپهای لشکر 81 زرهی ارتش جمهوری اسلامی در غرب کشور در مناطقی که مورد حمله دشمنان و ضد انقلاب بود مستقر شدند که این سه محور عباتند از:
محور اسلام آباد به سمت گوران و سنجابی، محور دوم کامیاران به روانسر و محور سوم در حاشیه مرزها که از باباویسی تا نفت شهر بود مستقر شدند.
اولین اتفاق در 23 مرداد ماه سال 85 بود که نیروهای ضد انقلاب کومله و دموکرات به پاوه حمله کردند و نیروهایی که در شهر مستقر بودند اعلام کردند که تقریباً شهر سقوط کرده و در حال تصرف میباشد و تنها پایگاههای سپاه پاسداران و ژاندارمری هستند که مقاومت میکنند. متاسفانه با توجه به اینکه رئیسجمهور وقت بنی صدر خائن بود و همچنین فرماندهی کل قوا را بر عهده داشت ازورود ارتش به درگیری قائله پاوه جلوگیری میکرد.
در این زمان فرمان حضرت امام (ره) صادر شد و از ارتش خواست که سریعاً به کمک نیروهای مستقر در پاوه بروند و ساعت 6 صبح بود که اعلام شد شهر کاملاً سقوط کرده است بلافاصله بعد از فرمان حضرت امام (ره) برای آزاد سازی پاوه دو گردان از نیروهای منطقه ارتش از لشکر 81 زرهی کرمانشاه که گردان 184 و گردان 119 بود به طرف منطقه حرکت کردند. که گردان 184 از منطقه کرمانشاه به سمت کامیاران و روانسر حرکت کرد و پس از هماهنگی با نیروهای سپاه پاسداران به سمت پاوه حرکت کردند. که قبل از این قضیه با توجه به اینکه ارتفاعات نوسود در دست گروههای معاند بود این ارتفاعات توسط نیروهای ارتش و سپاه پاسداران آزاد شد.
نهایتاً در روز 28 مردادگردان 184 از تیپ دو لشکر 81 زرهی کرمانشاه و گردان 119 و همچنین یک گردان از نیروهای هوابرد شیراز در منطقه مستقر شد.
همچنین به پشتیبانی بسیار قوی هوانیروز کرمانشاه، نیروهای مردمی کرد و سپاه پاسداران و ژاندارمری شهر پاوه آزاد شد. اما این بحث توطئه دشمنان در غرب کشور همچنان ادامه داشت، ضمن اینکه باید خدمت خوانندگان گرامی عرض کنم که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شهید سپهبد صیاد شیرازی بعنوان اولین فرمانده قرارگاه غرب منصوب شدند و بهتر است بگویم که ایشان پایه گذار فرماندهی قرارگاه عملیاتی منطقه غرب ارتش بودند.
و همچنین حضرت امام (ره) در دستوری به شهید صیاد فرمان امن کردن راههای مواصلاتی غرب کشور را نیز داده بودند چرا که در آن زمان راههای منطقه غرب توسط گروهکهای ضد انقلاب کومله و دمکرات ناامن شده بود. متاسفانه در این زمان با توجه به اینکه بنی صدر خائن با شهید صیاد شیرازی اختلافاتی را داشتند ایشان را از سمت خود عزل کردند که بعد از فرار وی با آن وضعیت شرم آور دوباره شهید صیاد با دستور حضرت امام (ره) به منطقه برگشت. متاسفانه این مشکلات برای انقلاب اسلامی در منطقه غرب وجود داشت که برخی از گروههایی که در منطقه بودند با تحریک دشمنان هر از چند گاهی به خیال خودشان برای انقلاب و نظام مشکلاتی را ایجاد میکردند که در تمامی این موارد حضور پر رنگ ارتش جمهوری اسلامی یک نقش تاثیرگذار و اثرگذاری بود. در تمامی این مراحل ارتش جمهوری اسلامی شهدای گرانقدری را تقدیم انقلاب اسلامی نموده است و این موضوع بیانگر اینست که منطقه غرب کشور چقدر اهمیت دارد و اگر از کسی سوال کنیم که جنگ از چه زمانی شروع شد این جواب را به شما خواهد داد از 31 شهریور 59، در حالی که جنگ در منطقه غرب از همان روزهای شکل گیری انقلاب اسلامی شروع شده بود و اولین تعرض عراق به کشور نیز در مرداد1359 در منطقه مهران اتفاق افتاد که با حضور مقتدرانه تیپ 181 لشکر81 زرهی کرمانشاه نیروهای عراقی را به عقب رانده شد حتی دو پاسگاه عراقی را نیز تصرف کردند که این یکی دیگر از
نشانههای آغاز جنگ قبل از شهریور 59 در منطقه غرب بود.
در پایان لازم میدانم یک بار دیگر روز ارتش جمهوری اسلامی را به تمامی دلیرمردان ارتش خصوصاً نیروی زمینی تبریک عرض کنم و برای سرافرازی و توفیق نظام مقدس جمهوری اسلامی به درگاه خداوند متعال دست به دعا بردارم.

 

منبع: روزنامه جمهوری اسلامی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار