بخش پایانی/ سردار عمرانی در گفت‌و‌گو با دفاع پرس مطرح کرد؛

اهتزاز پرچم حرم امام رضا(ع) بر مناره مسجد فاو/ کلید موفقیت عملیات‌ها رمز "یا زهرا(س)" بود

همرزم سردار شهید "حسین بصیر" می‌گوید: حاج بصیر به همراه غواص‌ها و قایق‌ران‌های لشکر، پرچم را بر مناره‌های مسجد فاو به اهتزاز درآورد و 70 هزار رزمنده با این پرچم بیعت کردند و با دشمن سینه به سینه جنگیدند؛ این سند افتخار حاج بصیرهای ماست.
کد خبر: ۴۵۴۱۰
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸ - 26April 2015

اهتزاز پرچم حرم امام رضا(ع) بر مناره مسجد فاو/ کلید موفقیت عملیات‌ها رمز

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سردار "عبدالله عمرانی" از فرماندهان لشکر ویژه 25 کربلا در دوران دفاع مقدس است. او از کسانی است که در عملیاتهای بسیاری با سردار شهید "حسین بصیر" قائم مقام لشکر همراه بوده است.

در ادامه، قسمت دوم و پایانی ماحصل گفتوگوی ما با این فرمانده را میخوانید:

"حاج بصیر" زمانی که خط فاو را شکست، نیروهای غواص و قایقران را سازماندهی کرد. با لباس غواصی به جاده استراتژیک فاو – بصره آمدند و با تانکهای عراقی درگیر شدند.

لشکر گارد ریاست جمهوری بعد از 3 روز برای بازپس گیری فاو آمده بودند. نیروها نیز در ادامه عملیات به کارخانه نمک رسیده بودند.

در این زمان حاج بصیر با دست خالی و با شرایط سخت ایستادگی کرد. غذای کافی نداشتیم، روزی چهار بیسکویت تنها غذای رزمندگان بود و با بادگیر و چکمه نیز حرکت کردن مشکل بود.

بعد از بازپس گیری خرمشهر، 4 سال پیروزی نداشتیم و این پیروزی و مقاومت بخاطر فداکاری افرادی همچون حاج بصیرها بود.

پرچمی که بر مناره فاو نصب شد

شبانه با رمز یا فاطمه الزهرا(س)، 5 لشکر خط شکن و 19 لشکر پشتیبانی و 70 هزار رزمنده وارد فاو شدیم و با پرچم حرم امام رضا(ع) دفاع را آغاز کردیم.

این پرچم تنها پرچمی بود که در هشت سال جنگ تحمیلی بر دستان خط شکنان مازندران به اهتراز درآمد. حاج بصیر به همراه غواصها و قایقرانهای لشکر، پرچم را بر منارههای مسجد فاو به اهتزاز درآورند و 70 هزار رزمنده با این پرچم بیعت کردند و با دشمن سینه به سینه جنگیدند؛ این سند افتخار حاج بصیرهای ماست. 

در فاو، دشمن بعثی از سلاح شیمیایی استفاده کرد و شهدای زیادی دادیم. در آنجا جنگ سخت و پیچیدهای بود ولی پیروزی در این عملیات، تلخی این حوادث را از یادمان برد.

مهران آزاد شد

زمانی که فاو تسخیر شد، صدام به مهران حمله کرد و گفت: «مهران را با فاو تعویض میکنم.»

امام(ره) فرمودند "مهران را آزاد کنید" و رزمندگان به پیروی از سخن رهبر در خون خود غلطیدند و نگذاشتند سخن رهبرشان زمین بماند.

از ساحل فاو به ارتفاعات قلاویزان، چکه موسی و حمزه رفتیم. 13 شبانه روز در گرمای تیرماه مقاومت کردیم تا مهران آزاد شد.

حاج بصیر فرمانده تیپ و من جانشین لشکر بودم. با جانفشانی لشکر 27 محمدرسول الله(ص)، 10 سیدالشهدا(ع)، 5 نصر خراسان، 41 ثارالله(ع)، 17 علی ابن ابوطالب(ع) و 25 کربلا مهران آزاد شد.

شهادت اصغر بصیر

اصغر بصیر برادر حاج حسین در این عملیات فرمانده گردان بود. در حال پاکسازی مسیر بودیم که خط را تحویل لشکر 10 سیدالشهدا(ع) بدهیم و خودمان به منطقه خرمشهر برویم و برای عملیات کربلای 4 آماده شویم که ناگهان صدای موج انفجار و پس از آن دود غلیظی نظرمان را جلب کرد. زمانی که به منطقه حادثه رسیدیم دو نفر در حال سوختن بودند و پیکرشان قابل شناسایی نبود. حاج بصیر 20 لیتری آب را گرفت و با صلوات آتش را خاموش کرد. یکی از این شهدا اصغر بصیر بود. حاج بصیر با روحیهای قوی که داشت استخوانهای برادرش را خودش جمع کرد و یک قنداق کوچک شد.

کربلای 1 را که تثبیت کردیم با حاج بصیر به منطقه عملیاتی کربلای 4 در گمرک خرمشهر رفتیم. در آنجا یک هتل سه طبقه، یک کارخانه آرد چهار طبقه و چند منبع مخازن روغن نباتی مقر دیدهبانی ما بود. با حاج بصیر چند جزیره را فتح کردیم و وارد منطقه الزبیر شدیم. عملیات کربلای چهار 2 ساعت بعد لغو شد ولی لشکر ویژه 25 کربلا تا آخر مقاومت کرد. در کربلای 4 یک شب ماندیم و فتحی نداشتیم ولی دشمن را منهدم کردیم. این زمان هواپیماهای عراقی دعوت نامه میریختند و به نشانه اعتراض رزمندگان شعار الله اکبر، خمینی رهبر سر دادند.

پس از توقف اجرای عملیات کربلای 4، دو هفته بعد در تاریخ 19 دی 65 عملیات کربلای 5 آغاز شد. به مرز مشترک ایران و عراق یعنی پاسگاه زید و شلمچه و خین آمدیم که این منطقه 6 سال در تصرف رژیم بعث عراق بود.

جهت اجرای عملیات در بسیاری از آبهای آن منطقه به شناسایی پرداختیم و چراغهای شبنمایی را قراردادیم که در شب عملیات نیروها از آن راه بروند. این چراغها از سمت ما دیده میشد اما از سمت عراقیها دیده نمیشد. .

ما نزدیک به 200 قایق رزمندگان لشکر 25 کربلا بودیم و سه گردان با غواصهای لشکر ثارالله(ع) بودیم که خط را شکستیم و شرق کانال ماهی را تصرف کردیم. کانال ماهی 29 کیلومترطول و یک کیلومتر عرض داشت.

از پل صعب العبور پرورش ماهی عبور کردیم و وارد دشت بصره شدیم. سمت راست ما کانال زوجی و خاکریز مثلثی عملیات رمضان بود.

حاج بصیر در عملیات کربلای 5 به قرارگاه سپاه 3 عراق، قرارگاه قصرالسلام صدام آمد و آنجا را تصرف کرد. ما 23 شبانه روز در شلمچه جنگیدیم و در یک روز 114 اسیر گرفتیم. هلی کوپترهای عراقی از بصره بلند میشدند. شهر بصره در دود، گرد و غبار پنهان شده بود.

11 لشکر و 6 هلیکوپتر در بصره بودند و اعلام میکردند که تسلیم شوید در غیر این صورت شیمیایی میزنیم.

ایمان رزمندگان در مقابل گلولههای دشمن

ما ایمان، نماز، بسیج و چفیه داشتیم و دشمنان ما تانک، گلوله، تکنولوژیهای پیشرفته نظامی و پشتیبانی داشتند.

پشتیبانی مردم، توکل بر خداوند، امدادهای غیبی و ایمان راسخمان باعث شد که در جنگ با دست خالی پیروز شویم. این دعاها و ایمانها بود که ما از کانال ماهی، کانال زوجی، میدان مین 1200 متری و سیمهای خاردار و اروند وحشی عبور کنیم.

کلید موفقیت عملیاتها، رمز "یا زهرا(س)" بود

عملیاتهای فتح المبین، والفجر8، کربلای 5 با رمز یا فاطمه الزهرا(س) به پیروزی رسید. ما نیروی پیاده بودیم و امکانات توپخانه، زرهی، پوشش هوایی همچون عراق نداشتیم.

سرنوشت جنگ ما را دو منطقه مشخص کرد؛ یکی در کارخانه نمک در فاو و یکی هم سرزمین شلمچه. این دو نقطه از حساس ترین نقاط در زمان جنگ بود.

ما دو معجزه داشتیم یکی معجزه عبور از اروند رود و دیگری پیروزی در شلمچه، که با امکانات کامل دشمن مقابله کردیم. آنها تانک و نفربر و بمبهای شیمیایی و کماندو داشتند.

در شلمچه یک سنگر داشتیم که شهدا را جمع میکردیم آن سنگر موشک خورد و منفجر شد و رودی از خون جاری شد. این صحنه برای ما بسیار دردناک بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار