فتح خرمشهر، فتح خون/ فرمانده پیشکسوت یگان‌های رزم خراسان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

نخستین فرمانده تیپ امام رضا (ع)، شهید فتح خرمشهر است

سردار شاملو گفت: شهادت یک فرمانده تیپ از یگان‌های رزم خراسان آن هم در زمانی که تنها سه روز تا تحقق هدف مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر باقی مانده بود، نشان از مشارکت فعال رزمندگان خراسانی در مراحل مختلف این عملیات دارد.
کد خبر: ۴۵۷۵۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ - 21May 2021

سردار «عباس شاملو» فرمانده پیشکسوت یگان‌های رزم خراسان در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد، به مناسبت فرارسیدن سالروز شهادت سردار شهید محمدمهدی خادم‌الشریعه، فرمانده تیپ 21 امام رضا (ع) اظهار داشت: در آغاز جنگ تحمیلی، پس از سازماندهی یگانی نیروها و نفرات، تعداد بسیار زیادی گردان مشتمل بر رزمندگانی از سراسر کشور تشکیل شده بود و فقط بالغ بر 500 گردان در سپاه پاسداران تشکیل شده بود.

وی افزود: در آن دوران هنوز ستاد فرماندهی وحدت آفرینی همچون قرارگاه خاتم الانبیاء امروزی وجود نداشت و فقط قرارگاه کربلا را به فرماندهی سردار «احمد غلامپور» در اختیار داشتیم که آن هم به صورت گردانی اداره می‌شد؛ به این معنا که چون در آن ایام، هنوز مفهومی از تیپ یا لشکر به معنای مرسوم تاکتیکی آن وجود نداشت، عملیات‌ها بر پایه استعداد رزمی و توان جنگی همین گردان های متکثر و پرشمار طرح ریزی و اجرا می‌شد.

فرمانده پیشکسوت یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس خاطرنشان کرد: با این تفاسیر، فرماندهی و مدیریت این تعداد از گردان بسیار سخت می‌شد و کار به جایی رسیده بود که تقریباً امکان تشکیل یک گردان مستقل متشکل از فرماندهان گردان‎ها وجود داشت.

وی ادامه داد: گرچه عملیات‌های موفق و بزرگی همچون عملیات ثامن الائمه، طریق القدس و فتح المبین در همین ایام اجرا شد اما ستاد فرماندهی جنگ مصمم بود تا بر سرعت بازپس گیری مناطق اشغال‎شده و اجرای عملیات‌های تهاجمی بیفزاید تا بعثی‌ها هرچه زودتر وادار به عقب نشینی شوند و نیروهای ما بتوانند در مرزهای بین المللی با دشمن پنجه در پنجه شوند.

شاملو تصریح کرد: به این صورت بود که تدبیر شورای فرماندهی مبنی بر تأسیس تیپ‌ها به استان‌های مختلف ابلاغ شد و بر این مبنا، خراسان بزرگ مأموریت یافت تا رزمندگان خراسانی را در قالب دو تیپ امام رضا (ع) و جواد الائمه (ع) سازماندهی کند. من در زمانی که مأمور به تشکیل تیپ جواد الائمه (ع) شدم، اساساً در جبهه‌های غرب بودم و به این خاطر خود را به چزابه رساندم. همان هنگام هم بود که متوجه شدم، برادر بزرگوارم محمد آقای خادم الشریعه مأمور به فرماندهی تیپ امام رضا (ع) شده است.

خدامحوری در زندگی، مهم‌ترین ویژگی سیره شهید خادم الشریعه بود

وی با بیان اینکه شهید خادم الشریعه نخستین فرمانده تیپ  21 امام رضا (ع) بود، تأکید کرد: شهادت یک فرمانده تیپ از یگان‌های رزم خراسان آن هم در زمانی که تنها سه روز تا تحقق هدف مرحله چهارم عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر باقی مانده بود، نشان از مشارکت فعال رزمندگان خراسانی در مراحل مختلف این عملیات دارد؛ زیرا بر همان مبنایی که گفته شد، زمان اندکی از ابلاغیه تأسیس تیپ‌ها می‌گذشت و فرماندهان تیپ‌ها، حقیقتاً شاخص‌ترین چهره‌ها و ممتازترین افراد در جبهه رزمندگان ایرانی بودند.

فرمانده پیشکسوت یگان‌های رزم خراسان، کارنامه فرماندهی شهید خادم الشریعه را درخشان توصیف کرد و گفت: همین امر که شهادت یک نفر، مصداق اکمل و اتمّی در بیان حماسه آفرینی‎های رزمندگان یک خطه و مشت نمونه خروار این موضوع باشد، نشان می‌دهد که این فرد چقدر ممتاز و یکتا بوده است.

وی ابراز داشت: به نظر من، ممتازترین ویژگی شهید خادم الشریعه، تلفیق کردن آموزه‌های دینی و اخلاقی با امورات زندگی بود. هرکس که با این شهید بزرگوار معاشرت داشت، به روشنی درک می‌کرد که هیچ زمانی نیست که برادر خادم الشریعه به یاد خدا نباشد و هیچ کاری نیست که در آن، رضای الهی را در نظر نگیرد. از این نظر، حضور این شهید عالی‌قدر در مسئولیت فرماندهی تیپ، موضوعی بسیار بجا بود ولذا حقیقتاً کارنامه عملکرد این شهید درخشان و سرشار از آموزه‌های اخلاقی و معرفتی است.

شاملو متذکر شد: حجت الاسلام صفایی به عنوان اولین فرمانده سپاه خراسان با درنظر گرفتن شرایط و مقتضیات زمان و مکان تصمیم گرفت تا شهید خادم الشریعه را به عنوان فرمانده تیپ امام رضا (ع) معرفی و منصوب کند و اساساً حضور افراد سرشناسی همچون شهید بابارستمی در تاریخ انقلاب به ما نشان داده است که حجت الاسلام صفایی در تشخیص استعدادهای ممتاز توانایی و مهارت خاصی داشته است.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: در سال‌های اخیر، هر زمان که شبهه‌ای در خصوص یکی از مسائل مرتبط با دفاع مقدس مطرح شده، در انتهای آن غرض ورزی و خبث طینت فردی مشهود بوده است. باید از هواهای نفسانی استغفار کرد، به سیره شهدا متوسل شد و با تمسک به آموزه‌ها و معارف دفاع مقدس، از خداوند متعال مسئلت نمود که عاقبت همه ما همچون شهیدان والامقام ختم به خیر باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها