یادداشت/

ارزش علم در اسلام

اسلام فراگرفتن علوم مختلف بر هر مرد و زن مسلمان را تکلیف و فریضه دانسته و در طلب آن زمان و مکان را محدود نمی‌داند.
کد خبر: ۴۵۷۵۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰ - 21May 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس - حاج علی‌اکبر کاظمینی؛ اسلام در فراگرفتن علوم مختلف بر هر مرد و زن مسلمان  آن را تکلیف و فریضه دانسته و در طلب آن زمان و مکان محدود نیست.

به طوری که زمان را از بدو تولد تا بدرود حیات می‌داند، چون هر نوزادی اول عضوی که بعد از قلبش به کار می‌افتد گوش است و آخرین عضوی هم که از کار می‌افتد گوش است. به همین جهت سفارش شده در گوش راست اذان و در گوش چپ اقامه گفته شود و بعد از وفات تلقین خوانده می‌شود که هر کدام به موقع اثرگذار است.

انسان می‌تواند با تلاش و کوشش به درجات عالی علوم مختلف دست یافته و بشریت را بهره‌مند سازد. عالم دینی در نشر احکام دین و هدایت انسان‌ها می‌توانند موثر و باعث موفقیت در امورات دینی اشخاص باشد. دانشمندانی که به مقامات عالی علوم رسیده‌اند در اثر اکتشافات و اختراعات خود خدماتی شایان و ارزنده جهت ادامه حیات انسان‌ها و رفاه حال عمومی ارائه داده‌اند.

از جمله اختراع برق توسط «ادیسون» که در تعریف آن به همین جمله بسنده می‌شود «آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است» و همچنین است در علوم پزشکی و سایر علوم. لذا به دلایل فوق است که اسلام فراگرفتن علم را تکلیف و فریضه دانسته.

حکایت ذیل درباره دانش‌آموزان یزد است: همانطور که همگی مستحضر هستیم دانشجویان یزدی حدود ۲۰ سال متوالی می‌باشد که در اثر توجه اداره آموزش و پرورش، معلمین و دبیران برجسته و تلاش و کوشش و زحمت خود رتبه اول کنکور در رشته‌های مختلف را در کشور کسب کرده که تحسین برانگیز و حائز اهمیت و باعث افتخار یزد و اداره آموزش و پرورش و دانش‌آموزان و معلمان مربوطه می‌باشد.

یزد در هر زمان دارای معلمین و دبیران باسواد، دلسوز و دانشجویان نخبه بوده است به امید آنکه دانش آموزان عزیز یزدی کمافی‌السابق در کسب علوم زیر نظر مربیان کوشا و با جدیت خود همچنان موفق و سرآمد و در نتیجه فردی مفید در رشته‌های مختلف برای جامعه خود باشند.

دانش طلب و بزرگی آموز/ تا به نگرند روزت از روز

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار