قاری ممتاز قرآن کریم در گفت‌وگو با دفاع‌پرس روایت کرد؛

ماجرای آخرین تلاوت استاد «حسن دانش» قبل شهادت در فاجعه منا

«مهدی احمدی» گفت: شهید «حسن دانش» با کمال تواضع و ازخودگذشتگی، با چمدان بسته و به‌همراه خانواده خود، تلاوت را در مسجد «قدس» شهر «تفت» انجام داده و سپس مستقیم به فرودگاه عزیمت کرد که این تلاوت، آخرین تلاوت رسمی استاد در خاک ایران است.
کد خبر: ۴۵۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۳۹ - 30May 2021

«مهدی احمدی» مسئول گروه تواشیح «کوثر»، در حاشیه برگزاری اولین جشنواره هنر قرآنی دانش، در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در یزد، اظهار داشت: هنر «تواشیح» از هنر‌های آوایی اصیل، باسابقه، جذاب و پویای جهان اسلام است که همواره در مسیر تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن و عترت نقش مهمی ایفا کرده است.

وی افزود: در دنیایی که سرشار از انواع موسیقی‌های کذایی و به دور از مباحث ارزشی و بعضاً آکنده با مسائل ضد اخلاقی است، نسل جوان ما می‌تواند ضمن آشنایی با این هنر جذاب، مسیر خود را از آلودگی، به‌سوی ضد ارزش‌ها جدا کند؛ بر همین اساس، گروه تواشیح «کوثر» حدود هفت سال پیش با هدف جذب استعداد‌های آوایی به‌سمت هنر تلاوت قرآن و ایجاد حس رفاقت، همکاری و ایجاد روحیه جمعی، تشکیلاتی از یک سو و رشد فنی، ایجاد انگیزه و رقابت سالم بین نوجوانان قرآنی از سویی دیگر، تشکیل شد که با عنایت خداوند و اهل بیت (ع) تا حدود زیادی در نیل به این اهداف موفق بوده است.

مسئول گروه تواشیح «کوثر» با بیان اینکه هدف از ایجاد این گروه صرفاً پرداختن به موضوع تواشیح نیست، ابراز داشت: راه موفقیت افراد در این گروه، کار جمعی بوده و گروه تواشیح بستری جهت رشد همگون و مضاعف نوجوانان قرآنی است؛ البته معتقدم اثرات و برکات زیادی در کار گروهی مترتب است.

«احمدی» در خصوص موفقیت‌های گروه تواشیح «کوثر»، گفت: این گروه در  ۲ سال سابقه حضور خود در مسابقات کشوری، ابتدا رتبه هفتم و  همچنین در سال ۱۳۹۹ به لطف خداوند باری‌تعالی، رتبه نخست کشوری را از آن خود کرده است.

ماجرای آخرین تلاوت استاد «حسن دانش» قبل شهادت در فاجعه منا

گروه تواشیح کوثر

نغمات دینی معروف، ناخودآگاه مردم را به‌سمت حس معنوی سوق می‌دهند

این قاری برجسته قرآن کریم، مهم‌ترین مؤلفه در هنر تواشیح را شعر و محتوای تاثیرگذار، ملودی و چینش لحنی مطابق با این محتوا دانست و گفت: البته نمی‌توان از اجرای ممتاز و صدا‌های فاخر در تاثیر این ملودی و محتوا غافل شد. نمونه بارز و شاهد عینی این موضوع کار فاخر «اسماء‌الحسنی» بوده که هرچه توسط گروه‌های مختلف بازخوانی شده و هرچند این بازخوانی‌ها کیفیت ضبط بهتری نیز داشته است، ولی هرگز نتوانسته جای نسخه اصلی آن را بگیرد.

«احمدی» با بیان اینکه شنیدن نغمات دینی معروف، ناخودآگاه مردم را به سمت فضا و حس معنوی سوق می‌دهند، اظهار داشت: این معجزه موسیقی عجین‌شده با محتوا‌های دینی است؛ لیکن افزایش آگاهی برخی مربیان و مدیران یا خانواده‌ها از کم و کیف این هنر، حمایت مالی و تولید کار‌های نسبتاً آسان و قابل اجرا متناسب با صدای دانش آموزان و ارسال این کار‌ها به‌عنوان الگو در مدارس، تربیت نیرو‌های متخصص در امر رهبری گروه، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات با هدایا و جذابیت خوب، برگزاری اردو‌های چندمنظوره تفریحی - تبلیغی فنی و استفاده از فرصت اجتماع دانش‌آموزان در نماز‌های جماعت و صبح‌گاه برای اشاعه این هنر، می‌تواند مؤثر واقع شود.

آخرین تلاوت رسمی استاد «حسن دانش» پیش از شهادت در فاجعه منا

این قاری برجسته قرآن کریم در خصوص نحوه آشنایی با شهید «حسن دانش»، بیان داشت: سابقه آشنایی بنده با استاد شهید حاج «حسن دانش» به‌همراهی من با یکی از دوستانی که در قالب تمرین گروه تواشیح در یزد شرکت می‌کرد، برمی‌گردد که آن‌روز شهید «دانش» برای بررسی فنی آن گروه دعوت شده بودند و من آن‌جا سوره «انعام» استاد «شحات» را محضر وی تلاوت کردم و او من را به تقلید از استاد «منشاوی» توصیه کرد.

ماجرای آخرین تلاوت استاد «حسن دانش» قبل شهادت در فاجعه منا

قاری شهید «حسن دانش»

وی با اشاره به خاطره‌ای جذاب از تواضع شهید «حسن دانش»، تصریح کرد: وی در سه سال آخر عمر خود، در شهرستان «تفت» جلسه آموزشی تشکیل داده و ما نیز در محضر او افتخار شاگردی داشتیم؛ اما آخرین دیدار ما مربوط به دعوت از وی در شب عزیمت به سفر حج برای تلاوت در یادواره شهدای شهرستان «تفت» بود که در زمان دعوت، از تلاقی تاریخ اعزام وی با مراسم خبر نداشتم؛ اما وی با کمال تواضع و ازخودگذشتگی، با چمدان بسته و به‌همراه خانواده خود، تلاوت را در مسجد «قدس» شهر «تفت» انجام داده و سپس مستقیم به فرودگاه عزیمت کرد که این تلاوت، آخرین تلاوت رسمی استاد در خاک ایران است؛ البته در آخرین لحظه بدرقه، من پس از خداحافظی جمعی مجدداً نزدیک اتومبیل وی شدم و التماس دعای مخصوص گفتم که او با لبخند سه‌بار فرمود: «حتماً حتماً حتماً».

کسب مقام نخست کشوری در مسابقات دانش‌آموزی توسط گروه تواشیح «کوثر»

وی با بیان اینکه در دوران دانش‌آموزی در شهرستان «تفت» از محضر اساتیدی چون «فیضی‌نیا»، «محمدعلی حق‌جو»، «سید رضا فلاح»، «محمدصادق مهدیان» و «مجید فیضی» استفاده کرده‌ام، گقت: در دوران دانشجویی هم از محضر اساتید معظمی همچون «شاهمیوه» و «حق‌شناس» در اصفهان بهره بردم و پس از دوران تحصیل در یزد، کار را با استاد «کاظمی»، «مختاری» و علی‌الخصوص شهید «حسن دانش» ادامه داده و از محضر این بزرگواران کسب فیض کردم.

ماجرای آخرین تلاوت استاد «حسن دانش» قبل شهادت در فاجعه منا

«مهدی احمدی» مسئول گروه تواشیح «کوثر»

«احمدی» پیرامون موفقیت‌های خود در عرصه مسابقات قرآنی، ابراز داشت: دارای ۲ رتبه اول کشوری در تواشیح دانشجویان، رتبه سوم ترتیل دانشجویان علوم پزشکی کشور، رتبه پنج استان در رشته قرائت تحقیق سازمان اوقاف، گواهی‌نامه تربیت مربی روخوانی روانخوانی و صوت و لحن و همچنین مدرک داوری صوت و تجوید از دارالقرآن الکریم و مدرسان درجه سه از شورای عالی قرآن را کسب کرده و اکنون در مراحل آخر اخذ مدرک درجه ۲ مدرسان گرایش تنغیم از شورای عالی قرآن هستم.

وی افزود: البته سابقه فعالیت من در گروه تواشیح «بصائر» تفت به سال ۱۳۸۸ باز می‌گردد و در گروه‌های بنیاد شهید تفت و «شمیم وصال» یزد نیز عضویت داشته‌ام؛ ضمن اینکه در قالب گروه تواشیح دانشجویی دانشجویان علوم پزشکی اصفهان نیز ۲ سال پیاپی به‌عنوان سرپرست، مقام نخست کشوری را کسب کردم. 

این قاری ممتاز قرآن کریم با اشاره به فعالیت‌های فعلی خود در عرصه قرآن کریم، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۲ تاکنون به مربی‌گری و هدایت گروه تواشیح نوجوانان «کوثر» متشکل از حدود ۲۵ نفر از نوجوانان قاری شهر «تفت» پرداخته‌ام که به لطف خدا توانستیم با این گروه مقام نخست کشور در مسابقات دانش‌آموزی را توسط منتخبی از بین این نوجوانان، کسب کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار