ریابکوف:

توافق هسته‌ای با ایران قابل دستیابی است

معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت، هر چند نمی‌توان از قبل مطمئن بود، اما توافق هسته‌ای با ایران قابل دستیابی است.
کد خبر: ۴۶۳۷۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۳ - 25June 2021

توافق هسته‌ای با ایران قابل دستیابی استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه روز جمعه گفت که توافق هسته‌ای با ایران قابل دستیابی است.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش ساعتی پیش از احتمال زیاد موفق بودن دور هفتم مذاکرات احیای برجام خبر داد.

وی در پیامی در صفحه خود در توییتر نوشت: «به نظر می‌رسد احتمال موفق بودن دور هفتم گفتگو‌های وین درباره برجام زیاد باشد، اما هیچ وقت از قبل نمی‌توان مطمئن بود».

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین در ادامه این پیام نوشت: «هدف مذاکره کنندگان انجام وظایف خود بدون تأخیر است. با این حال کیفیت سند نتیجه در درجه اول قرار دارد».

دور ششم مذاکرات وین به منظور احیای برجام که روز شنبه ۲۲ خرداد ماه با برگزاری نشست کمیسیون مشترک برجام در وین آغاز شد، در حالی به پایان رسیده که «سید عباس عراقچی» معاون وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته تهران بدون رسیدن به خواسته‌های کلیدی خودش قطعاً توافق نخواهد کرد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بار‌ها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند، اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این توافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

ترامپ بعد از خروج از برجام، علاوه بر بازگرداندن تحریم‌هایی که ذیل این توافق علیه ایران رفع شده بودند، تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد.

شبکه خبری «پرس‌تی‌وی» هم روز دوشنبه به نقل از منابع آگاه گزارش داده بود آمریکا از اصرار بر عدم انجام تعهداتش برای بازگشت به برجام دست برنمی‌دارد.

بنا بر اطلاعات منابع نزدیک به مذاکرات وین، دولت آمریکا هنوز حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است.

این در حالی است که طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ تحریم‌های تسلیحاتی ایران سال گذشته برداشته شد؛ اما دولت ترامپ مجددا همان تحریم‌ها را با یک دستور اجرایی باز گرداند.

همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم‌های نفتی، بانکی، حمل و نقل و... را به گونه‌ای که نیاز به تمدید‌های دوره‌ای نداشته باشد، نپذیرفته است. بنا بر اطلاعاتی که پرس تی وی کسب کرده است، آنچه آمریکا مطرح کرده، صرفا تعلیق و توقف موقت ۱۲۰ روزه و یا ۱۸۰ روزه تحریم‌های نفتی، بانکی و... است؛ به گونه‌ای که پس از سپری شدن این دوره زمانی، مجددا ایران برای ادامه فعالیت‌های خود نیازمند اخذ موافقت رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.

روز سه‌شنبه نیز پایگاه خبری-تحلیلی «پولیتیکو» نوشت مقام‌های آمریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن» حاضر به رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» علیه ایران نیست، زیرا معتقد است که بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند. این در حالی است که ایران بار‌ها تاکید کرده برای بازگشت به تعهدات برجامی، تمام تحریم‌های آمریکا باید لغو شود.

این در حالی است که پایگاه خبری «بلومبرگ» بامداد پنجشنبه به نقل از یک مقام ارشد دولتی آمریکا گزارش داد به‌محض آماده‌شدن سران تهران، مذاکره‌کنندگان آمریکایی نیز آماده هستند تا برای دور هفتم گفتگو‌های غیرمستقیم با ایران به وین برگردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار