روحانی در دیدار وزیر خارجه مجارستان:

فعالیت هسته‌ای ایران در مسیر صلح‌آمیز ادامه خواهد داشت/فعالیت‌های هسته‌ای در مسیر صلح‌آمیز ادامه خواهد یافت

رئیس‌جمهور کشورمان گفت: تاکنون پیشرفت‌های خوبی در مذاکرات هسته‌ای بین دوطرف به وجود آمده و اگر اراده جدی در طرف مقابل وجود داشته باشد، می‌توانیم در زمان تعیین شده به توافق نهایی برسیم.
کد خبر: ۴۶۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹ - 18May 2015

فعالیت هسته‌ای ایران در مسیر صلح‌آمیز ادامه خواهد داشت/فعالیت‌های هسته‌ای در مسیر صلح‌آمیز ادامه خواهد یافت

به گزارش گروه اخبار داخلی " دفاع پرس "، به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حجتالاسلام حسن روحانی رئیسجمهور کشورمان امروز دوشنبه در دیدار پیتر سییارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان، اظهارداشت: ایران همانطور که ثابت کرده شفاف است و با اراده قوی در گفتوگو حاضر شده است، فعالیت ایران تحت نظر آژانس بینالمللی انرژی اتمی است و فعالیتهای هستهای در مسیر صلحآمیز نیز ادامه خواهد یافت.

رئیسجمهور با بیان اینکه راهحل فشار و تحریم را محکوم کرده، غیرقابل قبول و بینتیجه میدانیم، ادامه داد: تاکنون پیشرفتهای خوبی در مذاکرات هستهای بین دوطرف به وجود آمده و اگر اراده جدی در طرف مقابل وجود داشته باشد، میتوانیم در زمان تعیین شده به توافق نهایی برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به معضل افراطیگری و خشونت در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: برای مبارزه با تروریسم باید همه کشورها قانع شوند که تروریسم به نفع کسی نیست. آنهایی که از گروههای تروریستی به عنوان ابزار برای رسیدن به اهدافشان استفاده میکنند، اکنون باید بدانند این راه اشتباه است. زیرا در 15الی 16 سال گذشته هر کشوری که گروهی تروریستی را تأسیس و تقویت کرد در نهایت همان گروه، گریبان خودش را گرفت.

روحانی با تأکید بر اینکه جان انسانها و بیگناهان فراتر از ملیت و اعتقادات مذهبی است، به تعبیر قرآن مجید در این خصوص که کشتن انسان بیگناه مساوی با کشتن همه انسانهاست، اشاره کرد و گفت: در مسأله تروریسم همه کشورها باید به این نقطه برسند که جان انسانها، دارای ارزش و حرمت یکسان است.

رئیسجمهور افزود: برای از بین بردن تروریسم در کل جهان و منطقه باید همه کشورها دست به دست یکدیگر بدهند و با شناسایی ریشههای تروریسم، آن را بخشکانند. در مقام عمل نیز راهی جز هماهنگی با دولت و مرکزیت یک کشور برای ورود به صحنه کارزار علیه تروریسم وجود ندارد و ما از فعالیت کشورهای اروپایی و بویژه مجارستان در این مسیر استقبال میکنیم.

وی در ادامه به موضوع یمن و تجاوز نظامی بر خلاف مقررات بینالمللی به این کشور اشاره کرد و گفت: امروز عده بیشماری از انسانهای بیگناه در یمن خانه و زندگی خود را از دست دادهاند، مصیبتهای فراوانی را به خاطر بمبارانها به دوش میکشند و خسته و مجروح و درمانده نیازمند کمک جامعه جهانی هستند، حمایت نوعدوستانه از این انسانها اهمیت به سزایی دارد و امیدواریم با همکاری هم بتوانیم آتش جنگ در یمن را برای همیشه خاموش کنیم.

روحانی به سابقه مناسبات دوستانه دو کشور در سده اخیر اشاره کرد و با تأکید بر وجود ظرفیتهای فراوان برای توسعه مناسبات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقاء همکاریهای فیمابین در همه عرصهها را یادآور شد.

رئیسجمهور با بیان اینکه ایران در منطقه مهم خاورمیانه، خلیج فارس و دنیای اسلام و مجارستان در اروپای مرکزی و شرقی، دو کشور تأثیرگذار میباشند، گفت: ظرفیتهای موجود علاوه بر ارتقاء روابط دو کشور میتواند این دو حوزه جغرافیایی را به یکدیگر نزدیک کند. ما همچنین خواهان افزایش تحقیقات دانشگاهی و گردشگری و بالا بردن سطح آشنایی دو ملت از یکدیگر هستیم.

پیتر سییارتو وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان با اشاره به تحولات منطقه مهم خاورمیانه و تأثیر آن بر کل اروپا، گفت: منافع مشترکی میان ایران و کل اروپا وجود دارد و معتقدیم بدون حضور ایران هیچ راهحل پایداری برای مشکلات خاورمیانه وجود ندارد.

وی با ابراز نگرانی از فعالیتهای گروه تروریستی داعش، افزود: بوداپست بر رایزنیهای میان قومیتها و مذاهب استقبال میکند و قدردان تلاشهای رییس جمهوری ایران بخاطر تسهیل گفتگوی بین ادیان است.

سییارتو با اعلام استقبال از آتش بس در یمن گفت: ما هیچگاه با زبان سلاح موافق نبودهایم و خواستار راه حل صلح آمیز برای این منطقه هستیم.

وزیر امور خارجه و تجارت مجارستان همچنین با بیان اینکه باید به تمامیت ارضی و استقلال کشورها در خاورمیانه احترام گذاشت، ادامه داد: جان همه انسانها با یکدیگر برابر است و معتقدیم مبارزه با تروریسم از مشترکات میان مسلمانان و مسیحیان است و باید گروههای تروریستی را متوقف کنیم.

پیتر سییارتو سپس به تهیه پیشنویس 4 توافقنامه میان ایران و مجارستان که منجر به توسعه همکاریهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خواهد شد، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 2 هزار دانشجوی ایرانی در مجارستان مشغول تحصیل هستند و بوداپست از افزایش این تعداد دانشجو حمایت میکند.

وی گفت: با توجه به اینکه ایران از لحاظ میراث فرهنگی و تاریخی جزو ده کشور برتر جهان است، نمایشگاهی با عنوان «گنج ایران» برگزار کردیم و امیدواریم تعداد گردشگران دو کشور هر روز افزایش یابد.

وزیر خارجه مجارستان همچنین با بیان اینکه حضور ایران در مذاکرات با کشورهای 3+3 ثابت می کند که ایران طرفدار رایزنی و مذاکره است، گفت: موافق مذاکرات و رایزنی ها هستیم و امیدواریم تا پایان فرصت تعیین شده طرفین به توافق نهایی دست یابند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها