کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد؛

تمایل عربستان برای حل اختلافات با ایران به دلیل قرار گرفتن در انزوای سیاسی

هانی‌زاده گفت: تمایل عربستان برای حل اختلافات خودش با ایران، ناشی از انزوای سیاسی و اختلافی که بین ریاض و واشنگتن به وجود آمده، است.
کد خبر: ۴۶۹۵۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۳ - 01August 2021

تمایل عربستان برای حل اختلافات با ایران به دلیل قرار گرفتن در انزوای سیاسی

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی اظهار داشت: دو تیم سیاسی از جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی در بغداد با وساطت دولت عراق، از سه ماه گذشته، مشغول مذاکره هستند. سرفصل‌ها و موضوعاتی در رابطه با روابط دوجانبه، مسئله محور مقاومت، جنگ یمن و وضعیت سوریه، عراق و افغانستان در مدار بحث دو هیئت ایرانی و صعودی قرار دارد.  

 کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه هنوز خروجی قابل قبولی از این مذاکرات به دلیل وجود برخی موانع از جمله مسئله پایان دادن به جنگ یمن، به دست نیامده است، اضافه کرد: به همین دلیل اگر اختلافات ایران و عربستان به پایان برسد، طبیعتاً تأثیر خودش را بر بسیاری از رخداد‌های منطقه خواهد گذاشت.

هانی‌زاده با تأکید بر اینکه عربستان در طول سال‌های گذشته یک شیوه تهاجمی در برابر ایران و محور مقاومت اتخاذ و نقش تخریبی ایفا کرده است، افزود: به همین دلیل بعد از تغییراتی که در کاخ سفید رخ داد و نگرش منفی «بایدن» نسبت به حاکمیت عربستان، این کشور احساس می‌کند که باید یک حاشیه منطقه‌ای امنی برای خود ایجاد کند و برای اینکه بتواند این حاشیه امنی را ایجاد کند، باید اختلافات خودش را با ایران حل کند.

وی ابراز داشت: بنابراین تمایل عربستان برای حل کردن اختلافات خودش با ایران، ناشی از انزوای سیاسی و اختلافی که بین ریاض و واشنگتن به وجود آمده، است. به همین دلیل الان این مذاکرات ادامه دارد و ممکن است که به یک خروجی قابل قبولی برسد و تأثیر خودش را بر جنگ یمن، بحران سوریه، وضعیت عراق و حتی افغانستان بگذارد.

 کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: همچنین این گفت‌وگو‌ها راهی در برابر ایران ایجاد می‌کند که بتواند با سایر کشور‌های عرب منطقه هم مراودات سیاسی خودش را به یک نقطه قابل قبولی برساند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها