کارشناس مسائل افغانستان:

مقاومت‌های مردمی سد پیشروی طالبان شده است

نوروزی گفت: هنوز هم در مناطقی که جنبش مقاومت و نیرو‌های مردمی در برابر طالبان حضور دارند، جلوی پیشروی طالبان را گرفته‌اند.
کد خبر: ۴۷۱۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸ - 14August 2021

مقاومت‌های مردمی سد پیشروی طالبان شده است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مجتبی نوروزی» کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگویی با اشاره به پیشروی مجدد طالبان در افغانستان در روز‌های اخیر پس از یک دوره وقفه، اظهار داشت: به نظر می‌رسد علت آن وقفه دو موضوع اساسی بود؛ اول اینکه به نظر می‌رسید نیرو‌هایی که طالبان در آن مقطع در میدان داشت، توان ادامه مبارزه و توسعه جغرافیای جنگ را نداشتند و به همان میزانی که تصرف کرده بودند و یا حتی کمتر از آن دارای نیروی عملیاتی و میدانی در میدان جنگ بودند.

کارشناس مسائل افغانستان با بیان اینکه مشخص است که امروز یک نیروی تازه نفسی به آن‌ها اضافه‌شده و همچنین برخی خبر‌ها حاکی از آن است که پیمان‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که سایر جریانات افراط‌گرا هم به نام طالبان وارد میدان شده‌اند، اضافه کرد: این را هم در آن مناطق تسخیر شده می‌بینیم که جریاناتی جزئی از طالبان نیستند امروز به یک هماهنگی تاکتیکی با طالبان رسیدند و وارد عملیات شدند. مثل عملیاتی که در نیم روز اتفاق افتاد مانند عملیات جیش‌الظلم، وارد عرصه شده و بخش مهمی از نبرد در زرنج را مدیریت می‌کردند.

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل ادامه داد: در شمال افغانستان جنبش اسلامی ازبکستان، انصارالله تاجیکستان و نیرو‌هایی که به‌طور مشخص از پاکستان وارد افغانستان می‌شود و در حال جنگ به نام و تحت پرچم طالبان، به نظر می‌رسد که دوباره جریان جنگ را عوض کردند.

وی دلیل دیگر برای توقف طالبان در پیشروی را شکل‌گیری مقاومت‌های مردمی دانست و عنوان کرد: این عامل در مقطع اولیه موجی را برای مقابله با طالبان ایجاد کرد که توانست سرعت پیشروی طالبان را کُند کند. هنوز هم در مناطقی که جنبش مقاومت و نیرو‌های مردمی در برابر طالبان حضور دارند، به تعبیری جلوی پیشروی طالبان را سد کردند. موضوعی که در هرات، مزارشریف یا مناطق دیگری که جنبش‌های مردمی اصیل در آنجا شکل گرفتند و مردم هم از رهبران جهادی حمایت کردند، اتفاق افتاد.

نوروزی با بیان اینکه متأسفانه حمایت‌های لازم به دلایل مختلف از این جنبش‌ها صورت نگرفت، تصریح کرد: اول اینکه آمریکایی‌ها ظاهراً روی خوشی برای حمایت از جنبش‌های مقاومت مردمی نشان ندادند. به دلیل اینکه آن‌ها در ۲۰ سال گذشته همه تلاش خود را کرده بودند که رهبران جهادی را منزوی کند و آن‌ها را از فضا گردونه تأثیرگذاری سیاسی و اجتماعی دور کنند.

کارشناس مسائل افغانستان ادامه داد: این فضا مجدداً همه آورده‌های آن‌ها را به باد می‌دهد. به همین دلیل فشار روی دولت بوده که نیرو‌های مردمی حمایت نشوند. حتی در مجلس نمایندگان و درون دولت برخی جریانات با عنوان اینکه این کار ریشه‌سازی دوباره در افغانستان است، آن را تقبیح کردند و جلوی حمایت از آن را گرفتند.

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل اضافه کرد: البته روز دوشنبه مجدد در دیدار اشرف غنی با رهبران عالی‌رتبه سیاسی افغانستان، تأکید شد که این نیرو‌های مردمی باید حمایت شوند؛ اگر حمایت واقعی صورت بگیرد حتماً جلوی پیشروی طالبان گرفته خواهد شد.

نوروزی با اشاره به اینکه نیرو‌های طالبان برخی از مناطق افغانستان را بدون درگیری تصرف می‌کنند، تصریح کرد: این که مناطقی بدون درگیری در اختیار طالبان قرار می‌گیرد، خیلی در مورد شهر‌های بزرگ صدق نمی‌کند و جایی نداریم که مرکز ولایت باشد و بدون درگیری در اختیار طالبان قرار گرفته باشد.

وی با بیان اینکه این موضوع تحت تأثیر چند عامل قرار دارد، گفت: اول روایتگری است که طالبان طی این سال‌ها انجام دادند و تلاش کردند که این روایت را جا بیندازند که نیرو‌های امنیتی افغانستان فاقد پشتوانه هستند و به‌دروغ تلاش کردند که خودشان را پیروز میدان معرفی کنند.

 کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: آن‌ها همچنین تلاش کردند با استفاده از ساختار‌های سنتی محلی در مناطق مختلف افغانستان و پادرمیانی ریش‌سفیدان و برخی روحانیونی که وابستگی‌های خاص به برخی کشور‌های عربی داشتند، مانع شکل‌گیری مقاومت مردمی شده و با اظهار نظر‌ها و فتوا‌هایی که صادر کردند مانع تجهیز و تسلیح مقاومت مردمی شدند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار