کارشناس حوزه دینی:

در دهه محرم باید رفتار، گفتار و کرداری به مراتب بهتر داشته باشیم

حجت‌الاسلام آخوندپور با تاکید بر اینکه ایثار را باید از محرم آموخت گفت: بعد از عزاداری سیدالشهدا (ع) باید فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی در جامعه بیشتر شود.
کد خبر: ۴۷۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۴ - 14August 2021

در دهه محرم باید رفتار و گفتار و کرداری به مراتب بهتر داشته باشیم

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حسن آخوندپور» کارشناس حوزه دینی در گفت‌وگویی با اشاره به درس‌های عاشورا، اظهار داشت: براساس رخداد‌های قبل از واقعه عاشورا دریافت می‌کنیم، وجود یاران اباعبدالله (ع) غیر از افرادی بودند که در لشکر کفر حضور داشتند، به‌عنوان مثال همگی سرشناس، مفسر و حافظ قرآن و با ادب بودند.

وی همچنین تعدادی از این یاران را غلام و خدمتکار حضرت برشمرد و افزود: نوعاً افرادی هم بودند که از جایگاه اجتماعی، شناخته شده بودند و از منظر مالی تمکن داشتند.

حجت‌الاسلام آخوندپور همچنین آداب معاشرت این یاران را بسیار بالا توصیف کرد و یادآور شد: آنان حتی برای فدا کردنِ جان خود برای امام‌شان اجازه می‌گرفتند.

وی با بیان اینکه یاران اباعبدالله (ع) عذر و بهانه‌ای برای نرفتن به میدان نیاوردند و مثل برخی افراد دو روی امروزی نبودند که اذعان می‌دارند، سهم خود را به انقلاب ادا کردیم، گفت: اگر قدری در آداب معاشرت یاران اباعبدالله (ع) دقیق شویم، به ایثار آن‌ها پی می‌بریم. همچنین آن‌ها اجازه به میدان رفتن بنی‌هاشم را نمی‌دادند و می‌گفتند تا زمانی که ما هستیم، باید جان خود را فدا کنیم.

حجت‌الاسلام آخوندپور با بیان این مطلب، ایثار را در شرایط امروزی و همه‌گیری کرونا از الزامات جامعه دانست و افزود: ما به فداکاری نیاز داریم و لذا در دهه محرم باید رفتار و گفتار و کرداری به‌مراتب بهتر داشته باشیم.

حجت‌الاسلام آخوندپور تأکید کرد: سابق بر این شاید چندین ساعت از وقت خود را در تکیه‌ها می‌گذراندیم، ولی امروز در شرایط کرونایی باید مراعات کنیم؛ در عین حال که در مراسمات شرکت می‌کنیم تا شفای مریضان خود را از اباعبدالله (ع) بگیریم.

 کارشناس حوزه دینی گفت: اگر رفتار و گرفتارمان تغییری نکند، باید بدانیم که عزاداری‌ها برای ما حقیقی نبوده است، ولی اگر شاهد فزونی گرفتن ایثار و فداکاری هستیم و به دلیل بهداشتِ مردم از برخی خواسته‌های خود گذشتیم.

وی افزود: کسانی که با اصل اسلام و اهل بیت (ع) مشکل دارند، با مجالس و نذورات و دسته‌های عزاداری مخالفت می‌کردند. اما این مشکل بیماری بهترین فرصت است تا نسبت به رفتار و گرفتار خود دقیق‌تر عمل کنیم؛ خاصه وعاظ و بزرگان و مداحان باید به روح مردم آرامش دهند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار