یادداشتی برای نکوداشت حاج عباس سرخیلی فرمانده جهادی، گمنام و با اخلاص

با آغاز جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر، عباس سرخیلی به‌ اتفاق همرزمان خود در جبهه آبادان مستقر شدند و در تقویت خطوط دفاعی منطقه تلاش کردند. وقت آن بود که عباس، تجربیات و خلاقیت‌های خود را عرضه کند.
کد خبر: ۴۷۵۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷ - 08September 2021

یادداشتی برای نکوداشت حاج عباس سرخیلی فرمانده جهادی، گمنام و با اخلاصبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌‌پرس، پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۰۶/۱۱، خبر درگذشت حاج عباس سرخیلی از فرماندهان و بنیان‌گذاران واحد زرهی در دوران دفاع مقدس، مخابره شد. خبری که قلب همرزمان و همه فرماندهان دفاع مقدس را به درد آورد.

نام حاج عباس سرخیلی با دفاع مقدس، جهاد و شهادت گره خورده است. او که از سال‌های جوانی با شنیدن نام امام خمینی (ره) به همراه دوستان انقلابی به‌ صف مبارزه با طاغوت پیوست و مردانه پای کار انقلاب اسلامی ایستاد و پروانه‌وار گرد شمع وجود امام و مقتدای خویش سوخت.

هنوز حاج عباس و دوستان همرزمش در شادی پیروزی انقلاب به سر می‌بردند که دیوانه‌ای قصد وطن کرد. ارتش بعث عراق با حمایت ایادی شرق و غرب به مرز‌های غربی و جنوبی ایران حمله‌ور شد. حاج عباس به همراه دوستان و همرزمان خود بار دیگر وارد معرکه شد.

او خود زاده آبادان بود و نمی‌توانست هجوم وحشیانه دشمن بعثی را به خاک مادری تحمل کند. از همان روز‌های نخست جنگ تحمیلی در خطوط مقدم حاضر شد و مردانه جنگید و در این راه بار‌ها تا مرز شهادت پیش رفت. برادرانش محمود، حمید و حسین سرخیلی هم در کنار او جنگیدند و در نهایت محمود سرخیلی به خیل شهدای دفاع مقدس پیوست.

در ادامه مروری می‌کنیم بر مجاهدت‌های حاج عباس سرخیلی در دوران دفاع مقدس:

با آغاز جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر، عباس سرخیلی به‌ اتفاق همرزمان خود در جبهه آبادان مستقر شد و در تقویت خطوط دفاعی منطقه تلاش کرد. وقت آن بود که عباس، تجربیات و خلاقیت‌های خود را عرضه کند. وی در دوران خدمت سربازی در نیروی زمینی ارتش پهلوی دوره‌های مختلف توپخانه را گذرانده بود و نسبت به ادوات و آتش توپخانه و زرهی تجارب و آگاهی داشت. پس از عملیات ثامن‌الائمه (ع) و شکست حصر آبادان، واحد زرهی تطبیق آتش سپاه آبادان به فرماندهی وی تشکیل شد. فرمانده جوان، غنائم جنگی به‌ دست‌ آمده در عملیات ثامن‌الائمه (ع) که عمدتاً تجهیزات تانک ۵۵T بودند را ساماندهی کرد و تعدادی از همرزمانش را برای گذراندن دوره آموزشی زرهی راهی پادگان شهید غیور اصلی دیلم کرد.

در عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر، عباس سرخیلی علاوه بر فرماندهی واحد زرهی تطبیق آتش سپاه آبادان، مسئولیت تطبیق آتش قرارگاه نصر را هم بر عهده داشت و به همراه لشکر ۳۰ زرهی، برای پشتیبانی از تیپ ۴۶ فجر در غرب رودخانه کارون وارد عمل شدند.

عملیات‌ها برای آزادسازی مناطق اشغال شده یکی پس از دیگری پایان یافت و نوبت به تعقیب و تنبیه متجاوز رسید. در عملیات والفجر مقدماتی، عباس سرخیلی که همچنان فرماندهی واحد تطبیق آتش سپاه آبادان را برعهده داشت، مسئولیت تطبیق آتش قرارگاه قدس را نیز عهده‌دار بود و پشتیبانی آتش لشکر ۷ ولی‌عصر (عج) و لشکر ۱۵ امام حسن مجتبی (ع) را انجام دادند. پس از عملیات والفجر مقدماتی، فرمانده کل سپاه تصمیم به سازمان‌دهی تیپ‌های مستقل زرهی گرفت و در خرداد ۱۳۶۲، حکم فرماندهی تیپ مستقل زرهی ۷۲ محرم برای عباس سرخیلی ابلاغ شد. فرمانده به همراه تیپ ۷۲ محرم راهی منطقه عملیاتی پاسگاه زید شدند و سپس در عملیات خیبر در منطقه طلائیه حضور داشتند و پس از پایان عملیات، یگان در احتیاط عملیاتی قرارگاه کربلا ارتش قرار گرفت.

در سال ۱۳۶۳، تیپ ۷۲ محرم، به فرماندهی سرخیلی تعداد تانک‌های خود را به دو گردان زرهی افزایش داد و با یک گردان نفربر و دو گردان پیاده در عملیات بدر و مأموریت‌های پدافندی مناطق عملیاتی موسیان و فکه حضور یافت.

در سال ۱۳۶۴، عباس سرخیلی نیروهایش را در تیپ ۷۲ محرم ابتدا در عملیات عاشورای ۲ در منطقه عملیاتی چنگوله وارد معرکه کرد و سپس در عملیات سرنوشت‌ساز والفجر ۸ تحت امر تیپ ۸ نجف‌اشرف قرار گرفت. از این‌ پس تیپ ۷۲ محرم در لشکر ۸ نجف‌اشرف ادغام شد.

در سال ۱۳۶۵، تیپ زرهی ۷۲ محرم در کنار لشکر ۸ نجف‌اشرف در عملیات کربلای ۱ و آزادسازی مهران نقش مهمی ایفا کرد.

در آستانه عملیات کربلای ۴ و ۵، تیپ ۷۲ محرم از لشکر ۸ نجف منفک شد و گردان زرهی مستقل ۷۲ محرم، مجدداً سازمان‌دهی و در مقر سپنتا در کیلومتر ۵ جاده اهواز- خرمشهر مستقر شدند.

در پایان سال ۱۳۶۵، سرخیلی که فرماندهی گردان زرهی مستقل ۷۲ محرم را بر عهده داشت، نیروهایش را برای دو عملیات کربلای ۴ و ۵ سازمان‌دهی کرد و در این دو عملیات حضور یافتند.

در سال ۱۳۶۶، یگان زرهی ۷۲ محرم که امکانات و تجهیزات خود را گسترش داده بود، به فرماندهی وی در عملیات کربلای ۸ و مأموریت پدافندی نهرجاسم در منطقه عمومی شلمچه و همچنین در جزیره جنوبی مجنون مشارکت داشت.

در سال ۱۳۶۷ و در ماه‌های پایانی دفاع مقدس، یگان زرهی تحت فرماندهی عباس سرخیلی، برای مقابله با پاتک دشمن در فاو، جزایر مجنون و جاده خندق وارد عمل شد.

با پذیرش قطعنامه ۵۹۸، یگان ۷۲ محرم در منطقه عملیاتی کوشک، در احتیاط خط پدافندی منطقه قرار گرفت.

سال‌های دفاع مقدس، سرشار از خاطرات به‌جامانده از رزمندگان و فرماندهان دفاع مقدس است. حاج عباس سرخیلی، عُمر پربرکت خود را در خدمت به انقلاب اسلامی و دفاع از آرمان‌های آن سپری کرد و در این راه به درجه جانبازی نیز نائل آمد. مجاهدت الهام‌بخش و ماندگار این فرمانده گمنام و مخلص و جهادی در حافظه تاریخی این مرزوبوم ثبت و ضبظ خواهد ماند. مسیر آینده و سپاه پاسداران، قطعاً مدیون تلاش‌ها و تجارب حاج عباس سرخیلی و همرزمانش خواهد بود.

بررسی نقش حاج عباس سرخیلی در دوران دفاع مقدس در آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس

گروه مطالعات و جغرافیای نظامی، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در سه مورد از پروژه‌های جاری خود به مبحث زرهی سپاه پاسداران و نقش حاج عباس سرخیلی در دوران دفاع مقدس می‌پردازد.

اولین اثر که کارنامه واحد زرهی سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس هست و در مراحل تدوین نهایی هست آقای رحیمی به همراه سردار فتح‌الله جعفری عملکرد و کارنامه زرهی را پژوهش می‌کنند که نقش و عملکرد عباس سرخیلی و تیپ ۷۲ محرم که او فرماندهی آن را در مقاطعی بر عهده داشتند از بخش‌های قابل‌توجه آن خواهد بود.

سرخیلی در تدوین اطلس زرهی سپاه پاسداران که در مراحل آماده‌سازی نهایی هست، به اخوی خود آقای حسین سرخیلی (نویسنده کتاب) رهنمود‌ها و نظرات ارزشمندی داشتند که در تدوین نهایی اثر، کمک شایانی داشته است. همچنین گروه مطالعات نظامی در سومین اثر خود با عنوان شناسنامه تیپ زرهی ۷۲ محرم به‌صورت ویژه به شکل‌گیری و عملکرد این تیپ تحت فرماندهی حاج عباس سرخیلی در دوران دفاع مقدس می‌پردازد که این اثر ارزشمند هم در حال تدوین اولیه می‌باشد.

در پایان به روح بلند این فرمانده مخلص و با بصیرت سپاه اسلام درود می‌فرستیم و آرزو می‌کنیم با سرور و سالار شهیدان آقا اباعبدالله‌الحسین (ع) محشور باشد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار