پژوهشگر حوزه فرهنگ:

محتوای فرهنگی در مدارس آموزش داده نمی‌شود

عبداللهی گفت: در مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش هدفمند وجود ندارد و تنها شکل فیزیکی مدرسه را حفظ کرده‌ایم و کاری برای محتوای تدریس شده در مدارس انجام نشده است.
کد خبر: ۴۸۵۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۲ - 26October 2021

محتوای فرهنگی در مدارس آموزش داده نمی‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «امید عبداللهی» پژوهشگر حوزه فرهنگ در گفت‌وگویی با بیان اینکه فرهنگ مسیر و ریل را مشخص می‌کند، اظهار داشت: فرهنگ عامه برخی اوقات دچار خرافه‌های دینی شده و موجب می‌شود که فرهنگ تأثیرگذاری خود را از دست بدهد. فرهنگ در حوزه علم نیز بسیار تأثیرگذار است.

وی افزود: پس از آنکه از علم و تکنولوژی در غرب جا ماندیم، به‌جای دیدن دانش و علم، رفتار‌های غرب گونه را دیدیم و پس از مدت‌ها دوری از این مسیر، مدرسه و دانشگاه به سبک غربی وارد کشور شد.

عبداللهی با ابراز تأسف از فراهم نکردن فرصت برای بومی کردن و ساخت هویت بر اساس شیوه نوین دانش در کشور یادآور شد: در مدارس و دانشگاه‌ها، آموزش هدفمند برای تربیت یک انسان و پژوهشگر وجود ندارد و تنها شکل فیزیکی مدرسه را حفظ کرده‌ایم و کاری برای محتوای تدریس شده در مدارس انجام نشده است.

وی ضمن مقایسه فرهنگ غربی با فرهنگ ایران اظهار کرد: غرب از باب هویت فرهنگی قابل‌مقایسه با فرهنگ ما نیست، اما اتفاقی که در غرب افتاده، حیات فرهنگی است نه هویت فرهنگی؛ حیات فرهنگی، ابزار‌هایی است که غرب برای گسترش فرهنگ خود به کار می‌برد و اگر فرهنگ و هویت اساسی در غرب وجود داشت و با ابزار‌ها آن را ترویج می‌کردند به‌مراتب فرهنگ غنی‌تری داشتند؛ درحالی‌که ما هویت را داریم، اما ابزار‌ها را نمی‌توانیم به کار ببریم.

پژوهشگر حوزه فرهنگ به برخی مؤلفه‌های فرهنگی مؤثر در کیفیت علم اشاره کرد و گفت: آزادی علمی، مدیریت دانشگاه، اخلاق حرفه‌ای، ارتباط علمی، کار جمعی، یادگیری آموزش، ارزیابی، منزلت علم و اعتماد از جمله مؤلفه‌های فرهنگی مؤثر است و مجموع آن‌ها منجر به ارتقا کیفیت آموزشی و علمی می‌شود.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار