کارشناس مسائل منطقه مطرح کرد؛

تلاش آمریکا برای تبدیل افغانستان به نقطه بحران منطقه

موسوی گفت: آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی تلاش دارند که افغانستان به‌عنوان نقطه بحران برای کشور‌های منطقه به‌ویژه کشور‌هایی که با آمریکا زاویه دارند باشد، اما تاکنون ثابت شده است که این کشور‌ها و افغانستان نسبت به این قضیه هوشیارتر هستند.
کد خبر: ۴۸۶۱۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳ - 30October 2021

تلاش آمریکا برای تبدیل افغانستان به نقطه بحران منطقه

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «امیر موسوی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی با اشاره به برگزاری دومین اجلاس همسایگان افغانستان به میزبانی تهران، اظهار داشت: مشکل افغانستان فراگیر است و می‌تواند برای همه کشور‌های همسایه مشکل ایجاد کند؛ بنابراین هیچ کشوری از همسایگان افغانستان به این مسئله بی‌توجه نباشند.

وی اضافه کرد: به دلیل اینکه آمریکایی‌ها و رژیم صهیونیستی تلاش دارند که افغانستان به‌عنوان نقطه بحران برای کشور‌های منطقه به‌ویژه کشور‌هایی که با آمریکا زاویه دارند، باشد، اما تاکنون ثابت شده است که این کشور‌ها و افغانستان نسبت به این قضیه هوشیارتر هستند و اجازه ندادند که نقشه شوم آمریکا در منطقه اجرایی شود.

 کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به همین دلیل همکاری کشور‌های منطقه برای بهبود وضعیت مردم افغانستان مسئولان فعلی افغانستان برای تشکیل یک دولت فراگیر با مشارکت همه گروه‌ها، احزاب و گرایش‌های افغانی، هم می‌تواند امنیت مردم را برقرار کند و هم به بهبود وضعیت اقتصادی این کشور کمک کند.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری نشست همسایگان افغانستان در تهران، بیان داشت: لذا ما باید به اجلاس تهران از این زاویه نگاه کنیم که به نفع کشو‌های همسایه از نظر امنیتی و به نفع مبادلات تجاری و اقتصادی در آینده به نفع ملت مسلمان و همسایه، افغانستان است.

موسوی درباره تشکیل دولت در افغانستان، اظهار داشت: شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی به طالبان اجازه نمی‌دهد که به روش فعلی خود ادامه دهد؛ لذا باید تشویق کرد که هرچه زودتر به خواسته‌های مردم افغانستان توجه کند.

 کارشناس مسائل منطقه با تاکید بر اینکه یک مشارکت مسالمت‌آمیز به نفع همه خواهد بود، افزود: هرکس سهم خودش را می‌تواند از قدرت سیاسی به دست بیاورد. در حال حاضر در افغانستان اقلیت حاکم است و در این شرایط برخورد امنیتی شکل می‌گیرد و این مشکلات عدیده‌ای برای طالبان به وجود می‌آورد.

موسوی در پایان با بیان اینکه تلاش سیاسی ایران و برخی از کشور‌های همسایه در راستای تشکیل دولت فراگیر در افغانستان است، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم کشور‌ها خوب پیش می‌روند. البته در داخل افغانستان هم بین گروه‌های سیاسی گفت‌وگو‌های جدی در جریان است و امیدواریم هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار