کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

سیره اجتماعی حضرت «فاطمه زهرا (س)» چگونه بود؟

نخعی گفت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» مرجع تقلید همه زنان مدینه و مکه بوده و هم اکنون مرجع تقلیدی برای همه بانوان هستند ایشان در امورات دینی، تربیتی، فرزند پروری و حتی ایفای نقش‌های اجتماعی یک مدرس محسوب می‌شدند و نقشی تأثیرگذار بر جامعه مسلمان داشتند.
کد خبر: ۴۹۵۱۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷ - 18December 2021

سیره اجتماعی حضرت «فاطمه زهرا (س)» چگونه بود؟

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمدامین نخعی» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون سیره تربیتی حضرت «فاطمه زهرا (س)»، اظهار داشت: حضرت «فاطمه زهرا (س)» تربیت شده «پیامبراکرم (ص)» هستند لذا زیر ساخت‌های تربیتی ایشان از کودکی و بر مبنای سیره‌ای ارزشمند شکل گرفته است.

وی پیرامون شیوه بالا بردن منزلت و جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» توسط «رسول خدا (ص)» تأکید کرد: «پیامبر اکرم (ص)» به شیوه‌های متعدد جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» را در جامعه اسلامی و در نظر مسلمانان افزایش دادند، این امر تأثیر فراوانی در نگاه مردم آن زمان به جایگاه زنان داشت، از سوی دیگر فضاسازی «پیامبر اکرم (ص)» سبب شد تا حضرت «صدیقه کبری (س)» بتوانند در اجرای رویکر‌دهای سیاسی خود موفق‌تر و شناخته شده‌تر عمل کنند.

نخعی حضور حضرت «فاطمه زهرا (س)» به‌عنوان سنبل یک بانو و تغییر دیدگاه مردمان آن زمان نسبت به جایگاه زن را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: «پیامبراکرم (ص)» به‌عنوان رسولی از سوی پروردگار تحولات فراوانی را در جامعه عصر جاهلیت به اجرا گذاشتند ایشان با کمک حضرت «فاطمه زهرا (س)» همچنین با در نظر گرفتن تمهیدات درست فضای جامعه و نگاه مردم به جایگاه زن و دختران را متحول کردند. «رسول خدا (ص)» هر روز از کنار خانه حضرت «صدیقه کبری (س)» عبور می‌کردند و هر روز دست بر سینه می‌گذاشتند و می‌فرمودند: «فدا‌ها ابوها، پدر به فدایت»، همچنین هر بار که حضرت «صدیقه کبری (س)» را می‌دیدند دست ایشان را می‌بوسیدند این اتفاقی بود که پیش از این در جامعه‌ای که دختران را زنده به گور می‌کردند سابقه نداشت.

تحول در جایگاه زنان توسط حضرت «صدیقه کبری (س)»

نخعی در همین راستا ادامه داد: «پیامبراکرم (ص)» منزلت سازی را با قوت تمام در مورد حضرت «فاطمه زهرا (س)» در پیش گرفتند و جایگاه و عظمت این بانوی ارزشمند اسلام را در ذهن همگان تثبیت کردند و با تکرار این تکریم و احترام به حضرت «صدیقه کبری (س)» مقامی قابل توجه در ذهن مردمان مدینه و مکه برای حضرت «فاطمه زهرا (س)» ایجاد کردند.

وی سیره تربیتی «پیامبراکرم (ص)» را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: در روزگاری که همه تأکیدات بر قوم، قبیله و عشیره استوار شده بود «پیامبراکرم (ص)» خانواده را به‌عنوان عنصر اصلی و با اهمیت جامعه معرفی کردند و بر آن تأکید فراوان داشتند، ایشان در آیه ۲۱ سوره روم می‌فرمایند: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ و باز یکی از آیات لطف او آن است که برای شما از جنس خودتان جفتی بیافرید که در کنار او آرامش یافته و با هم انس گیرید و میان شما رأفت و مهربانی برقرار فرمود، در این امر نیز برای مردم بافکرت ادله‌ای از علم و حکمت حق آشکار است».

نخعی ابراز کرد: محور هر خانواده مادر خانه است. مادر به‌عنوان هسته مرکزی و تشکیل دهنده خانه نقشی مهم و تأثیرگذار بر تک تک اعضای خانواده دارد لذا باید در جامعه از ارزش و جایگاه بالایی برخوردار باشد این تأکید و نظر «پیامبر اکرم (ص)» به‌خصوص پیرامون خانواده نبوت و عترت که هسته اصلی آن حضرت «فاطمه زهرا (س)» بودند مورد تأکید قرار داشت، ایشان حضرت «صدیقه کبری (س)» را نه‌تن‌ها مادر خاندان نبوت بلکه مادر و پدر نیز می‌خواندند تا تأکیدی بر ارزش و جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» داشته باشند. «رسول خدا (ص)» تلاش کردند تا مادر را ستون مخفی خانه معرفی کنند و نقشش را نیز بسیار اساسی معرفی کنند، بدین ترتیب «پیامبراکرم (ص)» ارزش و جایگاه حضرت «فاطمه زهرا (س)» را نیز برای مردم تبیین و قابل فهم کردند.

 کارشناس علوم قرآنی پیرامون دو نقش اساسی حضرت «فاطمه زهرا (س)» افزود: حضرت «فاطمه زهرا (س)» هم همسری ارزشمند محسوب می‌شدند و هم مادری بزرگ که نسل و نور «اهل بیت (ع)» از ایشان نشات گرفته بود.

وی حضرت «فاطمه زهرا (س)» را مربی و معلم زنان در عصر خود و در عرصه اجتماعی دانست و تأکید کرد: حضرت «فاطمه زهرا (س)» مرجع تقلید همه زنان مدینه و مکه بوده و هم اکنون مرجع تقلیدی برای همه بانوان هستند ایشان در امورات دینی، تربیتی، فرزند پروری و حتی ایفای نقش‌های اجتماعی یک مدرس محسوب می‌شدند و نقشی تأثیرگذار بر جامعه مسلمان داشتند. «پیامبر اکرم (ص)» علاوه بر اینکه نقش مادری و مسئولیت علمی برای حضرت «فاطمه زهرا (س)» در نظر گرفتند و حضرت «صدیقه کبری (س)» را محور و مدرس زنان مدینه قرار دادند همچنین ایشان را مدرس برجسته قرآن و تفسیر و حتی در مواردی پاسخگوی سؤالات شرعی و دینی بانوان قرار دادند.

نخعی بار دیگر بر سیره تربیتی و تأثیر آموزه‌های «پیامبراکرم (ص)»در رویکرد سیاسی ایشان را مورد بررسی و خاطرنشان کرد: جایگاهی که «پیامبراکرم (ص)» برای حضرت «فاطمه زهرا (س)» در بین مردم ایجاد کردند، تبلورش در قالب سه رویکرد اساسی مطرح می‌شود، ابتدا در جایگاه همسری برای «امیرالمؤمنین (ع)» سپس در جایگاه مادری که خود به دو دسته، مادری برای پدر «ام ابیها» و مادری برای فرزندان و «اهل بیت (ع)» می‌گنجد و در آخر نقش اجتماعی این بانوی بزرگوار در عرصه‌های مختلف خصوصاً سیاسی است.  

منبع: میزان  

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار