یادداشت/

امنیت در مکتب حاج قاسم

حاج قاسم سلیمانی نقش ثبات‌ساز و تامین‌کننده امنیت را در قالب دفاع از حاکمیت کشورها و تمامیت ارضی‌شان در مقابل گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق ایفا کرده است.
کد خبر: ۴۹۸۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۵ - 05January 2022

امنیت در مکتب حاج قاسمگروه اجتماعی دفاع‌پرس - سرتيپ دوم «سعید دادگر» فرمانده انتظامی استان گلستان؛ امنیت بنیادی‌ترین نیاز هر جامعه و مهم‌ترین عامل برای دوام زندگی اجتماعی به شمار می‌رود و از این رو از گذشته‌های دور، مورد توجه صاحب نظران و نظریه پردازان بوده است. ماندگاری جوامع در گرو امنیت است و در نبود آن، هرج و مرج و آنارشی، واقعیت صحنه خواهد بود. امنیت در اندیشه اسلامی نیز جایگاه ویژه‌ای دارد و به عنوان مثال، در حدیث نبوی آمده است که: «الامن و العافیه، نعمتان مغبون فی‌ها کثیراً من الناس» (امنیت و تندرستی دو نعمتی هستند که بسیاری مردمان در آن‌ها مغبون اند).

برخی معتقدند زمانی در جامعه امنیت حاکم است که هیچ گونه تهدیدی نباشد؛ بنابراین، ناامنی را مبنای تحقیق قرار داده و چگونگی کنترل آن از طریق افزایش قدرت نظامی را مدنظر قرار داده اند. برخی دیگر امنیت ملی را مترادف با وضعیت صلح تعریف کرده اند و معتقدند که امنیت جنبه تأمینی دارد و فقدان تهدید نسبت به منافع ملی یک کشور، مساوی با امنیت است. بنابراین، هر نظام سیاسی مهم‌ترین وظیفه خویش را ایجاد و حفظ امنیت ملی دانسته و با هرگونه تهدید که امنیت آن را به خطر اندازد، به مقابله می‌پردازد؛ در واقع، دفع کردن خطرات توسط هر حکومتی، یک امر معقول، الزامی و شایسته می‌باشد.

چنانچه امنیت ملی را توانانی یک ملت برای حفاظت از ارزش‌های داخلی در مقابل تهدیدات خارجی بدانیم، یا به عبارت دیگر، امنیت ملی را عبارت از این بدانیم که کشور‌ها چگونه سیاست‌ها و تصمیمات لازم برای حمایت از ارزش‌های داخلی در مقابل تهدیدات خارجی اتخاذ می‌کنند؛ از آنجا که قانون اساسی مرجع همه سیاست گذاری‌ها و برنامه‌های ملی است و در واقع، طرح و برنامه حقوق اساسی هر جامعه است.

امنیت از دیدگاه مقام معظم رهبری

رهبر معظم انقلاب اسلامی امنیت را از دستاورد‌های جمهوری اسلامی ایران و تامین و حفظ امنیت را از اهداف تشکیل جمهوری اسلامی می ­دانند و با اشاره به بی ­نظیر بودن امنیت ایران در منطقه غرب آسیا بر تامین امنیت کشور از طریق پیشرفت تاکید می­ کنند. رهبر انقلاب همچنین امنیت را نعمت بزرگ از دیدگاه دین، زیرساخت همه پیشرفت ­ها و مقدمه تحول و بروز استعدادها، عامل آرامش و سکینه روحی مردم و عامل تحقق آرزو‌های بزرگ و آرمان­های درخشان می‌دانند و نبود امنیت را از جمله نقطه‌های آسیب برای هر کشور و بزرگترین بلای بشر بر می‌شمارند.

رهبر معظم انقلاب درباره وظیفه حاکمیّت در قبال تامین و حفظ امنیت کشور، بر داشتن اقتصاد قوی، تولید قوی، همراه با مدیریّت قوی به عنوان تامین کننده امنیت مستمر کشور تاکید می‌کنند. تقویت نظامی، مراقبت در خصوص حفظ امنیت ملی، پیشگیری از هرگونه اقدام مغایر امنیت ملی، ضرورت هوشیاری همه پاسداران حریم امنیّت ملّی در سازمان­‌های مختلف، لزوم بهره گیری از سرعت و سهولت و ارتباطات زوددسترس برای تامین امنیت و پرهیز از ناامنی ناشی از سوء سیاست و قدرت‌طلبی و بی‌اخلاقی از جمله مواردی است که رهبر انقلاب در این باره به آن‌ها اشاره می‌کنند.

مقام معظم رهبری با بیان رابطه امنیت و مردم، امنیت را از مهم­ترین خواسته‌ها و مفیدترین عواید یک ملت و حضور مردم در عرصه‌های مختلف را تعیین کننده امنیت ملی می‌دانند و در این باره تاکید می­ کنند که تامین امنیت کشور به برکت تلاش و مجاهدتِ جوانانِ مؤمن، افرادی مانند مدافعان حرم و مرزداران، نیرو‌های نظامی و انتظامی و شهدای دفاع مقدس و سرداران شهیدی، چون قاسم سلیمانی ممکن است. رهبر انقلاب همچنین راه تامین امنیّت را نشان دادن اقتدار ملّی از طریق حضور در اجتماعات عظیم و تظاهرات و همراهی با نظام جمهوری اسلامی می­ دانند.

ایشان، پیوسته امنیت و مدافعان را مورد توجه قرار می‌دادند از جمله سخن ایشان که می‌فرمایند: پاسداری از ارزش‌های اسلامی و انقلابی، بزرگترین وظیفه نیروی انتظامی است که این نیرو مظهر امنیت و اقتدار ملی کشور است و همچنین امروز نیروی انتظامی در خدمت مردم، در کنار مردم و پشتیبان آنان است و آحاد مردم نیز به این نیرو افتخار می‌کنند و به آن اعتماد دارند.

امنیت در مکتب سردار شهید قاسم سلیمانی

حاج قاسم سلیمانی نقش ثبات‌ساز و تامین‌کننده امنیت را در قالب دفاع از حاکمیت کشور‌ها و تمامیت ارضی‌شان در مقابل گروه‌های تروریستی ایفا کرده است. وقتی در سوریه بحران رخ داد و اتباع ۸۰ کشور در قالب گروه‌های تروریستی با ملت و نظام سوریه جنگیدند، شهید سلیمانی در سوریه حامی نظام سوریه بود و در جهت حفظ تمامیت ارضی و جغرافیای این کشور تلاش کرد. وقتی در عراق گروه تروریستی داعش یک سوم از جغرافیای عراق را اشغال کرد، او در قالب دفاع از ملت و تمامیت ارضی و جغرافیای عراق نقش خود را ایفا کرد؛ بنابراین وقتی از نقش ثبات‌ساز ایشان صحبت می‌کنیم، باید در این سطح این نقش را تعریف کرد.

سردار سلیمانی در قالب گروه‌های مقاومت با تروریسم در منطقه مبارزه کرد و موفق هم شد که به معنای تقویت گروه‌های مقاومت بود. یکی از کارشناسان آمریکایی گفته بود طی تحولات سال ۲۰۱۱ تاکنون «محور مقاومت» تبدیل به «جریان مقاومت» و درنهایت تبدیل به «اتحاد مقاومت» شده است که مدل حامی – نیابتی دارد. بنا بر نظر او در این مدل «حامی» ایران است و «نیابتی» هم‌گروه‌های نیابتی وابسته به جمهوری اسلامی ایران.

به همین دلیل دولت آمریکا به این جمع‌بندی رسیده بود برای اینکه مانع تضعیف بیش‌ازاندازه اسرائیل شود، باید سردار قاسم سلیمانی را از میان بردارد و این کار را هم کرد.

نیروی انتظامی مدافع امنیت و آرامش جامعه

سردارسلیمانی در همایش فرماندهان، روسا و مدیران انتظامی در اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ با بیان این‌که «نیروی انتظامی دارای جایگاه جهادی است» تأکید کرد: «سه مولفه انقلاب اسلامی و نظام یعنی؛ اقتدار، امنیت و آرامش به عملکرد این نیروی عظیم بستگی دارد. این سه مولفه مولفه‌های کوچکی نیستند و نیروی انتظامی مدافع این سه مولفه و عامل تحقق آن است.»

وی با بیان این‌که «هیچ کدام از ارگان‌های نظامی از اثرگذاری ناجا در جامعه برخوردار نیستند» افزود: فراگیری گسترده و ارتباط مردمی مسئولیت سنگینی است و ناجا باید قدردان این مسئولیت باشد. یکی از مشخصه‌های مدیریت انقلابی ترویج معنویت است. معنویتی که اثرگذار باشد و در جامعه ساری و جاری شود. یکی از آثار معنویت خودشناسی است و خودشناسی درست اثرات مثبتی دارد؛ مسئله معنویت یک موضوع تک بعدی نیست.

وی خطاب به فرماندهان و مسئولان ارشد ناجا گفت: اینکه امروز در این مسئولیت خطیر هستید توفیق بزرگی است. ناجا مسئولیت جهادی دارد و می‌تواند جامعه امروز ما را با انتقال فرهنگ اسلامی و ارزشی ارتقاء دهد

امنیت در دستان یاریگر همراهان سلیمانی

پیروان مکتب شهید سلیمانی در عرصه خدمت به مردم جهاد کرده و به نام و با گرامیداشت یاد و خاطره سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی، در قالب تیم‌ها و گروه‌های مختلف به مراقبت، نظارت و حمایت از بیماران کرونایی و خانوار‌هایی که نیاز به کمک دارند، نقش‌آفرینی می‌کنند. پس راه‌های نرفته زیاد است و ادامه دهندگان مکتب حاج قاسم نیز در سراسر ایران درخدمت اسلام و شهادت نقش ایفا می‌کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها