پذیرش قطعنامه 598 و دستاوردهای آن

تدبیری کارآمد در مناسب‌ترین موقعیت

عملیات کربلای پنج در 19 دی ماه 1365 در منطقه عمومی شلمچه و در محورهای کانال ماهی، پنج ضلعی، نهر جاسم و نهر دوعیجی توسط قرارگاه‌های کربلا. قدس و نجف وبا به‌کارگیری 14 لشگر، 6تیپ و200 گردان آغاز شد ودرپنج بهمن ماه 1365 پایان یافت.
کد خبر: ۵۰۰۳۸
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۲ - 23July 2015

تدبیری کارآمد در مناسب‌ترین موقعیت

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس:

سردار محمدعلی آسودی
مشاور نماینده ولیفقیه در سپاه

عملیات کربلای پنج در 19 دی ماه 1365 در منطقه عمومی شلمچه و در محورهای کانال ماهی، پنج ضلعی، نهر جاسم و نهر دوعیجی توسط قرارگاههای کربلا. قدس و نجف وبا بهکارگیری 14 لشگر، 6تیپ و200 گردان آغاز شد ودرپنج بهمن ماه 1365 پایان یافت.
رزمندگان اسلام در این عملیات ضربات سنگینی به ماشین جنگی رژیم بعث عراق وارد کردند که منجر به انهدام 20 تا 100 درصد یگانهای بعثی عراق شد. ضربات آنچنان سخت و نفسگیر بود که احتمال سقوط بصره و پیشروی یگانهای ایران اسلامی بهسمت عمق عراق پیشبینی میشد. ابرقدرتهای شرق وغرب با مشاهده و تحلیل این عملیات بشدت نگران پیروزی نظامی ایران و سقوط صدام شدند وبرای جلوگیری از این پیروزی مجبور شدند برای نخستین بار قطعنامهای بهشماره 598 توسط شورای امنیت سازمان ملل که تا اندازهای منافع ایران را در نظر گرفته بود صادر کنند. از سوی دیگر امریکا با لشگرکشی  به خلیج فارس بههمراه تعدادی از کشورهای عضو ناتو با دهها فروند ناو هواپیما بر، ناوهای جنگی و شناورهای پشتیبانی، انواع هواپیما و بالگرد تهدیدات نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران را آغاز کردند.

در شرایطی که ابرقدرتها با تطمیع ازطریق قطعنامه 598 و تهدید نظامی در خلیج فارس، ایران را تهدید میکردند رزمندگان اسلام بدون هیچ گونه ترس و واهمه از فروردین سال 1366 تا اسفند ماه همین سال عملیات کربلای 10، فتح 1، نصر4، نصر5، نصر7، بیت المقدس 2، والفجر 10، بیت المقدس 3، بیتالمقدس 4 و دهها عملیات پارتیزانی دیگر را در شمالغرب کشور با موفقیت انجام دادند
 شرایط پذیرش قطعنامه 598 توسط جمهوری اسلامی ایران:
باتوجه به حضور یگانهای ایران اسلامی در شمالغرب، صدام که مترصد فرصت بود تا به فاو حمله کند این فرصت را به دست آورد و با پشتیبانی و حمایت مستقیم امریکا و حکام منطقه در 29 فروردین 1367 به فاو حمله کرد و با استفاده گسترده از ماده سمی و کشنده سیانور در بمباران شیمیایی صحنه نبرد را تغییر و برای دفاع رزمندگان غیرقابل حضور نمود و به این گونه فاو را تصرف کرد. نقش امریکا در تصرف فاو بسیار برجسته بود و در حملات بعدی شلمچه وجزایر مجنون از تصرف ایران خارج شد.
در این مقطع امریکا با درگیری نظامی با ایران در خلیج فارس به نفع عراق مداخله کرد و در 12 تیرماه سال 1367 ناو هواپیما بر امریکا باشلیک دو موشک به هواپیمای مسافربری ایرباس ایران که عازم دبی بود شهادت 290 نفر از سرنشینان این هواپیما را رقم زد.
در این شرایط سخت هم در جبهههای زمینی و هم در خلیج فارس در جنایت ضد بشری امریکا در حمله به هواپیمای مسافربری و دیگر تهدیدات غیر متعارف، جمهوری اسلامی ایران برای اثبات صداقت خود و بر ملا کردن چهره واقعی استکبار جهانی و صدام  در 27 تیر 1367 پذیرش قطعنامه 598 را رسماً اعلام نمود.
 پذیرش صادقانه ایران در قطعنامه 598
اعلام پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران اسلامی در ساعت 14 روز 27 تیر سال 1367 از رسانه ملی یک پذیرش صادقانه بود نه مثل پذیرش نیرنگ مآبانه صدام که به دروغ در سال 1366 پذیرش قطعنامه را اعلام کرده بود ودر طول یک سال با کمک غربیها عملیات روانی سنگینی را علیه ایران بهراهانداخته بودند که ایران حاضر به پذیرش قطعنامه 598 نیست که البته پس از پذیرش صادقانه حضرت امام خمینی(ره) چهره واقعی صدام و حامیانش مشخص شد.
رژیم بعث عراق با یک تحلیل غلط و اشتباه استراتژیکی از شرایط ایران و آمادگی دفاعی وروحیه رزمندگان و آحاد مردم ایران دوروز پس از پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران با بهرهگیری از روحیه تجاوزگرانه خود بر خلاف تبلیغات دروغین یک سال گذشته خود و حامیانش بار دیگر بهصورت گسترده از محورهای کوشک وطلائیه، فکه، مهران ومیمک و صالح آباد و سومار بهسمت ایوانغرب تجاوز خود را تکرار کرد. این تجاوز ناجوانمردانه رژیم بعث عراق که درجنوب تا جاده اهواز- خرمشهرو در جبهههای میانی تا سه راهی صالحآباد ومیمک واز محور سومار تا نزدیکی ایوانغرب پیشروی کردند برای همه جهانیان ثابت شد که صدام و رژیم بعث عراق وحامیان غربی و شرقی او غیر قابل اعتماد و دروغگو هستندو ادعای ایران اسلامی مبنی بر غیر قابل اعتماد بودن امریکا و صدام ثابت شد.
برهمین اساس پس از اعلام آیتالله خامنهای (رئیسجمهور وقت) در نماز جمعه تهران مبنی بر رفتن به جبهه برای دفاع از انقلاب و کشور دهها هزار نفر مردم بهصورت داوطلبانه عازم جبهه جنوب شدند به گونهای که یگانها ظرفیت پذیرش همه را نداشتند که جهانیان را به تعجب واداشت. حضور پرشور مردم و بسیجیان دلاور در کنار نیروهای مسلح آن چنان ترس ووحشت در دل صدامیان انداخت که قبل از حمله لشگرها برای عقب راندن آنها روحیه خودرا از دست دادند و رزمندگان عزیز در کوتاه ترین زمان تمام متجاوزان را تا آن طرف مرزها عقب راندند و شمار زیادی از بعثیها را کشته، زخمی یا اسیر کردند.
 عملیات سازمان منافقین
پس از شکست مفتضحانه ارتش بعث عراق در محورهای جنوب و جبهههای میانی امریکای جنایتکار و رژیم بعث عراق با حمایت و هدایت سازمان منافقین به آنها القا کردند در این شرایط که همه رزمندگان ایران اسلامی در جنوب هستند میتوانند با پشتیبانی ارتش بعث عراق وارد ایران شده وخود را به تهران برسانند و مسعود و مریم رجوی با تصور واهی و شناخت نداشتن از رزمندگان و مردم ایران اسلامی با فراخوان و سازماندهی بیش از پنج هزارنفر افراد فریب خورده وبی تجربه عملیاتی با نام فروغ جاویدان از ساعت 14 روز سوم مرداد 1367 از منظریه عراق با پشتیبانی مستقیم ارتش شکست خورده بعث عراق و پشتیبانی غیر مستقیم امریکا و اروپا بهسمت خسروی، قصرشیرین، سرپل ذهاب، کرند غرب واسلام آباد آغاز کردند وبا توجه به حضور یگانها در جنوب و خالی بودن این محور از حضور رزمندگان به غیر از تعداد کمی که در خطوط پدافندی بودندتوانستند تا شب تا اسلام آباد غرب پیشروی کنند و در مسیر حرکت خود جنایاتی را مرتکب شوند ازآن جمله به شهادت رساندن 25 پاسدار محلی در کرند غرب و به شهادت رساندن مجروحان و بیماران بستری در بیمارستان امام خمینی اسلام آباد.
منافقین با خیال خام خود در روز دوم عملیات از اسلام آباد بهسمت کرمانشاه حرکت کردند اما در بین راه بین تنگه حسن آباد وچهارزبر در کمین رزمندگان اسلام قرار گرفتندو پیشروی آنها متوقف شد. با اطلاع یافتن فرماندهان چندین یگان از جنوب بهسمت اسلام آباد و کرمانشاه اعزام شدند و در کوتاه ترین زمان یگانها آماده حمله به حرامیان منافق وطن فروش شدند.
 عملیات مرصاد
با آماده شدن لشگرها و تیپهای سپاه وهواپیماها و بالگردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران عملیات مرصاد از صبح روز پنجم مرداد 67 آغاز و ظرف مدت دوروز تمام خائنان به مردم و منافقین پلید کشته، زخمی یا اسیر شدند و تعداد اندکی از آنها موفق به فرار و بازگشت به آغوش امریکا و صدام شدند ورزمندگان اسلام و مردم شریف و انقلابی ایران اسلامی درس دیگری به بعثیهای جنایتکار و اربابان او دادند و  مردم ایران اسلامی اینگونه با پیروزی کامل جنگ تحمیلی استکبار جهانی را به پایان رساندند.
 دستاوردهای پذیرش صادقانه قطعنامه 598 توسط حضرت امام خمینی(ره)و مردم ایران اسلامی
1-اثبات بیاعتمادی جمهوری اسلامی ایران به امریکا و رژیم بعث عراق و صدام.
2-اثبات حقانیت و قابل اعتماد بودن ایران که حتی درشرایط برتری توان نظامی و حضور انبوه رزمندگان در جبههها که میتوانست وارد خاک عراق بشود اما به توصیه امام خمینی که ما در تعهد به پذیرش قطعنامه 598 صادق هستیم و کسی حق ورود به خاک عراق را ندارد.
3-اثبات متجاوز بودن رژیم بعث عراق. با این تجاوز که در شرایط پذیرش قطعنامه توسط ایران صورت گرفت و زمینهای شد برای اعلام دبیرکل سازمان ملل در اعلام متجاوز بودن ارتش بعث عراق در تجاوز سال 1359 به ایران اسلامی.
4-اثبات آمادگی مردم انقلابی ایران با روحیه بالا و اطاعت پذیری در دفاع همه جانبه از انقلاب و کشور.
5-اثبات توانمندی و آمادگی ارتش، سپاه و بسیجیان جان برکف در دفاع از انقلاب و میهن اسلامی و اطاعت پذیری از ولایت فقیه در هر شرایط.
6- پایان یافتن جنگ تحمیلی با پیروزی ایران اسلامی و شکست ارتش بعث عراق.
7- باقی نماندن حتی یک وجب از خاک جمهوری اسلامی ایران در اشغال دشمن.
8- آزادی تمام آزادگان سرافراز از اسارت ارتش بعث عراق.
9- اعلان رسمی صدام به حقانیت خواسته ایران اسلامی در لزوم مبنا قرار دادن عهدنامه 1975 که قبل از تجاوز شهریور 1359 آن را ملغی اعلام کرده بودواعلام اینکه با این تصمیم ما دیگر همه چیز روشن شده و بدین ترتیب همه آنچه را میخواستید و برآن تکیه میکردید تحقق مییابد ودیگر اقدامی جز مبادله اسناد باقی نمیماند زمینه اعلام متجاوز بودن خود را ثابت کرد.
10- شرمندگی حکام منطقه در دفاع از چنین شخص و رژیم متجاوزی که در نخستین فرصت تجاوز دیگری کرد اما به یک کشورعربی بهنام کویت.

 

منبع: روزنامه ایران

نظر شما
پربیننده ها