نویسنده کتاب ملاقات در فکه:

شهید «باقری» بن‌بست‌شکن بود

«علامیان» گفت: سردار حجازی باسواد و دانشمند، به شهید حسن باقری لقب «بن‌بست‌شکن» داده بود؛ زیرا در اوج بحران می‌توانست به سرعت تصمیم گیرد.
کد خبر: ۵۰۳۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۸ - 29January 2022

شهید «حسن باقری» بن‌بست شکن بودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کرج، «سعید علامیان» نویسنده کتاب ملاقات در فکه، امروز در گردهمایی سراسری معجزه انقلاب، شهید حسن باقری که به مناسبت گرامیداشت شهدای اطلاعات عملیات، در کانون شهید سبحانی کرج برگزار شد، اظهار داشت: نویسندگانی که زندگینامه شهدای دفاع مقدس را به رشته تحریر درمی‌آورند، با سوژه عجین‌ می‌شوند و به‌نوعی با وی زندگی می‌کنند.

وی با اشاره به سالگرد شهادت غلامحسین افشردی، معروف به حسن باقری مطرح کرد: فقط نباید به یادها و خاطره‌ها بسنده کرد، بلکه باید از رشادت‌های جوانان غیوری که روزگاری جان خود را بر کف دست گرفتند و در مقابل دشمن ایستادند، درس گرفت؛ این آموزه‌ها برای جوانان قدیم، نسل امروز و نسل آینده بسیار مفید و راهگشا هستند.

علامیان با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۹۰ در جمع شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی فرمودند «شهید حسن باقری بلاشک یک طراح جنگی است و اگر کسی منکر شود، اطلاعی ندارد» گفت: بسیاری از فرماندهان‌ جنگ در دوران دفاع مقدس معجزه بودند، اما رهبری اعتقاد داشتند کسی که ظرف مدت دو سال از سرباز صفر به یک استراتژیست نظامی تبدیل شود، نابغه جنگی است؛ زیرا رسیدن به این مرحله نیازمند ۲۰ تا ۲۵ سال زمان است.

نویسنده کتاب ملاقات در فکه، دلیل نابغه بودن هر فرد را اکتسابی و مادرزادی دانست و بیان کرد: قطعاً شهید باقری در دوران کودکی و نوجوانی شیطنت‌ها و کنجکاوی‌هایی داشته که نشانه دقت وی به محیط اطراف و پیرامون بوده است. او بدون اغراق خودسازی را از همان سنین کم ‌آغاز کرده و با حضور در مسجد و کتابخانه، آن را تقویت کرده است. به‌راستی‌که او نابغه‌ای بود که توانست طی مدت کوتاهی به چنین جایگاهی دست یابد.

وی با اشاره به دین‌مداری شهید باقری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی به خودسازی کلامی این شهید اشاره کردند و فرمودند: «شرح حال شهید افشردی را می‌خواندم. در آنجا ذکر شده بود که ایشان هر روز خطاهای خود را می‌نوشته، همین که در توصیه‌های اخلاقی هست که خطاهایتان را بنویسید و محاسبه کنید، او در یادداشت‌های خود محاسبه نفس داشت، انسان باید خود را محاسبه و یکی‌یکی از گناهان خود کم کند.»

علامیان با اشاره به اینکه رمز موفقیت حسن، موارد زیادی بود اما دین‌مداری او و آمیختگی آموزه‌های دینی و فرماندهی، مهم‌ترین آن‌ها بود، افزود: سردار حجازی باسواد و دانشمند، به شهید حسن باقری لقب بن‌بست‌شکن داده بود؛ زیرا در اوج بحران می‌توانست به سرعت تصمیم گیرد. هیچ‌چیز از چشم‌ شهید باقری پنهان نمی‌ماند و به کوچک‌ترین چیزهای اطراف دقت بسیاری داشت. یکی از مهم‌ترین مواردی که باقری بنیان‌گذار آن بود، ورود بسیجیان به جنگ بود که موجب شد ورق جنگ برگردد زیرا بسیج موتور محرکه سپاه بود.

به گفته نویسنده کتاب ملاقات در فکه، نام‌گذاری‌های شهید باقری در دوران ‌جنگ، بدیع بود و تازگی داشت، استفاده از نام‌های ائمه اطهار (ع)، کربلا، عاشورا و... به جوانان و رزمندگان انگیزه می‌داد تا بهتر و باقدرت‌تر پا به میدان ‌نبرد بگذارند، آمیختگی آموزه‌های دینی و فرهنگی، توکل رزمندگان را بیشتر و موجبات پیروزی را فراهم ‌می‌کرد. بارها مشاهده شده بود که ندای الله‌اکبر جوانان ایرانی لرزه بر اندام دشمنان ‌می‌انداخت و آن‌ها را از میدان به در می‌کرد.

علامیان به تألیف کتاب حاج ‌قاسمی که من ‌می‌شناسم، مطرح کرد: به‌عنوان نویسنده این کتاب و کتاب ملاقات در فکه که به شهیدان حاج قاسم سلیمانی و حسن باقری اختصاص دارد، می‌توانم بگویم ویژگی‌های مشترکی میان سردار سلیمانی و شهید باقری وجود داشت؛ اما خستگی‌ناپذیری و مطالعه آن‌ها بیش از همه نظرم را به خود جلب کرد. شهید باقری به دلیل مطالعات زیادی که در زمینه آیین‌نامه‌های ارتش داشت، همواره اطلاعات خود را به‌روز می‌کرد.

وی در پایان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدا به‌ویژه شهدای اطلاعات عملیات خاطرنشان کرد: جوانانی مانند حسن باقری باید الگوی نسل امروز و نسل‌های آینده قرار گیرند. مطالعه زیاد باید سرلوحه رفتار و کردار جوانان ما قرار گیرد؛ زیرا اگر مطالعه کافی صورت نگیرد، فاصله ما با نوابغی همچون سردار شهید سلیمانی و شهید حسن باقری بسیار خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها