یادداشت/ محمد رضازاده

مديريت جهادی؛ ميراث ماندگار دفاع مقدس برای جامعه امروز

مديريت در دوران دفاع‌مقدس، مديريت جهادي است و همين مديريت در سال‌های اخير مورد تأكيد رهبري قرار گرفته است. امروز تحليلگران معتقدند كه ميراث ماندگار جنگ برای جامعه امروز، مديريت جهادی است و اگر مديريت جنگ ما جهادي نبود، قطعا جنگ ما اينگونه به دفاع‌ مقدس تبديل نمي‌شد.
کد خبر: ۵۰۷۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۰ - 21March 2022

مديريت جهادی؛ ميراث ماندگار دفاع مقدس برای جامعه امروزگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ محمد رضازاده؛ رهبر معظم انقلاب اسلامی از جنگ تحمیلی و دوران دفاع مقدس به‌عنوان یک گنج تعبیر میکنند و می‌فرمایند این هنر ماست که بتوانیم این گنج را استخراج کنیم. به‌عبارتی، گنج دفاع مقدس پایان‌ناپذیر است و در هر لحظه می‌توان از آن استفاده کرد و مورد بهره‌برداری قرار داد.

نکته‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که اساسا مدیریت دفاع مقدس چه نوع مدیریتی بود که امروزه اینگونه از دستاورد‌های آن سخن‌ها گفته میی‌شود. یکی از ابعاد قابل مطالعه جنگ، بحث مدیریت آن است. در تاریخ بسیار دیده می‌شود که قدرت‌های بزرگی در برابر ملت‌های ضعیف فرو ریختند یا به‌رغم آنکه یک طرف جنگ از سلاح‌های پیشرفته استفاده کردند، ناکام ماندند.

جنگ ایران و عراق به لحاظ سلاح، تجهیزات و امکانات نابرابر بود و همه تحلیل‌ها - چه در گذشته و چه اکنون - حکایت از آن داشت که وضعیت ایران با دشمنی که از هر جهت مورد حمایت بود، قابل مقایسه نیست، ولی همین جنگ به نفع ملت ایران رقم خورد و به پایان رسید. اینجاست که مدیریت جنگ برجسته می‌شود؛ مدیریتی که در راس آن حضرت امام (ره) قرار داشتند و در سطوح دیگر فرمانده‌های قرارگاه‌ها و لشکر‌ها و گردان‌ها و....

مدیریت در دوران دفاع مقدس، مدیریت جهادی است و همین مدیریت در سال‌های اخیر مورد تأکید رهبری قرار گرفته است. امروز تحلیلگران معتقدند که میراث ماندگار جنگ برای جامعه امروز، مدیریت جهادی است و اگر مدیریت جنگ ما جهادی نبود، قطعا جنگ ما اینگونه به دفاع مقدس تبدیل نمی‌شد. در پرتو مدیریت جهادی بود که حماسه خلق شد و از کمترین امکانات، بیشترین بهره‌برداری صورت گرفت و این موضوع باید برای امروز ما الگو قرار گیرد؛ چراکه امروز جهاد در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و نظامی ادامه دارد و عرصه منازعه ما با دشمن و متحدانش در همه حوزه‌هاست. اگر ملت در دوران دفاع مقدس در پرتو مدیریت جهادی موفق شد می‌توان امروز در پرتو مدیریت جهادی، حماسه اقتصادی خلق کرد که متأسفانه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

به‌نظر می‌رسد اگر بخواهیم اقتصاد خود را مقاومتی کنیم و جهاد اقتصادی داشته باشیم و حماسه‌های اقتصادی خلق کنیم تنها راه آن اصلاح مدیریت است و مدیریت در عرصه اقتصادی باید جهادی یعنی همان سبک مدیریت دوران دفاع مقدس باشد. اگر تفکر جهادی که حماسه‌های دوران دفاع مقدس را خلق کرده و دنیا را متحیر کردند، در حوزه اقتصاد میدان عمل پیدا کنند، می‌توانیم دنیا را متحیر کنیم.

انتهای پیام/ 361

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار