یک مدرس دانشگاه:

اساتید دفاع مقدس می‌توانند شکاف بین نسل‌های اول تا چهارم انقلاب را پر کنند

سرتیپ دوم بازنشسته «امیری» گفت: اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس، تنها کسانی هستند که می‌توانند شکاف موجود بین نسل‌های اول تا چهارم انقلاب را که اطلاع و درکی از جنگ ندارند، پر و دانشجویان را با فرهنگ غنی دفاع مقدس آشنا کنند.
کد خبر: ۵۰۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸ - 21February 2022

اساتید دفاع مقدس می‌توانند شکاف بین نسل‌های اول تا چهارم انقلاب را پر کنندسرتیپ دوم بازنشسته «غلامعلی امیری» رزمنده دوران دفاع مقدس و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرج با اشاره به اینکه تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را در سابقه کاری خود دارد، اظهار داشت: در مقطع دکتری، این درس به جنبه جامعه‌شناسی و تحلیل و بررسی جنگ می‌پردازد.

وی با بیان اینکه بسیاری از دانشجویان این مقطع، دوران جنگ را سپری کرده و در رده فرماندهان لشکر، قرارگاه و ... قرار داشته و دارند، افزود: در دانشگاه فرماندهی ستاد ارتش، موضوعی توسط دانشگاه ارائه می‌شد و دانشجویان با کمک و هدایت استاد و استادان مشاور، مسائل مربوط به آن را بررسی و طی یک سفر مطالعاتی، برداشت‌های خود را جمع‌آوری می‌کردند و از آن‌ها کتابی تهیه می‌شد. 

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تدریس درس آشنایی با دفاع مقدس در مقطع کارشناسی را از سال 1388 آغاز کردم، مطرح کرد: بسیاری از دانشجویان این مقطع اطلاعات زیادی از دوران دفاع مقدس ندارند و با توجه به اینکه شکافی بین نسل‌های اول تا چهارم انقلاب ایجاد شده است، اساتید دفاع مقدس می‌توانند نقش واقعی خود را در این زمینه ایفا کنند.

امیری عنوان کرد: در کلاس‌های مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، اگر موضوعی از دید من پنهان می‌ماند، دانشجویان که بعضاً مدیران عالی‌رتبه کشور بودند و مدارج استانداری را طی کرده بودند، به دلیل حضور فعال در جنگ، مسائل را بهتر درک می‌کردند اما دانشجویان مقطع کارشناسی، با فرهنگ دفاع مقدس آشنایی چندانی ندارند و اساتید باید تمام مباحث را مبسوط برای آن‌ها شرح دهند.

دفاع مقدس، فرهنگی جامع است

وی بیان داشت: زمانی که من به‌عنوان استاد درس آشنایی با دفاع مقدس از جلسه اول حرکات و سکنات دانشجویان را زیر نظر می‌گیرم، در انتهای ترم زمانی که دگرگونی ایجاد شده در آن‌ها را مشاهده می‌کنم، درمی‌یابم که نقش من تا چه حد در این زمینه تأثیرگذار بوده است؛ این امر به‌عنوان یک وظیفه ذاتی بر عهده تمام اساتید درس دفاع مقدس است.

امیری، دفاع مقدس را فرهنگی جامع دانست و با اشاره به اینکه اساتید این درس باید بتوانند دانشجویان را به‌صورت کامل با این فرهنگ آشنا کنند و تنها مطالعه منبع درس و چند کتب دیگر کافی نیست، گفت: ما حق نداریم از عنوان «جنگ ایران علیه عراق» استفاده کنیم زیرا دشمن آغازکننده جنگ بود و ما از خود دفاع کردیم بنابراین از عنوان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یا دفاع مقدس استفاده می‌کنیم.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس، تنها کسانی هستند که می‌توانند شکاف موجود بین نسل‌های اول تا چهارم انقلاب را که اطلاع و درکی از جنگ ندارند، پر و دانشجویان را با فرهنگ غنی دفاع مقدس آشنا کنند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، اتفاقات بسیاری به وقوع پیوست اما از میان همه آن‌ها، می‌توانیم «پیروزی انقلاب اسلامی» و «هشت سال دفاع مقدس» را پررنگ کنیم.

وی با تأکید بر اینکه این مطالب باید به‌صورت ظریفانه در کتاب‌ها نوشته شوند، ادامه داد: ایران جنگ را آغاز نکرد اما تصمیم گرفت که چه زمانی آن را پایان دهد؛ این موضوع که صدام آغازکننده جنگ بود اهمیت بسیاری دارد. پس از هشت سال، امام خمینی (ره) با درایت و تدبیر فرمودند: امروز به صلاح است که جنگ پایان یابد.

ایران یک‌تنه در مقابل تمام جبهه استکبار ایستادگی کرد

امیری مطرح کرد: در دوران دفاع مقدس، یک طرف جنگ، ایران بود و طرف دیگر نه‌تنها عراق، بلکه چندین کشور قرار داشتند؛ این کشورها با هدف ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران از صدام پشتیبانی و حمایت می‌کردند؛ ما باید در این زمینه مظلومیت کشور ایران را به رخ بکشیم زیرا یک‌تنه در مقابل تمام جبهه استکبار ایستادگی کرد و در نهایت نیز جنگ را پایان داد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس عنوان کرد: مطلب دیگری که باید برای دانشجویان شرح داده شود این است که در دوران جنگ، نهان بسیاری از چهره‌ها آشکار شد زیرا جبهه جای دروغ گفتن نبود. عده‌ای وارد میدان شده بودند و حزبی تشکیل داده بودند؛ اگر سازمان مجاهدین خلق به سازمان منافقین تبدیل شد، چهره واقعی آن‌ها مشخص شد و گفتند که ما حاضر به نبرد هستیم اما زیر پرچم خودمان.

وی با بیان اینکه به گفته دادستان عمومی و انقلاب اهواز، همه ما یک پرچم داریم و آن، پرچم ایران است، افزود: این موضوع موجب شد امام خمینی (ره) کلمه منافقین را مطرح کنند. بنابراین در اینجا باید جنایت‌های جنگی بیان شود؛ بنده بارها گفته‌ام که سازمان‌های بین‌المللی ممکن است بالفطره بد نباشند اما مهم این است که چه کسی آن‌ها را هدایت می‌کند.

امیری گفت: طبق قوانین سال 1925 ژنو، کاربرد سلاح‌های شیمیایی و مین ضدنفر مطرود شد اما دیدیم که صدام در طول هشت سال جنگ تحمیلی، از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرد. عده‌ای فکر می‌کنند فقط در سردشت این سلاح مورداستفاده قرار گرفت درصورتی‌که صدام دو ماه پس از جنگ در جبهه‌های غرب کشور نیز از سلاح شیمیایی ناتوان‌کننده و در اواخر جنگ از سیانور استفاده می‌کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه تلفات جانی سلاح ناتوان‌کننده کمتر بود اما رزمندگان مقداری توان خود را از دست می‌دادند و بی‌حال می‌شدند، افزود: زمانی که رزمندگان حل بچه را گرفتند، صدام از سیانور استفاده می‌کرد و نیروها خشک می‌شدند؛ مشاهده می‌کردیم که یک نفر پشت سلاح نشسته اما تکان نمی‌خورد، به او دست می‌زدیم و می‌افتاد؛ این مسائل در اینجا باید برای نسل جوان مطرح شود.

درس آشنایی با دفاع مقدس، تأثیرات خاص خود را دارد

وی در خصوص تأثیرگذاری درس آشنایی با دفاع مقدس بر دانشجویان بیان داشت: زمانی که در دانشگاه سما در کرج تدریس می‌کردم، دانشجویی این درس را با من اخذ کرد؛ وی بسیار فعال بود و سعی می‌کرد به من نزدیک شود، می‌گفت پسر همکار شما هستم. هر زمان هم که در کلاس سؤالی را مطرح می‌کردم، او پاسخگو بود. در نهایت آزمون پایان‌ترم برگزار شد و وی نمره 20 را کسب کرد.

امیری افزود: ترم بعد که در کلاس حاضر شدم، دیدم وی نیز حضور دارد. به او گفتم: شما که این درس را گذرانده‌ای. گفت: از نظر شما اشکالی دارد که من دوباره این درس را بردارم؟ گفتم: نه، من در انتخاب دانشجویان دخالتی نمی‌کنم. خلاصه وی یک ترم دیگر این درس را اخذ کرد. او عضو بسیج دانشجویی بود، یک روز که به دانشگاه رفتم عکس تمام قدش را به‌عنوان شهید مدافع حرم در سالن دیدم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس اذعان داشت: محیط دانشگاه به این صورت است که همه دانشجویان سلایق یکسان و مشابهی ندارند و عده‌ای از همان روز اول خنثی هستند، برخی با استاد همراه می‌شوند و برخی دیگر نیز مقاومت می‌کنند. نقش و تأثیر استاد زمانی مشخص می‌شود که ببیند در آخر ترم تا چه حد توانسته این موازنه را برقرار کند.

وی مطرح کرد: در واقع هنر یک استاد زمانی مشخص می‌شود که بتواند این موازنه را برقرار کند که در آخر ترم همه دانشجویان در یک سمت‌وسو قرار گیرند. بی‌شک این درس تأثیرات خاص خود را دارد؛ حتی کسانی که از سر سماجت با استاد بحث می‌کنند درصورتی‌که شاید هیچ قصد و نیتی نیز نداشته باشند، با شنیدن یا دیدن برخی مطالب و پیام‌ها، ذهنشان به آن سمت‌وسو می‌رود.

درس آشنایی با دفاع مقدس می تواند یک درس تخصصی باشد

امیری با اشاره به اینکه درس آشنایی با دفاع مقدس با توجه به جایگاهی که دارد، می‌تواند یک درس تخصصی باشد، در رابطه با شیوه‌ها و فنون تدریس این درس عنوان کرد: من به‌شخصه برای تدریس، همه روش‌ها به کار می‌گیرم. معمولاً دو جلسه اول کلاس، متکلم وحده هستم و توضیحاتی را ارائه می‌دهم تا بتوانم همه دانشجویان را در یک مسیر قرار دهم.

این مدرس دانشگاه افزود: سپس دانشجویی برای ارائه کنفرانس تعیین می‌شود و پس از ارائه مطالب، دانشجویان دیگر سؤالات خود را مطرح می‌کنند و ارائه‌دهنده کنفرانس، در حد توان به آن‌ها پاسخ می‌دهد و هر جا که قادر به پاسخگویی نبود، بنده به‌صورت کامل مبحث را تدریس می‌کنم. کتابی برای تدریس این درس تدوین ‌شده که علاوه بر مطالعه آن، دانشجویان مقالاتی را نیز ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه مقالات برتر به اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان البرز تحویل داده می‌شود، خاطرنشان کرد: از روز اول کلاس‌ها، گروهی در فضای مجازی تشکیل می‌دهیم و یکی از دانشجویان نیز به‌عنوان رابط و پارتنر استاد انتخاب می‌شود؛ دانشجویان در فاصله بین جلسات همواره با ما در ارتباط هستند و پاسخ سؤالات و شبهات خود را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار