وزیر امور خارجه:

مذاکرات وین به مرحله حساسی رسیده است/ روابط خوبی بین تهران و مسقط وجود دارد

امیرعبداللهیان با بیان اینکه از طرف آمریکایی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود ندیدیم، گفت: مذاکرات وین به مرحله حساس و مهمی رسیده است.
کد خبر: ۵۰۸۰۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۷ - 23February 2022

روابط ایران و عمان در مسیر بسیار خوبی قرار داردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) چهارم اسفند  پس از دیدار و گفت‌وگو با «بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه سلطنت عمان در نشست خبری مشترک حضور یافت.

وزیر امور خارجه ضمن خیر مقدم به همتای عمانی به سفر اخیرش به مسقط اشاره کرد و اظهار داشت: روابط دو کشور در مسیر بسیار خوبی قرار دارد. امروز از روابط سیاسی دو کشور به عنوان روابطی ممتاز، نمونه و راهبردی در حوزه خلیج فارس یاد می‌کنیم.

امیرعبداللهیان ادامه داد: در گفت‌وگو‌های امروز توافق کردیم که مناسبات سیاسی دو کشور در عالیترین سطح قرار دارد. پیشرفت‌های زیادی در حوزه همکاریه های اقتصادی و تجاری در ماه‌های گذشته داشته‌ایم، ولی با توجه به ظرفیت‌های دو کشور این حجم از روابط تجاری را هنوز کافی نمی‌دانیم و توافق کردیم نسبت به توسعه هر چه بیشتر مناسبات تلاش‌های بیشتری داشته باشیم. امیدواریم در آینده نزدیک امکان دیدار روسای دو کشور فراهم شود. دعوت از آیت‌الله رئیسی انجام شده و امیدواریم این سفر را در حوزه همسایگی داشته باشیم.

وی گفت: از طریق وزیر خارجه عراق پیامی دریافت کردیم برای اعلام آمادگی طرف سعودی برای گفتگو‌ها دریافت کردیم و آمادگی خود را برای مذاکرات اعلام کردیم. آمادگی داریم درباره مسائل منطقه با همکاری‌های مشترک با همه طرف‌ها با جدیت ادامه دهیم. حل بحران‌ها در منطقه هیچ راهی جز گفتگو و همکاری ندارد. رقابت‌ها در منطقه جز تخریب منطقه و بر باد رفتن ثروت‌های منطقه نخواهد داشت. کشور‌های منطقه نمی‌توانند امنیت خود را در سایه ناامن سازی دیگران کسب کنند. آمادگی خود را برای ابتکار منطقه‌ای برای رشد منطقه اعلام می‌کنیم.

وزیر خارجه بیان کرد: اکنون وضعیت در یمن به فاجعه بزرگ انسانی تبدیل شده است.

امیرعبداللهیان افزود: پیام‌های زیادی را از مقامات آمریکا مبنی بر گفتگوی مستقیم دریافت می‌کنیم برای ما مهم این است که چه نفعی در این گفتگو خواهد بود و آیا آینده متفاوتی از آنچه که در مذاکرات کنونی روی داده و آیا دستاوردی فراتر از این وجود خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: از طرف آمریکایی تاکنون عمدتاً حرف پیام های مثبت شنیده ایم ولی تا این لحظه هیچ اقدام عملی برای اثبات حسن نیت خود به عمل نیاورده است.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: ما در مجموعه مذاکرات وین خوشبین هستیم و امیدواریم اندک موضوعات حساس مهم و باقیمانده در مذاکرات با واقع‌بینی طرف غربی طی روزهای آینده به نتیجه برسد و از تلاش هایی که در بیش از ۹ ماهه گذشته در بیان حاصل شده است به این نتیجه برسیم که همه طرف‌های مقابل ما در بازگشت به تعهدات کامل خودشان ذیل توافق سال ۲۰۱۵ میلادی در وین پایبند خواهند ماند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار