قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

هفته برگزاری مسابقات به‌عنوان هفته قرآن باید در تقویم رسمی کشور ثبت شود

شعاعی با بیان اینکه باید به فضای تبلیغی مسابقات بین‌المللی قرآن در کشور توجه ویژه‌ای شود، گفت: می‌توان جهت بیشتر شدن تاثیرگزاری این مسابقات، ایام برگزاری مسابقات را هفته قرآن نامگذاری کرد.
کد خبر: ۵۰۹۴۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 03March 2022

هفته برگزاری مسابقات به‌عنوان هفته قرآن درتقویم رسمی  کشور ثبت شود«علی اصغر شعاعی» حائز رتبه اول مسابقات بین‌لمللی قرآن کریم هندوستان در سال ۸۶ و رتبه اول مسابقات بین‌المللی مفازا (شبکه جهانی الکوثر) سال ۹۷ در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در پاسخ به سوالی درخصوص تاثیر برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه اظهار داشت: برگزاری مسابقات می‌تواند آثار خوبی بر جای بگذارد. اگرچه از اهداف برگزاری مسابقات، شناسایی افراد نخبه و ممتاز است؛ اما ترویج فرهنگ انس با قرآن، آشنایی مردم با قرآن و جاری شدن فضای قرآن در جامعه از دیگر اهداف و ثمرات این مسابقات است.

این استاد برگزیده قرآنی با بیان اینکه برای رسیدن به اهداف ترویجی و تبلیغی، نیازمند مقدماتی هستیم گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات وسیع ازجمله مقدمات و راهکارهای دستیابی به اهداف تبلیغی و ترویجی است که در این جهت نیازمند پویایی و تلاش بیشتر همه دست اندرکاران فرهنگی و قرآنی هستیم.

شعاعی تصریح کرد: علیرغم تلاش های مرکز قرآنی سازمان اوقاف کشور که قابل تقدیر است، سایر نهادهای تبلیغاتی به ویژه رسانه ملی باید اهتمام ویژه‌ای در راستای تبلیغات و ترویج این مسابقات داشته باشند.

وی افزود: باید تمام کشور در زمان برگزاری مسابقات بین المللی خود را متعهد به تبلیغات انعکاس اخبار آن کنند و در حقیقت تمامی کشور درگیر چنین رویداد عظیمی شوند.

شعاعی تاکید کرد: باید نهادها و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی موضوع مسابقات بین المللی قرآن را مسئله روز خود بدانند و در جامعه و یا حداقل در مخاطبین خود شورآفرینی کنند؛ متاسفانه برخی مسوولان فرهنگی و حتی متولیان قرآنی حتی در ایام برگزاری مسابقات اطلاع کافی ندارند وگاهی حتی تاریخ آن را هم نمی دانند که این شایسته این رویداد بزرگ نیست.

این قاری بین المللی تاکید کرد: باید مسابقات در میان دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و عمومی شور و حرارت ایجاد کند و این مستلزم تبلیغات گسترده بویژه در رسانه ملی است.

وی تاکید کرد : باید آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ قرآنی از تمامی ظرفیت خود به ویژه سامانه شاد بهره بگیرد تا شاهد حضور هرچه بیشتر دانش آموزان و جوانان در عرصه ی قرآنی کشور باشیم.

شعاعی با بیان اینکه انحصار قرآن و اخبار مسابقات و برگزاری آن در شبکه قرآن یک آسیب محسوب می‌شود گفت: شبکه قرآن برنامه های خوبی در راستای گسترش فرهنگ قرآنی و نیز مباحث تخصصی دارد اما قرآن و اخبار آن باید در همه شبکه ها همانند سایر اخبار فرهنگی و هنری پخش شود تا قرآن در لایه‌های مختلف زندگی همه مردم وارد شود.

وی افزود: باید قرآن و اخبار آن در زمان برگزاری مسابقات به اولویت اصلی فعالیتهای کشور تبدیل شود و همه نسبت به آن اهتمام داشته باشند؛ حتی می توان زمان برگزاری مسابقات را به نام هفته قرآن نامگذاری کرد تا همه از ضرورت این مسابقات باخبر شوند، چراکه چنین مسابقاتی در چنین سطح گسترده ای می تواند از عوامل فرهنگ‌سازی قرآنی در کشور باشد.

رییس ستاد اجرایی شورای توسعه فرهنگ قرآنی استان قم با بیان اینکه مسوولان هم باید در زمان برگزاری مسابقات خود را ملزم به حضور در محل برگزاری مسابقات کنند، گفت: متاسفانه مسوولان آنطور که باید و شاید خود را ملزم به حضور مؤثر در سالن مسابقات نمی دانند و حضور پر رنگی ندارند در صورتی که در کشورهایی همانند مالزی که مسابقاتی اینچنینی برگزار می شود همه مسوولانشان حضور چشمگیر دارند.

وی تاکید کرد: البته این حضور نیز باید با رعایت کامل شئونات قرآنی باشد یعنی در جریان برگزاری اگر یک مسوول وارد سالن شد نباید نظم مراسم قرآنی به احترام قرآن دچار خلل شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار