دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

فریب اوکراین از آمریکا و متحدانش/ درس عبرت کشور‌های عربی از بحران اوکراین

جدا از تحولات جاری میان روسیه و اوکراین و سرنوشت آن‌ها، مسئله‌ای که اوکراینی‌ها درگیر آن شدند این است که آمریکا و کشور‌های غربی همواره درصدد تحریک اوکراین علیه مسکو بودند و عامل وقوع این جنگ شدند.
کد خبر: ۵۰۹۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۰ - 06March 2022

فریب اوکراین از آمریکا و متحدانش/ درس عبرت کشور‌های عربی از بحران اوکراینبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، فرایند به قدرت رسیدن بایدن در کاخ سفید و رقابت بسیار شکننده با تیم ترامپ، آمریکا را در منحصر به فرد‌ترین شرایط تاریخی خود قرار داده است.

شکل تبلیغات و فعالیت تیم بایدن و کمپین‌های انتخاباتی، نشان از شکاف جدی بین ساختار سیاسی و یکپارچکی ملت آمریکاست.

تا جایی که شخصیت‌های سیاسی حزب بایدن نظیر اوباما تا لحظه پایانی رقابت‌ها با تماس‌های تلفنی و ارتباط مستقیم با شهروندان در ایالت‌های مختلف در جهت ترغیب مردم فعال بوده و از طرفی تمرکز کمپین‌های انتخاباتی بایدن بر اقلیت‌های مختلف جامعه آمریکا نشانه‌ای از برداشت‌های ذهنی ساختار سیاسی، پیرامون فاصله جدی میان حکومت و مردم و گسل‌های بزرگی در جامعه خبر می‌دهد.

همچنین الگوی چینش کابینه دولت توسط بایدن حاوی یک پیام سیاسی مهم است. «دولت-ملت در امریکا در آستانه فروپاشی است.

همچنین وجه دیگر کابینه بایدن تکثر رویکرد در تصمیم سازی است که نشان بارز آن اختلاف وزارت امور خارجه و تیم امنیت ملی امریکاست. سردرگمی بایدن میان تحلیل و رویکرد سالیوان و آنتونی بلینکن در موضوع خاورمیانه و شبح سنگین ترامپ بر کاخ سفید، سطح واکنش فوری و درک اولویت بندی‌های سیاست خارجی و موضوعات داخلی را، به حداقلی‌ترین سطح خود رسانده تا جایی که روسیه با آگاهی از این «توان حداقلی کنشگری» بین‌المللی امریکا در فضای جدید جامعه بین الملل، دست به اقدام اخیر زده و البته «اکتفای وزارت امور خارجه امریکا» به «پیام‌های توئیتری و بیانیه‌های شدیداللحن» در قبال حوادث میانمار و تحرکات چین در اطراف تایوان، نشان دیگری از این «تنزل سطح کنش متقابل» و سردرگمی هیئت حاکمه امریکاست.

حمله روسیه به اوکراین که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه آن را «عملیات نظامی ویژه» خوانده در پی سال‌ها تقابل روسیه و غرب بر سر اوکراین روی داده است. غربی‌ها در سال‌های اخیر با آغوش باز از اوکراین استقبال کرده و زمینه را برای پذیرش این کشور در ناتو فراهم می‌کردند، اما روسیه بار‌ها قویا هشدار داده بود که گسترش ناتو به اوکراین، خط قرمز این کشور است.

اوکراین و کشور‌های غربی در چند ماه اخیر روسیه را متهم می‌کردند که قصد حمله به این کشور را دارد. با این حال روسیه این ادعا را رد و در مقابل، اوکراین را به‌خاطر رفتار‌های تحریک‌آمیز محکوم می‌کرد. در نهایت پوتین پنج‌شنبه پنجم اسفند دستور عملیات ویژه نظامی را  صادر و اعلام کرد: «به همین‌خاطر، ما برای غیرنظامی‌سازی و غیرنازی‌سازی اوکراین اقدام می‌کنیم. ما نمی‌توانیم با تهدید‌هایی که از قلمروی اوکراین مدرن نشأت می‌گیرد، احساس امنیت و پیشرفت کنیم و به زندگی ادامه بدهیم.»

جدا از تحولات جاری میان روسیه و اوکراین و سرنوشت آنها، مسئله‌ای که اوکراینی‌ها را سردرگم کرده این است که آمریکا و کشور‌های غربی که همواره درصدد تحریک اوکراین علیه مسکو بودند و عامل وقوع این جنگ شدند، اکنون این کشور را تنها گذاشته و تنها اقدام عملی آن‌ها علیه حمله اخیر روسیه به اوکراین، وضع تحریم علیه افراد و نهاد‌هایی در روسیه بوده است.

درس عبرت کشور‌های عربی از بحران اوکراین

در این بین کشور‌های عربی منطقه غرب آسیا همچون عربستان و امارات از جمله مهمترین متحدان ایالات متحده در منطقه به شمار می‌روند که زنگ خطر برای آن‌ها از زمان شکست آمریکا در افغانستان و خروج از این کشور در اواسط ۲۰۲۱، به صدا درآمد.

بعد از سناریو فاجعه‌بار آمریکا در افغانستان مهم‌ترین درس عبرت‌هایی که سایر متحدان واشنگتن از جمله اعراب باید بگیرند این است که اکنون جهان وارد مرحله جدیدی شده که در آن  گزینه‌های نظامی روی میز بوده و  مهم‌تر از همه در این مرحله آمریکا تصمیم به عقب نشینی نظامی گرفته است؛ جایی که این کشور در سال ۲۰۲۱ با یک شکست مفتضحانه از افغانستان خارج شد و همچنین در روابط  خود با کشور‌های عربی منطقه ثابت کرد که تنها به منافع خودش می‌اندیشد.

جنگ یمن یکی از مهمترین تحولاتی است که ثابت می‌کند کشور‌های عربی ازجمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی که حساب زیادی روی واشنگتن باز کرده‌اند خیلی نمی‌توانند امیدوار به حمایت‌های ایالات متحده باشند؛ جایی که بعد از حملات موشکی مکرر جنبش انصارالله یمن به عمق عربستان و امارات، آمریکا نتوانست کاری برای این کشور‌ها و حفظ امنیت آن‌ها انجام دهد.

درس دیگری که اعراب باید در این مرحله بگیرند آن است که آمریکا با وجود وعده‌های فراوانی که به اوکراین داده بود؛ اما از تقابل مستقیم با روسیه در این تحولات خودداری می‌کند. درواقع آمریکا برای رویارویی با روسیه و تحقق اهداف خود در این زمینه، از کشور‌ها و دولت‌های کوچکی استفاده می‌کند که هنوز در توهم قدرتمندی ایالات متحده هستند؛ نمونه بارز در این زمینه  اتفاقی است که امروز برای اوکراین افتاده است. مشابه این اتفاق در سال ۲۰۰۸ برای گرجستان نیز افتاد؛ جایی که این کشور وعده‌ها و ادعا‌های آمریکا را باور کرده بود و در مقابل روسیه قرار گرفت.  
 

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار