همایش ملی «شهید وحدت» برگزار می‌شود

نشستی پیرامون برگزاری همایش ملی شکوه ایثار گرامیداشت شهید وحدت در ستاد ارتش برگزار شد.
کد خبر: ۵۰۹۹۸۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱ - 06March 2022

همایش ملی «شهید وحدت» برگزار می‌شودبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشستی پیرامون برگزاری همایش ملی «شکوه ایثار» و گرامیداشت شهید وحدت‌آفرین «محمود امان‌اللهی» در ستاد ارتش برگزار شد. در این نشست که به ریاست امیر سرتیپ «محمد محمودی» معاون اجرایی ارتش و دبیری امیر سرتیپ «محمدرضا فولادی» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش و با حضور جمعی از نهادها و ارگان‌های مختلف همچون سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیروی انتظامی، مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و همچنین فرزند شهید سرافراز «محمود امان‌اللهی» برگزار شد، نحوه اجرای همایش ملی شکوه ایثار مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

قرار است در سالروز ولادت شهید محمود امان اللهی که «شهید وحدت» نام گرفته است در تهران و کردستان همایشی ملی برگزار و گوشه‌ای از حماسه‌های این شهید به تصویر کشیده شود.

درباره شهید

شهید «محمود امان‌اللهی» فرزند شهید «احد امان‌اللهی» در خرداد سال ۱۳۳۹ در روستای جعفرآباد بیجار در استان کردستان به دنیا آمد و سال ۱۳۵۶ وارد دانشکده افسری شد. پدر وی که از همان اوایل پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمده بود، روز ششم تیر سال ۱۳۵۹ حین درگیری در روستاهای تابع شهرستان تکاب به دست گروهک‌های ضدانقلاب به شهادت رسید.

وی همان سال از طرف دانشگاه افسری به سپاه ناحیه کردستان مأمور شد تا به عنوان مسئول سپاه و پیشمرگان مسلمان کرد پایگاه موچش و رابط بین ارتش و سپاه در محور عملیاتی قروه _ سنندج به انجام مأموریت بپردازد.

وی در مقاومت ۳۵ روزه مردم خرمشهر، رابط میان سرهنگ نامجو و محمد جهان‌آرا بود.

روز بیست و سوم مهر ۱۳۵۹ در حالی که قسمت غربی خرمشهر سقوط کرده و عده زیادی از همرزمان او به شهادت رسیده بودند، هنگام درگیری خانه‌ به‌ خانه، دوباره مجروح شد و به اسارت ارتش بعثی عراق درآمد. وضعیت جراحت او به گونه ای بود که هیچ کس احتمال زنده ماندنش را نمی داد؛ لذا شهادت او بر همگان محرز شد و دانشگاه افسری نزاجا پوستر شهادتش را چاپ و منتشر کرد. مراسم شب هفتم و چهلم در زادگاهش برگزار شد. غافل از این که او در اسارت زندگی شجاعانه جدیدی را در کنار بزرگوارانی همچون سرور احرار و آزادگان؛ حجت‌الاسلام شهید «ابوترابی» آغاز کرده است.

سرانجام محمود امان­‌اللهی، پس از تحمل ۲۴۴ روز اسارت به علت شدت جراحات وارده به عنوان مجروح جنگی صعب‌العلاج شناخته شد و طبق کنوانسیون سوم ژنو به همراه ۲۴ نفر دیگر از اسرای معلول ایرانی با اسرای عراقی مبادله و روز ۶۰/۳/۲۶ وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد.

وی پس از آزادی بلافاصله به صحنه دفاع مقدس بازگشت و در مسئولیت‌های بسیج مستضعفین و قائم‌مقامی سپاه تکاب، قائم‌مقام سپاه سردشت، مسئول بازرسی و دایره سیاسی قرارگاه حمزه سیدالشهدا، سرپرست عقیدتی سیاسی لشکر ۲۳ نیروهای مخصوص (نوهد) و مسئول سازماندهی بسیج عشایری قرارگاه حمزه سیدالشهدا خدمت کرد و در طول این مدت سه‌ بار دیگر به شدت مجروح شد.

اوایل سال ۱۳۶۳ به فرماندهی گردان ضربت عملیاتی جندالله بانه منصوب شد و یک سال بعد بنا به امر سپهبد شهید صیاد شیرازی به قرارگاه کربلا و خاتم‌الانبیاء (ص)، مأمور و به عنوان معاون فرمانده تیپ شهادت منصوب شد. او در این مدت در عملیات‌های ظفر ۱و۲و۳ و کربلای ۱و۲و۳ شرکت کرد و در سال ۶۷ با حکم فرمانده لشکر ۲۸ کردستان به فرماندهی یکی از گردان‌های تکاور منصوب شد.

محمود امان الهی به علت جراحات شدید مغزی بارها مورد عمل جراحی قرار گرفت و در نهایت روز ۷۹/۳/۱۷ ندای حق را لبیک گفت و به دیدار پدر و دیگر همرزمان شهیدش شتافت. بنا به وصیت او، قلب و کلیه‌های آن بزرگمرد به سه نفر از نیازمندان که سال‌ها از درد بیماری رنج می‌کشیدند، اهدا شد.

پیکر مطهر او پس از اجرای مراسم تشییع در دانشگاه افسری امام علی (ع) و شهر بیجار، پس از سال‌ها دوری به زادگاهش (روستای جعفرآباد) منتقل و در میان سیل خروشان همرزمان، اقوام و مردم شهیدپرور تشییع و در کنار مزار پدر شهیدش به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار