سردارشاهوارپور:

غواصان از دیواره های بتنی بعثی ها عبور کردند

این روزها که خوزستان سرزمین ایثار و شهادت به قدوم 37شهید والامقام عطرآگین شده است مناسب دیدیم نگاهی به عملیاتی بیندازیم که بخش زیادی از این شهدا در آن رزم آوری کردند و به معراج رسیدند.
کد خبر: ۵۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۰ - 12August 2015

غواصان از دیواره های بتنی بعثی ها عبور کردند

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، این روزها که خوزستان سرزمین ایثار و شهادت به قدوم 37شهید والامقام عطرآگین شده است مناسب دیدیم نگاهی به عملیاتی بیندازیم که بخش زیادی از این شهدا در آن رزم آوری کردند و به معراج رسیدند.
تشریح اجمالی عملیات کربلای چهار بهانه ای بود تا دقایقی گفتگو کنیم با سردار شاهوارپور فرمانده سپاه خوزستان که از یادگاران هشت سال دفاع مقدس است.
سردار شاهوارپور با بیان خاطرات عملیات کربلای 4 به تشریح این عملیات پرداخت که خلاصه ای از آن را در زیر می خوانید:

*عملیات کربلای چهار در دی ماه 1365 در منطقه عمومی جزیره مینو تا خرمشهر و جزیره ام الرصاص گسترش داشت و مقدمه عملیات کربلای 5در شلمچه بود این عملیات بعد از عملیات والفجر 8 صورت گرفت در دوره ای که رزمندگان باید فشار را بر رژیم صدام وارد می کردند تا مجامع بین المللی پاسخی به مظلومیت حقوق ملت ایران و تعیین متجاوز دهند لذا تدبیر این بود که عملیات ها در جبهه های مختلف ادامه دهند.

*رزمندگان اسلام باید در عملیات کربلای چهار باز ساحل اروند سرپل گیری انجام می دادند که این باید برای انهدام نیروهای زبده رژیم بعث عراق که در دفاع از بصره تمرکز کرده بودند انجام می شد که  مقدمه ای برای حرکت به سمت مهمترین بندر عراق یعنی بندر بصره بود این اقدام می توانست وزنه فشاری برای تسلیم صدام و پذیرش حقوق مردم ایران باشد.

*در عملیات های خیبر، بدر و فتح فاو تجربه خوبی برای عبور از آب بدست آورده بودیم با این تجربه قوی و استقبال بسیار خوب مردم برای فشار بر رژیم عراق تعداد زیادی از یگان های سپاه برای انجام این عملیات آماده شدند در همین زمینه آموزش های پیچیده غواصی و عملیات های آبی خاکی در پشت سدهای دز و گتوند انجام شده بود.

*لشگر7ولیعصر(ع) یکی از لشکرهای خط شکن و موفق در عملیات کربلای 4 بود که تحت امر قرارگاه نوح از محور جزیره مینو وارد عملیات شد در مجموع  همه گردان های لشکر یک گردان غواص داشتیم که از چهار نقطه باید واد می شدند که در موج اول باید خط دشمن را در جزیره سهیل در قسمت غربی اروند منهدم می کردند و سرپل مناسبی برای نیروها فراهم می کردند که این کار به خوبی انجام شد.

*بایستی زمانی نیروها را حرکت می دادیم که آب بین جزر و مد باشد چرا که تلاطم عظیمی در حرکت آب بود که اگر غواص در این وضعیت حرکت می کرد از مسیر خود فاصله می گرفت.

*حدود یک ساعت آرامش آب بین جزر و مد بود که با اعلام رمز عملیات غواصان خود را به خطوط دشمن رساندند شکستن خط کار بسیار دشواری بود چرا که عراقی ها دیواره های بتنی به ارتفاع دو متر ساخته بودند که رزمندگان اول باید از دیواره عبور می کردند که لشکر 7ولیعصر توانست از این خط عبور کند و خط شکسته شد تعدادی از شهدای والامقام در مرحله اول شکستن خط به شهادت رسیدند.

*موج دوم نیروها با قایق وارد شدند وشروع به پاکسازی جزیره سهیل کردند اینکار اوایل صبح انجام شد و نیروها به سمت جاده بصره-فاو رفتند و این جاده را تصرف کردند تقریبا منطقه واگذاری لشکر 7ولیعصر پاکسازی شد حدود ساعت 10 صبح در منطقه تصرف شده در آرامش بودیم ولی از شب تا صبح پاتک عراقی ها با توجه به اینکه تعدادی از قایق ها منهدم شده بود و  اسکله برای انتقال امکانات نداشتیم شروع شد.

 


 

*متوجه شدیم که نیروهای احتیاط دشمن از دو جناح علیه نیروهای ما وارد شدند لذا بخاطر اینکه بتوانیم ظرفیت نیروها را از دست ندهیم رزمندگانی که به عمق خاک دشمن رفتند به سمت ساحل اروند بازگشتند.

*به علت بمباران های سنگین نیروهای عراقی امکان پشتیبانی از طریق قایق ها سخت بود همین وضعیت موجب شد که تعدادی از شهدا در منطقه باقی بمانند چراکه شرایط انتقال پیکرهای شهدا بسیار مشکل شده بود.

* غربی ها جنگنده های بسیار پیشرفته ای در اختیار عراقی ها قرار داده بودند همچنین آمریکا با در اختیار قرار دادن تصاویر و اطلاعات گرفته شده از دستگاه ها و هواپیماهای جاسوسی به عراق تجمع نیروهاب ایرانی را در منطقه به بعثی ها اطلاع داده بود.

*جنگ زمینی با جنگ آبی بسیار تفاوت دارد در جنگ آبی هیچ پناهی برای حرکت نیروها وجود ندارد و نیروها در یک منطقه بی پناه حرکت می کنند که هیچ سنگری وجود ندارد مگر اینکه شجاعت نیروها باشد که رزمندگان ما در دفاع مقدس از خود نشان دادند.

*دو هفته بعد از کربلای چهار موفقیت ها را در کربلای پنج داشتیم چرا که ماشین جنگی رژیم بعث در کربلای چهار ضربه دید و این مساله موجب موفقیت در کربلای پنج شد با موفقیت در کربلای پنج مجامع بین الملل خواستار پایان جنگ با تامین بخشی از خواسته های جمهوری اسلامی ایران شدند.

 

منبع: رهیاب نیوز

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار