روحانی در دیدار وزیر خارجه انگلستان:

گزینه نظامی و بازگشت تحریم‌ها سخنان طنزی است که به روند اعتمادسازی آسیب می‌زند

رئیس‌جمهور با تقبیح برخی سخنان و یا رفتارها از جمله تهدید به وجود گزینه نظامی و یا بازگشت تحریم‌ها، گفت: این سخنان طنزآلود، شعارها و شوخی‌های نابجایی است که به روند اعتمادسازی، آسیب‌ می‌رساند.
کد خبر: ۵۱۷۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸ - 24August 2015

گزینه نظامی و بازگشت تحریم‌ها سخنان طنزی است که به روند اعتمادسازی آسیب می‌زند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس به نقل از پایگاه اطلاعرسانی ریاستجمهوری، حسن روحانی رئیسجمهور کشورمان روز دوشنبه در دیدار فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلستان، توافق هستهای را مقدمهای برای ایجاد حرکت بهتر در روابط دانست و تصریح کرد: ما این توافق را به عنوان آغاز حرکت برای ایجاد شرایطی بهتر در روابط بینالملل و منطقه میدانیم.

رئیسجمهور با اشاره به بازگشایی مجدد سفارتخانههای ایران و انگلستان در تهران و لندن و ضرورت ارتقاء روابط سیاسی و توسعه همکاریها میان دو کشور اظهارداشت: در شرایط فعلی مسئولان دو کشور وظیفه بزرگتری بر دوش دارند تا روابط فی مابین را بر مبنای اعتماد متقابل بازسازی و به سطح قابل قبولی برسانند.

وی روحانی با بیان اینکه مردم ایران ذهنیتهای تاریخی نسبت به دخالت های بیگانگان دارند، اظهار داشت: اگرچه قضاوتهای تاریخی یک ملت را نمیتوان در مدت زمانی کوتاه به سرعت تغییر داد ولی در عین حال معتقدیم که نباید در گذشته های تاریخی هم باقی ماند، باید با نگاه به آینده حرکت خود را تنظیم کنیم.

رئیسجمهور تصریحکرد: باید به گونهای حرکت شود که علاوه بر توسعه روابط ، به تدریج قضاوت تاریخی مردم نیز تغییر کند.

روحانی فضای جدید به وجود آمده حاصل از توافق هستهای را بسیار مغتنم برشمرد و خاطرنشان کرد: نحوه اجرای توافق، رفتارها و گفتارها باید به گونهای باشد تا افکار عمومی بر مفید بودن این تحولات صحه بگذارد.

رئیسجمهور با تاکید بر لزوم اهتمام طرف مقابل به اجرای دقیق تعهدات، گفت: جمهوری اسلامی ایران به کلیه تعهدات داوطلبانهای که در «برجام» عنوان شده، پایبند خواهد بود چرا که تصمیم قاطع ما این بوده است که به دنبال سلاح نیستیم و تاسیسات ما نیز تحت نظارت آژانس میباشد. در این راستا طرفهای مذاکرات، در آینده خواهند دید که انتخاب تعامل با ایران به جای تقابل راه صحیحی بوده است.

روحانی با تقبیح برخی از سخنان و یا رفتارها  از جمله تهدید به وجود گزینه نظامی و یا بازگشت تحریمها ، خاطرنشان ساخت: این سخنان طنزآلود، شعارها و شوخیهای نابجایی است که به روند اعتمادسازی، آسیب می رساند.

رئیس جمهور بهترین تضمین برای دستیابی به اهداف دو جانبه را توسعه روابط اقتصادی و تجاری میان دو کشور دانست و گفت: معتقدم با حرکت رو به جلو در مسائل گوناگون سیاسی، اقتصادی و منطقهای میتوانیم تضمینی برای اعتماد بلندمدت ایجاد کنیم.

روحانی اضافه کرد: ایران و انگلستان باید به منافع مشترک دو ملت و منطقه بیاندیشند و با توجه به توانمندیهای صنعتی و اقتصادی انگلستان و نیز توانمندیهایی که در ایران وجود دارد، روابط تجاری خود را به روابط اقتصادی پرثمر و دو جانبه تبدیل کنند.

رییس جمهوری اظهار داشت: در کنار همکاریهای اقتصادی ، باید به دنبال ارتقای سطح روابط علمی، دانشگاهی، مراکز تحقیقاتی و سایر زمینههای فرهنگی باشیم.

وی در بخش دیگری از این دیدار به مبارزه با تروریسم و افراطیگری به عنوان یکی از مسائل ضروری در دنیای امروز اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مخالف کشتار انسانهای بیگناه در جهان بوده و خواستار جلوگیری از این روند است.

رئیس جمهور افزود: هدف ما جلوگیری از کشتار، خونریزی، تفرقه، خشونت و افراطیگری در همه نقاط جهان است و این نکته که در جهت دستیابی به اهداف عالی انسانی با دیگران مشارکت داشته باشیم برای ما بسیار حائز اهمیت است.

روحانی در خصوص مسائل مختلف بین المللی و منطقه ای، تصریح کرد: امروز مسائل بسیار مهمی در منطقه ما از جمله در سوریه، عراق، افغانستان، لبنان، بحرین و یمن وجود دارد که میتوانیم در جهت حل این مشکلات با تعامل و گفتوگو اقدامات مشترکی برای رسیدن به راه حل های سیاسی  داشته باشیم.

 وی افزود: توقف خونریزیها، مبارزه با تروریسم، بازگشت آوارگان به کشورهای خود، کمکهای انساندوستانه به مردم و استقرار دمکراسی در منطقه از جمله اقداماتی است که میتوان برمبنای آنها در زمینه مسائل منطقهای با یکدیگر همکاری کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت توسعه و گسترش همکاریهای همه جانبه میان تهران و لندن خاطرنشان ساخت: طرحهای فراوانی در زمینههای گوناگون انرژی،راه، نوسازی ناوگان هوایی، محیط زیست و صنایع و معادن در ایران وجود دارد که شرکتهای انگلیسی نیز میتوانند در این خصوص مشارکت و حضور داشته باشند.

فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلستان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رییس جمهوری کشورمان و تقدیر از میزبانی گرم جمهوری اسلامی ایران گفت: روابط دو کشور در دوره اخیر به طور با ثباتی رو به بهبود بوده و توافق اخیر نیز اجازه میدهد تا در این جهت گامی رو به جلو برداریم.

هاموند با بیان اینکه توافق ایران و 1+5 میتواند روابط فرهنگی و تاریخی میان مردم ایران و انگلیس را بازسازی کرده و همکاریهای میان دو کشور را عملیاتیتر کند، ادامه داد: بازگشایی سفارتخانهها در تهران و لندن یک اقدام نمادین مهم و در عین حال باعث ایجاد گفتوگوهای موثر و اعتمادساز میان دو کشور بوده و فرصتی برای درک بهتر دو کشور از مواضع یکدیگر به وجود خواهد آورد.

وی با تاکید بر ضرورت رفع بیاعتمادیها و سوابق تاریخی از اذهان عمومی اظهار داشت: اطمینان میدهم که دولت انگلستان نسبت به انجام تعهدات خود در توافق هستهای پایبند خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلستان با اشاره به ضرورت تعمیق روابط اقتصادی دو کشور گفت: انگلیس به دنبال گسترش مناسبات همه جانبه با ایران است و معتقدیم برای برقراری این روابط نیازمند روابط سیاسی با ثباتی هستیم.

هاموند همچنین به توسعه روابط آکادمیک، انجام همکاریهای مطالعاتی و توسعه روابط فرهنگی در جهت نزدیکی مردم دو کشور و رفع خلاءهای به وجود آمده در روابط اشاره و تصریح کرد: دولت انگلستان آمادگی دارد تا در این راستا روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران از سطح کاردار به سفیرارتقا دهد.

وی در خصوص مسائل منطقهای ضمن ابراز نگرانی از کشتار و خونریزیها در نقاط مختلف منطقه خاطرنشان ساخت: جلوگیری از کشتار بیگناهان در منطقه میتواند نقطه آغازی برای همکاریها در جهت رسیدن به راهحل مناسب برای حل مشکلات باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار