رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری:

«سند تحول» نقشه راه دولت در سال‌های آینده را تعیین می‌کند

خیاطیان گفت: سند تحول دولت، بیانگر جهت‌گیری‌های دولت در حوزه‌های مختلف است و نقشه راه سال‌های آتی را تعیین می‌کند.
کد خبر: ۵۱۷۶۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵ - 20April 2022

سند تحول نقشه راه دولت در سال‌های آینده را تعیین می‌کندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سیدمهدی زریباف» سرپرست معاونت اقتصادی مرکز بررسی‌های استراتژیک، در نشست بررسی ابعاد اقتصادی سند تحول دولت با اشاره به فلسفه تشکیل چنین نشستی، اظهار داشت: هدف از این سلسله نشست‌ها ارزیابی و بررسی وجوه مختلف سند تحول دولت است که مرکز بررسی‌ها متعاقب دستور رئیس جمهور متولی آن شده است.

در ادامه نشست، دبیر ستاد راهبری تحول دولت با بیان کلیاتی از سند تحول دولت، گفت: اساساً فلسفه دولت از ابتدا این بوده که خود را در معرض نقد مردم قرار دهد. از این‌رو پس از تدوین این سند که برای اولین بار انجام شده است، آن را در معرض دید آحاد جامعه از جمله صاحبنظران قرار دادیم تا با شنیدن نظرات و پیشنهادات ایشان، با همفکری و همیاری خود مردم، این سند اجرایی شود. از این‌رو از همین ابتدا مکانیسم اصلاح سند هم تمهید شده است.

سند تحول دولت سند مقدمه برای نگارش برنامه هفتم توسعه است

«اسماعیل سقاب اصفهانی» در ادامه خواستار مطالعه جدی این سند از سوی صاحبنظران شد و اظهار داشت: در سند تحول دولت مجموعه‌ای از راهکار‌ها اعم از اقدامات عملیاتی آمده است. جایگاه این سند پرداختن به گفتمان دولت و اهداف و نظریه‌های حکمرانی و امثال آن‌ها نیست بلکه با در نظر گرفتن تمام نکات و اهداف مطرح شده در اسناد بالادستی، اقدام و عمل دولت را چارچوب‌بندی کرده و از سوی دیگر مکانیسم اصلاح آن نیز پیش‌بینی شده است. دولت سیزدهم با این کار نشان داد علاقه‌مند به مشارکت مردم و دریافت نظر‌ها و نقد‌های آنهاست.

وی در ادامه مکانیسم طراحی شده برای تدوین سند تحول دولت را پنج گام عنوان کرد و گفت: گام اول دعوت از همه موافقان و مخالفان با تمامی سلایق و علائق است. در گام دوم از آنجایی که در ویرایش اول این سند ۳۷ موضوع با دسته‌بندی جدید مطرح شده، به دنبال اخذ نظرات، پیشنهادات و انتقادات هستیم. در گام سوم نیز فرصت کافی را برای بیان و استدلال نظرات صاحبنظران در اختیارشان قرار خواهیم داد. دعوت از نمایندگان بخش‌های ذینفع برای حضور در جلسات و جمع‌بندی مطالب طبق الگویی مستند به اعداد و ارقام نیز گام‌های چهارم و پنجم تدوین سند تحول دولت را شامل می‌شود.

دبیر ستاد راهبری تحول دولت با اشاره به اینکه این سند مقدمه و سند پشتیبانی برای نگارش برنامه هفتم توسعه است، بیان کرد: دولت در تلاش است برای اولین بار با مشارکت حدود یک میلیون کارشناس به تدوین برنامه جامع هفتم توسعه بپردازد که نمای روشنی از آینده را برای ایران تبیین کند. از این‌رو دولت علاقه‌مند به ورود نخبگان به فرآیند‌های تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در دولت است تا هدفمندتر به ساخت ایرانی آباد دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشست میهمانان و صاحبنظران شرکت‌کننده به طرح پیشنهادات و نقد‌های خود در خصوص سند تحول دولت پرداختند.

ارتباط با جامعه نخبگان از ماموریت‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک است

در این نشست «محمدصادق خیاطیان»، رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با قدردانی از زحماتی که تاکنون برای تدوین سند تحول دولت کشیده شده است، اظهار داشت: همان‌طور که در سند هم ذکر شده، متن فعلی ویرایش نخست از سند تحول است که پس از دریافت نظرات و پیشنهادات صاحبان اندیشه کامل‌تر و اجرایی‌تر خواهد شد.

وی یکی از ماموریت‌های مرکز بررسی‌های استراتژیک را ارتباط با جامعه نخبگان عنوان کرد و گفت: موضوع این جلسه بستر مناسبی برای تحقق این ماموریت به شمار می‌آید. سند تحول دولت، سندی است که بیانگر جهت‌گیری‌های دولت در حوزه‌های مختلف است و نقشه راه دولت را در سال‌های آتی تعیین می‌کند.

خیاطیان ادامه داد: از این‌رو مرکز بررسی‌های استراتژیک این آمادگی را دارد تا در صورت دریافت پیشنهادات اجرایی کارآمد از سوی نخبگان و صاحب‌نظران، حتی اگر امکان گنجاندن آن در سند هم فراهم نشد، پیگیر ارائه آن به رئیس‌جمهور و اخذ دستور برای ارسال به ارگان مربوطه برای اجرا باشد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار